تومیریس، ملکه ایرانی تبار نیمه برهنه


نقاشی رنگ و روغن با پیشینه‌ای نزدیک به سیصد سال اثر «جووانی پلگرینی» نقاش ونیزی که امروزه در موزه هنر سائوپائولو در بازدید عمومی قرار دارد. این نقاشی «تهم‌رییش» یا «تومیریس» را به تصویر می‌کشد. ملکه سر‌شناس قوم ایرانی تبار «ماساگت». ماساگت‌ها از اقوام چادر نشین ساکن در دشت‌های شمال و شرق دریای کاسپین بودند. […]

نقاشی رنگ و روغن با پیشینه‌ای نزدیک به سیصد سال اثر «جووانی پلگرینی» نقاش ونیزی که امروزه در موزه هنر سائوپائولو در بازدید عمومی قرار دارد. این نقاشی «تهم‌رییش» یا «تومیریس» را به تصویر می‌کشد. ملکه سر‌شناس قوم ایرانی تبار «ماساگت». ماساگت‌ها از اقوام چادر نشین ساکن در دشت‌های شمال و شرق دریای کاسپین بودند. آن‌ها از شاخه‌ اقوام سکایی بودند، اصالتی ایرانی داشتند و زبان آن‌ها نیز از خانواده زبان‌های ایرانی بود. در روزگار حکومت ماد‌ها سکاییان بار‌ها به جنگ با دولت ماد برخواستند و این درگیری‌ها تا دوره هخامنشی نیز ادامه یافتند. بنا به روایت برخی تاریخ دانان کورش بزرگ در درگیری با همین قوم و در مرزهای شرقی امپراتوری‌اش کشته شد، زمانی که تهم‌رییش فرماندهی ماساگت‌ها را بر عهده داشت.
با گذر زمان سکاییان نیز چون دیگر اقوام آریایی به یکجا نشینی روی آوردند. ماساگت‌ها در سرزمین‌های جنوب شرق ایران امروزین سکنا گزیده و سرزمین خود را «سکستان» نام نهادند که در گذر تاریخ به سیستان مبدل شد.

تومیریس، ملکه ایرانی تبار نیمه برهنه

منبع: گندی شاپور

تومیریس، ملکه ایرانی تبار نیمه برهنه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم خطرناک و خونسردانه سرقت کابل های برق در خرمشهر / سارق جوان زمینگیر شد + عکس