متخصص بیماری‌های عفونی: عوارض کرونا سال‌ها باقی می‌ماند


متخصص بیماری‌های عفونی: عوارض کرونا سال‌ها باقی می‌ماند

ساری - ایرنا - یک متخصص بیماری‌های عفونی در مازندران نسبت به عوارض بلند مدت ابتلا به بیماری کووید- 19 هشدار داد و گفت : چنانچه درمان درستی پس از ابتلاء به این بیماری صورت نگیرد ، عوارض کرونا ممکن است سال‌ها در فرد باقی بماند.

دکتر احمد علیخانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ را بهترین راهکار برای حفظ سلامتی آحاد جامعه د انست و افزود : ویروس کرونا همانند بسیاری از ویروس‌های دیگر علاوه بر دوران بیماری ، ممکن است خسارات جانبی به اعضای بدن وارد کند که این خسارات نیازمند ترمیم و درمان هستند.

وی بیشترین میزان آسیب ویروس کرونا را مربوط به سیستم تنفسی عنوان کرد و گفت : این ویروس به دلیل ورود به بدن از راه جریان هوا ، ابتدا وارد حنجره و سپس وارد نای و ریه می شود که در صورت تبدیل به بیماری کووید-۱۹ ، بیشترین آسیب را نیز به همین ناحیه وارد می کند.

متخصص بیماری های عفونی تاکید کرد : البته میزان و محیط آسیب رسیده بستگی به بیماری های زمینه ای دارد ، اما شایع ترین آسیب کرونا به سیستم تنفسی از حنجره تا ریه ها است ضمن این که بعضی از آسیب ها به قدری جدی هستند که حتی با تغییر دمای محیط ، رویارویی با ویروس‌ها و بیماری‌های دیگر و همچنین شرایط متفاوت آب و هوایی بروز خواهند کرد و ممکن است آزار و اذیت جدی هم برای خود فرد و هم برای اطرافیان او به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه بهبود یافتگان بیماری کووید۱۹ وارد مرحله کرونای طولانی می شوند ، گفت : این مرحله مربوط به عوارض بیماری بر اعضای بدن است و بعضی از این آسیب ها به قدری جدی هستند که شرایط زندگی عادی را برای فرد مشکل می کند و حتی به دیگر اعضای بدن نیز آسیب خواهد زد.

این متخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه درمان بیماری کووید۱۹ با درمان آسیب های ویروس کرونا متفاوت است ، افزود : متاسفانه اغلب بیماران تصور می کنند با اتمام دوره بیماری کووید-۱۹ بهبود یافته اند و دیگر نیازی به درمان ندارند. عده ای نیز حتی با کاهش علائم بیماری دوران درمان خود را قطع کرده و داروهای مورد نیاز را مصرف نمی کنند.

دکتر علیخانی این طرز تلقی را نادرست و بسیار خطرناک توصیف کرد و گفت : مبتلایان به کووید-۱۹ حتما باید پس از دوره نقاهت ، با مراجعه به متخصصین ، درمان پس از بیماری را نیز آغاز کنند که شامل شناسایی اعضای آسیب دیده ، ترمیم ، جلوگیری از عمیق شدن عوارض ویروس و همچنین کاهش عوامل موثر بر بازگشت آسیب ها می شود.

وی افزود : شایع ترین عوارض بعد از بهبودی تداوم تنگی نفس ، سرفه های مکرر ناشی از تنفس هوای سرد ، حالت کمبود اکسیژن در مواجهه با انواع دود ، زخم های ریوی و مواردی دیگر است و بیماران کرونایی حتما باید در یک دوره درمانی خاص با پزشکان خانواده و پزشکان متخصص در ارتباط باشند.

این پزشک متخصص به تجربیات شخصی اش با بیماران بهبود یافته از کووید-۱۹ اشاره کرد و توضیح داد : متاسفانه گاهی با افرادی مواجه می شویم که مدتی پس از بهبودی نسبی از بیماری کووید-۱۹ با وخامت عوارض مراجعه می کنند که درمانشان بسیار سخت می شود.

عوارض ماندگار بر کلیه‌ها و عروق

دکتر علیخانی همچنین از جمله آسیب های ماندگار کرونا را مربوط به سیستم کلیوی و عروقی دانست و گفت : طبق بررسی های سازمان بهداشت جهانی و همچنین متخصصان داخلی ، مشکلات عروقی به خصوص ناراحتی قلبی و فشار خون بالا از آسیب های شایع بیماری کووید-۱۹ حتی پس از بهبودی نسبی از اصل بیماری است.

وی علت این عوارض را ورود ویروس به سیستم تنفسی و سپس جریان خون عنوان کرد و افزود : در فرآیند گردش خون ، ویروس وارد قلب می شود و آن را به عنوان یک عضو مورد آسیب قرار می دهد.

متخصص بیماری های عفونی گفت : شاید به دلایل مختلف ویروس کرونا به خاطر آسیب عروقی منجر به مرگ بیمار نشود ، اما آسیب های آن جدی خواهد بود و ممکن است تا پایان عمر بیمار با او همراه باشد. عوارض ویروس ممکن است پس از مدت زمانی باعث ایجاد اختلالات عروقی شده و عوارضی همچون ناراحتی قلبی را نیز به همراه بیاورد.

وی ابتلا به فشار خون بالا را از دیگر احتمالات مربوط به ماندگاری آسیب ویروس کرونا برشمرد و افزود : مواردی از ابتلا به فشار خون بالا پس از درگیری با ویروس کرونا مشاهده شده است که بیانگر ضرورت هوشیاری در این زمینه است.

دکتر علیخانی ابتلا به کووید-۱۹ را برای عروق مغزی هم آسیب زا توصیف کرد و گفت : در صورت درمان بموقع می توان تقریبا تا حد بسیاری از بیماری های عروقی از جمله عروق مغزی جلوگیری کرد.

این پزشک متخصص از آغاز انجام مطالعات در باره عوارض عروقی ویروس کرونا در مازندران خبر داد و افزود که تا کمتر از ۲ ماه دیگر نخستین نتایج آزمایشات و پژوهش ها قابل دسترسی خواهد بود.

دکتر علیخانی درمان پس از بیماری کووید-۱۹ را نیازمند آگاهی بخشی عمومی دانست و هشدار داد : کوتاهی در این زمنیه ممکن است هزینه های درمانی و پزشکی سنگینی را در سال های آینده به بیماران و نظام درمانی کشور تحمیل کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در