شیر دنگ بافی؛ هنر زنان عشایر


یکی از صنایع‌دستی تزیینی، کاربردی استان چهارمحال و بختیاری شیر دنگ بافی است. شیر دنگ بافی جنبه‌ی خودمصرفی دارد. ازنظر بافت همانند وریس است، تفاوت عمده‌ی آن با وریس در عرض کم و طول زیاد و همچنین تعبیه‌ی منگوله ها (آویز های پشمی الوان) به‌منظور زیبایی است. از شیردنگ اغلب در جلوی سیاه‌چادر و به […]

شیر دنگ بافی؛ هنر زنان عشایریکی از صنایع‌دستی تزیینی، کاربردی استان چهارمحال و بختیاری شیر دنگ بافی است. شیر دنگ بافی جنبه‌ی خودمصرفی دارد. ازنظر بافت همانند وریس است، تفاوت عمده‌ی آن با وریس در عرض کم و طول زیاد و همچنین تعبیه‌ی منگوله ها (آویز های پشمی الوان) به‌منظور زیبایی است.

از شیردنگ اغلب در جلوی سیاه‌چادر و به منظور تزئین سیاه‌چادر استفاده می‌شود.

شیردنگ در مراسم جشن و شادی استفاده بیشتری دارد به‌گونه‌ای که اجرای مراسم جشن عشایر استان چهارمحال و بختیاری بدون تزئینات با شیردنگ امکان‌پذیر نیست.

مواد اولیه عمده در تولید و بافت شیردنگ، بهترین نوع پشم‌های بهاره است که زنان عشایر با ظرافت خاصی به وسیله ابزار ساده‌ای به نام پیلی به صورت رشته نازکی می‌ریسند و پس از آن به روش رنگرزی گیاهی و سنتی به رنگ‌های شاد و با‌طراوت رنگ‌آمیزی می‌کنند.

هنرمندان پس از این مرحله بر اساس طرح‌های ذهنی خود شروع به بافت می‌کنند که اکثر نقوش بافته شده در شیردنگ نقوش هندسی شکسته و نقش حیوانات در زمینه آن است.

دوری از آتش، وارد نشدن آسیب به تار و پود و شست‌وشو در آب روان از جمله مواردی است که در حفظ و نگهداری شیردنگ باید به آن توجه داشت.

شیر دنگ بافی؛ هنر زنان عشایر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 31 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق