افتتاح شعب صلح و سازش شورای حل اختلاف مستقر در ندامتگاه تهران بزرگ


افتتاح شعب صلح و سازش شورای حل اختلاف مستقر در ندامتگاه تهران بزرگ

آئین افتتاح شعب صلح و سازش شورای حل اختلاف مستقر در ندامتگاه تهران بزرگ امروز شنبه برگزار شد.

افتتاح شعب صلح و سازش شورای حل اختلاف مستقر در ندامتگاه تهران بزرگبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی شورای حل اختلاف استان تهران، آئین افتتاح شعب صلح و سازش شورای حل اختلاف مستقر در ندامتگاه تهران بزرگ با حضور حجت الاسلام والمسلمین صادقی معاون قوه قضائیه و رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور، آقای مهدوی معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس شورای حل اختلاف استان تهران، آقای حیات الغیب مدیر کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان تهران، حجت الاسلام آقای فیروزجایی معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران در امور زندان‌ها در ندامتگاه تهران بزرگ واقع در بخش فشافویه استان تهران برگزار شد.
در این مراسم حیات الغیب گفت: از کل زندانیان استان تهران ۲۵ درصد را متهمان و ۷۵ درصد را محکومان تشکیل می‌دهند و ۹۷ درصد از زندانیان مرد و ۳ درصد زن هستند.
وی ادامه داد" یکی از مسائل مرتبط با رسیدگی به امور زندانیان، شورا‌های حل اختلاف است که زمینه بسیار خوبی برای کاهش پرونده‌های قضایی، کاهش ورودی پرونده‌ها و حتی جمعیت کیفری در زندان محسوب می‌شود و یکی از بارزترین نماد‌های صلح و سازش مربوط به شورا‌های حل اختلاف داخل زندان است که در صورت حمایت همه جانبه می‌تواند موجب کاهش اطاعه دادرسی، سرعت بخشیدن به رسیدگی و حتی کاهش جمعیت کیفری و حبس زدایی در داخل زندان داشته باشد.
وی گفت: بسیاری از زندانیان با عنوان رد مال جزیی در حبس به سر می‌برند که با پیگیری واحد مددکاری زندان و شورای حل اختلاف می‌توان در رابطه با آزادسازی زندانی یا تخفیف و کسب رضایت از شکات زمینه استخلاص این زندان را فراهم کرد.
آقای حیات الغیب افزود اگر بخواهیم زندانی را به خارج از زندان اعزام کنیم علاوه بر تبعات امنیتی ممکن است آسیب‌ها و مشکلات زیادی متوجه زندان و شخص زندانی گردد که با وجود شعب شورای حل اختلاف در داخل زندان این مشکلات بر طرف می‌شود.
وی گفت: در زندان‌های قزل حصار، رجایی شهر، دماوند، زنان و کانون اصلاح و تربیت در مجموع ۵ شعبه شورای حل اختلاف فعال وجود دارد و امروز با حضور ریاست مرکز توسعه شورا‌های حل اختلاف کشور ۳ شعبه در ندامتگاه تهران بزرگ کارش را آغاز می‌کند و امیدواریم با همکاری خوبی که بین اداره کل زندان‌های استان تهران و شورای حل اختلاف استان وجود دارد در سایر زندان‌ها نیز در آینده نزدیکی شعب سازشی راه اندازی گردد.
مدیر کل زندان‌های استان تهران با بیان آنکه از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از ۵۰۰ پرونده در شعب فعال شورای حل اختلاف داخل زندان‌ها رسیدگی شده است، گفت: خوشبختانه ۲۳۶ فقره از آن‌ها منجر به صلح و سازش گردیده که با توجه به آنکه اکثرا این پرونده‌ها پرونده‌های قتل و مجازات قصاص بوده دارای ارزش و اعتبار بسیار بالایی است که توانسته اند محکوم را از چوبه دار نجات دهند. همچنین بیش از ۵۰ پرونده مفتوح دیگر در حال رسیدگی است که ان شاء الله در آینده نزدیک منجر به نتیجه خواهد شد.
در ادامه برنامه حجت الاسلام والمسلمین صادقی معاون قوه قضائیه با بیان آنکه حبس مجازات خوبی نیست با ذکر نظر متفکران جرم شناس و مجازات شناس در نقد زندان گفت اصل مجازات با کرامت انسانی منافات دارد.
وی افزود: از کوچکترین مجازات که اخم کردن است تا بی اعتنایی که یکی از مجازات‌های سنگین است تا پرخاشگری و تند زبانی و قهر کردن و کتک زدن و مجازات بدنی حالا فکر کنید فردی را بخواهیم حبس کنیم، پس نتیجه می‌گیریم هر نوع مجازاتی با کرامت انسانی در تضاد است.
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف در ادامه گفت: برخی مجازات‌ها درد جسمانی دارد مانند کتک زدن و شلاق زدن و برخی درد‌های روحانی مانند زندان اختیار آدم را که جزء ارکان شخصیت انسان است، از او سلب می‌کند. اصلی‌ترین رکن شخصیت انسانی را که آزادی اراده اوست از او می‌گیرید. مجازات زندان خیلی مجازات محدود کننده عجیب و غریب و بسیار بد است که او را تحت امر قرار می‌دهد.
حجت الاسلام والمسلمین صادقی گفت: زندان از ابتدا که زندانی وارد آن می‌شود او را خرد می‌کند و باعث تحقیر او می‌شود. چه زندان بان خوب باشد چه بد، زندان شرایطش این است و این باعث می‌شود کرامت انسانی زندانی از بین رفته و باعث می‌شود که زندان دانشگاه جرم و جنایت باشد.
حجت الاسلام والمسلمین صادقی تصریح کرد: هر آدمی را که یک روز زودتر از زندان خلاص کنید خدمت بزرگی است به جامعه، به زندان بان و خود آن فرد زندانی و خانواده او. بیرون کشیدن آدمی از زندان مثل نجات غریق است.
معاون قوه قضائیه افزود: کسی که در شورای حل اختلاف زندان کار می‌کند کارش خیلی بزرگ است که نجات بخش انسان‌ها می‌شود از زندان. نجات حیات است، نجات انسانیت است. آن مقدمات را گفتم که اهمیت این کار معلوم شود. درست است که این زندانیان گناهکار هستند، ولی باید دست آن‌ها را گرفت و سعی کنیم آن‌ها را نجات دهیم. باید سعی کنیم دست گیری کنیم از این گرفتاران.
حجت الاسلام والمسلمین صادقی افزود: بالاخره در هر پرونده هم به فرد متهم و هم به شاکی توجه کنید و جامعه و هم خود مردم و میانجی گران و هم شورای حل اختلاف این مسأله چند وجهی را حل و به همه ابعاد مسأله توجه کنند تا مسائل زندانی حل شود. مثلا اگر اساس مشکل از بیکاری زندانی بوده است با کمک خیرین و کار آفرینان برای زندانی کار فراهم شود تا بتواند در آینده بدهی اش را پرداخت کند و مانند آن که این روحیه جهادی می‌خواهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی