حجم آب سدهای کردستان هفت درصد کاهش یافت


حجم آب سدهای کردستان هفت درصد کاهش یافت

سنندج - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: حجم آب مخزن سدهای این استان در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه پارسال، 7.1 درصد کاهش یافته است.

کامران خرم روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در حال حاضر با احتساب سدهای تلوار، گاوشان و شهید کاظمی بوکان، یک هزار و ۲۵۸ میلیون مترمکعب آب در سدهای استان وجود دارد در حالیکه این رقم در مدت مشابه پارسال یک هزار و ۳۵۵ میلیون مترمکعب بود.

وی اضافه کرد: بدون احتساب این سدها، ۵۱۷ میلیون مترمکعب آب پشت سدهای استان ذخیره شده که این رقم در مدت مشابه پارسال ۵۲۹ میلیون مترمکعب معادل بیش از ۲ درصد بیشتر بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان یادآور شد: با توجه به افزایش چشمگیر میانگین بارندگی، پیش بینی می‌شود میزان رواناب افزایش و در نهایت سدهای استان از ذخیره آبی مناسبی برخوردار شوند.

خرم افزود: اکنون در سد قشلاق ۱۷۲ میلیون مترمکعب، آزاد ۱۴۲ میلیون مترمکعب، سنگ سیاه ۱۷ میلیون مترمکعب، چراغ ویس ۳۸.۸ میلیون مترمکعب، سد بانه ۱.۱۷ میلیون مترمکعب، گاران ۷۵.۱ میلیون مترمکعب، زریبار ۴۴.۳ میلیون مترمکعب، زیویه ۶.۱۲ میلیون مترمکعب، سورال ۱۰.۱ و سیازاخ ۶.۴ میلیون مترمکعب آب وجود دارد.

وی متوسط بارندگی‌های استان را در سال زراعی جاری تاکنون ۱۴۰ میلیمتر اعلام کرد و گفت: میانگین بارش‌ها در مدت مشابه سال آبی گذشته ۸۵ میلیمتر بود که نشان از افزایش ۶۴ درصدی بارندگی‌ها نسبت به پارسال و رشد ۳۶ درصدی در مقایسه با درازمدت دارد.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود ۸۰۰ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود ۴۰۰ میلی‌متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به ۵۰۰ میلی متر است.

از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است و دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.

۱۸ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان است و چهار سد قشلاق، سنگ‌سیاه، عباس آباد بانه و سد زریوار به بهره‌برداری رسیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد