علوفه وحوش علفخوار زنجان در حد نیاز تامین و انبار شده است


علوفه وحوش علفخوار زنجان در حد نیاز تامین و انبار شده است

زنجان - ایرنا - سرپرست روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: برای تعلیف زمستانی وحوش علفخوار این استان، علوفه مورد نیاز از سوی این اداره کل تامین و انبار شده است.

علی مرشدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: این اداره کل با توجه به سردسیر بودن منطقه و احتمال بارش های سنگین برف به منظور تعلیف زمستانی وحوش علفخوار موجود در مناطق تحت مدیریت استان زنجان نسبت به تهیه علوفه و ذخیره آن در انبارها اقدام کرده و در شرایط آب و هوایی نامساعد که زمین محصور در برف است و به تناسب نیاز توزیع و پخش می شود.
وی اظهار داشت: علوفه انبار شده در سه زیستگاه وحوش علفخوار در مناطق ماهنشان، طارم و دشت سهرین زنجان و با هدف تغذیه بی دغدغه و به منظور جلوگیری از خروج این وحوش از زیستگاه های اصلی و پیشگیری از پراکنده شدن و نزدیک شدن آنها به سکونتگاه‌های انسانی، پخش می شود.
مرشدی افزود: برای تامین بخشی از علوفه وحوش علفخوار این استان، کاشت گندم، جو و یونجه در دشت سهرین واقع در اراضی تحت مالکیت اداره کل حفاظت محیط زیست انجام و بخشی نیز از محل اعتبارات موجود خریداری و ذخیره می شود.
وی تصریح کرد: محصول گندم و جو کشت شده در دشت سهرین به منظور تغذیه وحوش علفخوار برداشت نمی‌شود و در واقع شرایط زیست و ادامه حیات آهوان در این منطقه سرد و برف‌گیر زنجان با بارش برف سنگین، سخت و مشکل می شود که به همین دلیل اداره کل هرسال در فصل تابستان به فکر تهیه و تامین علوفه این گونه جانوری شاخص است.
سرپرست روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: هنگامی که زمین پوشیده از برف و یخ می شود برخی علفخواران به دلیل نبود علوفه به ناچار به سکونتگاه انسان نزدیک می شوند که در این میان متاسفانه عده ای افراد فرصت طلب با استفاده از موقعیت پیش آمده به شکار غیرمجاز وحوش علفخوار پناه آورده به حریم شهرها و روستاها دست می زنند.
مرشدی با بیان اینکه شکار حیوانات پناه آورده به سکونت گاه های انسانی به دور از انصاف و جوانمردی است، افزود: اگر افراد وحوش علفخوار پناه آورده به حریم شهرها و روستا را شکار کنند، ماموران محیط زیست، برابر با قانون و بدون هیچ اغماضی با آنان رفتار خواهند کرد.
وی از عموم مردم بویژه دوستداران حیات وحش و طرفداران طبیعت و محیط زیست خواست در صورت مشاهده وحوش علفخوار از شکار و زنده گیری آنها خودداری کنند و ضمن حمایت از این حیوانات موضوع را بلافاصله به نزدیکترین واحد محیط زیست و یا از طریق شماره تلفن های ۳-۳۳۵۴۱۰۰۱ به این اداره کل اطلاع دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلید سعادت