نکات تخصصی برای چیدمان عکاسی


عکاسی از اجسام بی جان یکی از سبکهای عکاسی میباشد. عکاس با عکاسی از اجسام بی جان یا بی حرکت سعی دارد داستانی را بیان کند. به این سبک از عکاسی، عکاسی طبیعت خاموش نیز گفته میشود. برای اینکه بتوانید در این شاخه از عکاسی فعالیت کنید باید مهارت زیادی داشته باشید. این سبک از […]

نکات تخصصی برای چیدمان عکاسیعکاسی از اجسام بی جان یکی از سبکهای عکاسی میباشد. عکاس با عکاسی از اجسام بی جان یا بی حرکت سعی دارد داستانی را بیان کند. به این سبک از عکاسی، عکاسی طبیعت خاموش نیز گفته میشود. برای اینکه بتوانید در این شاخه از عکاسی فعالیت کنید باید مهارت زیادی داشته باشید. این سبک از عکاسی به نور سنجی دقیق و کادر بندی و ترکیب بندی خلاقانه ای نیاز دارد. عکاسان در طبیعت بی جان معمولا به دنبال خلق صحنه های ناب می باشند و اینکه نگاه ها را به طبیعت متفاوت تر کنند.

بهترین تصویر وقتی ایجاد می شود که شما آن را مصنوعی ایجاد نمی کنید یا خیلی درباره آن فکر نمی کنید. تمام این تمرینات کمک می کند تا مغز شما برای گرفتن عکس برنامه ریزی کند بنابراین با این کار بهترین زوایا به صورت طبیعی ظاهر می شوند.

در این مطلب اما می‌خواهیم نکاتی تخصصی‌تر از عکاسی را به شما آموزش دهیم. لازم است یادآوری کنیم که عکس خوب، صرفا نیاز به دوربین خوب ندارد و شما می‌توانید با نگاهی خوب و آگاهی از علم و دانش عکاسی، عکس‌های خوبی برداشته و منتشر کنید.

عکاسی از چیدمان
حتما شما نیز تصاویر بسیاری را در شبکه‌های اجتماعی دیده‌اید که از چیدمان اشیا روی یک سطح برداشته شده‌اند، بسیاری از این تصاویر از بالا گرفته شده‌اند، بخش عمده‌ای از دلیل زیبایی این گونه از عکس‌ها به خاطر تناسب زاویه شان با دید انسان است. برای عکاسی از چیدمان‌، لازم است چند نکته را در نظر داشته باشید تا بتوانید عکس‌های خوبی تهیه کنید.

یک استودیو‌ی عکاسی خانگی بسازید
برای داشتن یک استودیو‌ی خانگی لازم نیست که حتما از فلاش‌های گران‌قیمت عکاسی استفاده کنید. یک گوشه‌ نورگیر از خانه را انتخاب کنید و در روشن‌ترین ساعت روز، چیدمان‌خود را در‌ آن‌ فضا آماده کرده و از بالا عکاسی کنید.

برای اینکه‌ نورپردازی یکپارچه‌ای در فضای چیدمان‌تان داشته باشید، بهتر است از یک صفحه‌ سفید بزرگ در مقابل زاویه‌ تابش نور خورشید استفاده کنید؛ البته تجهیزات تخصصی‌ای برای این کار در عکاسی وجود دارد اما یک مقوای‌ محکم سفید یا حتی یک شیء سفید بزرگ مسطح می‌تواند تا حد بسیاری به شما در نورپردازی فضای چیدمان‌تان کمک کند. وقتی نور یکپارچه‌ای روی چیدمان شما تابیده شود، جلوه‌ بیشتری به اشیا می‌دهد و در نتیجه عکس بهتری نیز خواهید داشت.

دوربین را ثابت نگه دارید
تمیز بودن لنز دوربین و ثابت بودن آن، تا حد بسیاری از مات شدن یا اصطلاحا بلور شدن عکس‌های شما جلوگیری می‌کند. اگر از دوربین‌ استفاده می‌کنید، سعی کنید آن را با سه‌پایه عمود بر سطح چیدمان در جای خود محکم کنید و اگر هم تلفن همراه برای عکاسی در دست دارید، سعی کنید آن را با یک منوپاد به جای مشخصی نصب کنید.

این کار به شما کمک می‌کند که از سرعت‌های کمتر در عکاسی استفاده کنید و نوردهی بیشتری به چیدمان خود بدهید که در نتیجه عکس باکیفیت‌تری خواهید داشت.

از یک صفحه‌ چوبی استفاده کنید
پیدا کردن یک صفحه‌ چوبی یا حتی سنگی که چندان کاربردی ندارد، کار سختی نیست؛ حتی ممکن است صفحه‌ای که روی‌ آن چیدمان انجام می‌دهید، سطح تمیزی نباشد. این کار به شما کمک می‌کند که چیدمانی روستیک و دلنشین داشته باشید. می‌توانید حتی بنا بر خلاقیت‌تان این سطح را رنگ کنید یا با پارچه‌ای متناسب با سلیقه‌تان آن را بپوشانید.

زیبایی در عین سادگی
فراموش نکنید که منظور از چیدمان، تنها چیدمانی از لوکس‌ترین اشیا یا نفیس‌ترین وسایل نیست. همین که اشیا در عکس‌ شما با یکدیگر تناسب و ارتباط درست بصری و حسی داشته باشند، با رعایت سایر نکات تکنیکی می‌توانید عکس بسیار زیبایی تهیه کنید.

اگر تناسب در چیدمان رنگ‌ها، فرم‌ها و حس و کاربرد اشیا رعایت شود، به مراتب نتیجه‌ بسیار مطلوب‌تری از یک چیدمان بدون تناسب اما از اشیای گران قیمت خواهید داشت. در این نوع عکاسی، سوژه‌ اصلی‌ای وجود ندارد، پس شما در واقع از کل فضا عکاسی می کنید و تمامی اشیای موجود در کنار هم باید چیدمان زیبایی داشته باشند.

خلاق باشید، خلاق باشید، خلاق باشید
اگر قصد دارید از بشقاب غذایتان یا چیدمانی از گل ها عکاسی کنید، همه چیز را در کنار هم ببینید، سعی کنید هر چیزی که در عکس شما وجود دارد، در تناسب با سایر اشیا باشد. هیچ چیز اضافه‌ای در عکس خود قرار ندهید. از خلاقیت خود استفاده کنید و رنگ، حس و روح به عکس تان ببخشید. کسی که عکس شما را می‌بیند، در وهله‌ اول متوجه حس و روح عکس می‌شود.

سعی کنید فضاهای خالی میان اشیا را یک فرم ببینید و از تناسب میان آنها به درستی استفاده کنید. بیننده را با تصویر خود به هیجان بیاورید و عکسی زنده و شاداب تهیه کنید.

منبع : chidaneh.com

نکات تخصصی برای چیدمان عکاسی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟