18هزار بیمار مشکوک کرونایی مازندران با طرح شهیدسلیمانی شناسایی شدند


18هزار بیمار مشکوک کرونایی مازندران با طرح شهیدسلیمانی شناسایی شدند

ساری - ایرنا - معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت که از آغاز اجرای طرح شهید سلیمانی تاکنون دستکم 18 هزار بیمار مشکوک کرونایی در استان شناسایی شده است.

طرح شهید سلیمانی با تمرکز بر مدیریت و ‌کنترل اپیدمی کووید- ۱۹ به شیوه محله و خانواده محور و مبتنی بر شعار «هر خانه؛ یک پایگاه سلامت» از آذر ماه جاری در سراسر کشور به اجرا درآمد. در این طرح مراقبین سلامت به در منازل شهروندان در مناطق مختلف مراجعه و بسته بهداشتی و اطلاع‌رسانی پیشگیری از کرونا را به خانوارها ارائه می‌کنند. همچنین اگر در خانواده‌ای فردی مبتلا به کرونا بود یا مشکلی وجود داشت اسامی این خانواده‌ها را یادداشت می‌کنند و برای اعزام پزشک یا پرستار اقدام می‌شود.

دکتر نادر آهنگر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود که ۶ هزار نفر از این بیماران مشکوک در مرحله اول با اجرای طرح محله محور شهید سلیمانی شناسایی و قرنطینه شدند و سپس سه نفر از افراد مرتبط با هر یک از این بیماران هم مشخص شده و در قرنطینه قرار گرفتند.

وی با اعلام این که بیماران مشکوک شناسایی شده و مرتبطان با آنها در قرنطینه خانگی قرار دارند ، گفت : این بیماران در دوران قرنطینه خانگی ضمن دریافت مراقبت های سلامت محور ، در صورت داشتن نیاز مالی با کمک خیرین مورد حمایت مالی و تغذیه ای قرار می گیرند.

این مسئول افزود : هم اکنون در استان مازندران یکهزار و ۲۶۰ تیم بسیج محلات در قالب طرح شهید سلیمانی برنامه های مراقبتی و نظارتی را اجرایی می کنند و در صورتی که به تعداد بیشتری تیم مراقبتی و نظارتی نیاز باشد ، با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و سپاه افزایش خواهد یافت.
معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین از پیش بینی هفت نقاهتگاه برای بیماران کرونایی در قالب طرح شهید سلیمانی در استان خبر داد و گفت که بیماران مبتلا به کووید-۱۹ پس از بهبود نسبی و ترخیص از بیمارستان در صورتی که نیاز به گذراندن دوران قرنطینه و نگهداری داشته باشند ، به مدت ۲ هفته به این نقاهتگاه ها منتقل می شوند.
وی افزود : اگر چه تاکنون نیاز عملی به نقاهتگاه ها برای نگهداری بیماران کرونایی در استان مازندران احساس نشده است ، ولی آمادگی برای اجرایی کردن آن در صورت نیاز وجود دارد.

آهنگر با اعلام این که مهمانسراها و هتل ها به دلیل داشتن امکانات مورد نیاز در اولویت قرارگیری در فهرست نقاهتگاه ها قرار دارند ، افزود : وجود تجهیزات و امکانات ضدعفونی؛ اقامتی ( تخت) ، سرویس بهداشتی، ماشین لباسشویی و سایر تجهیزات به همراه نیروهای انسانی خدماتی مهم ترین دلیلی است که مهمانسراهای دولتی و برخی هتل ها به عنوان نقاهتگاه بیماران کرونایی در نظر گرفته شده اند.

وی همچنین از اجرای طرح ردیابی سیستمی در مازندران به عنوان یک نقطه قوت در کنترل شیوع کرونا یاد کرد و گفت : طرح ردیابی سیستمی مازندران از ازدیبهشت ماه سال جاری پیش از موج دوم ویروس کرونا عملیاتی شد و در قالب این طرح هم در مجموع بیش از ۱۵۰ هزار بیمار اصلی و افراد مرتبط با آنها شناسایی شدند.
استان مازندران حدود یک هزار و ۳۰۰ مرکز بهداشتی اعم از خانه بهداشت و مرکز جامع سلامت در شهرها و روستاها دارد.

براساس آخرین آمار هم اکنون حدود ۸۷۰ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان های مازندران بستری هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟