سمپوزیوم ملی مجسمه‌سازی مفاخر همدان فراخوان داد


سمپوزیوم ملی مجسمه‌سازی مفاخر همدان فراخوان داد

همدان- ایرنا- اولین سمپوزیوم ملی مجسمه سازی مشاهیر و مفاخر شهر همدان فراخوان داد.

معاون خدمات شهری شهرداری همدان در این باره روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: همدان به عنوان شهری که دارای تاریخ و تمدنی کهن است مفاخر و علمای زیادی را در خود پرورش داده است که مایه افتخار ایران و جهان اسلام هستند.

وحید علی ضمیر افزود: برنامه ریزی احداث بوستان مشاهیر با توجه به کثرت تعداد مفاخر و مشاهیر چهار سال و با دقت زیادی انجام گرفت که در همین زمینه از صاحبنظران و ارگان های مرتبط (اداره ارشاد، سازمان اسناد، استانداری و اساتید دانشگاهی) در چندین جلسه تخصصی اعلام نظر صورت گرفت.

وی ادامه داد: از بین اسامی مشاهیر شهر همدان بر اساس دوره زمانی قبل از اسلام و بعد از اسلام تا سال۱۳۰۰، بنا بر بیشترین امتیازی که اساتید و صاحبنظران اعلام کردند ۲۳ نفر انتخاب و در نهایت اسامی به تایید کمیسیون فرهنگی شورای شهر نیز رسید، ولی با توجه به اینکه از این افراد تصویر و مستنداتی در دست نبوده فرآیند تصویرسازی چهره مشاهیر با نظر اساتید انجام شد.

علی ضمیر اضافه کرد: در حال حاضر فاز اول در دستور کار قرار دارد و سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری اولین سمپوزیوم مجسمه سازی مشاهیر و مفاخر کهن شهر همدان را برگزار می کند.

معاون خدمات شهری شهرداری همدان گفت: این سمپوزیوم با هدف ایجاد زمینه مشارکت فعال هنرمندان مجسمه ساز و به منظور تجلیل از مقام مفاخر فرهنگی و هنری این شهر برگزار می شود و هنرمندان می توانند برای شرکت با ارائه سوابق حرفه ای مرتبط در این سمپوزیوم ثبت نام کنند.

علی ضمیر اضافه کرد: این سمپوزیوم مختص طراحی و ساخت سردیس و نیم تنه بوده و با توجه به شرایط اضطراری و بحرانی کشور به دلیل اپیدمی کرونا و حفظ سلامت هنرمندان از مخاطرات پیش رو، اجرای آثار در یک فضای جمعی برای گردهمایی هنرمندان مجسمه ساز محقق نشد و هنرمندان در کارگاه های خود به اجرای آثار خود خواهند پرداخت.

این مقام مسئول اظهار داشت: تمامی داوطلبان شرکت در سمپوزیوم باید دارای سابقه و تجربه طراحی و ساخت سردیس و مسلط و آشنا به قواعد آناتومی سردیس باشند.

علی ضمیر افزود: انتخاب هنرمندان بر اساس سوابق هنری مرتبط و تسلط بر اجرای آثار فیگوراتیو توسط اعضای هیات داوری صورت می گیرد و هنرمند باید توان پردازش شخصیت هنرمند را داشته باشد.

به گفته وی اندازه سردیس ها بر اساس مقیاس ۱/۵ برابر ابعاد طبیعی سر انسان با ارتفاع ۸۰ تا ۹۰ سانتی متر تعیین شده است و جزئیات ساخت آثار در جلسات کارشناسی و هماهنگی با هنرمندان منتخب اعلام خواهد شد.

علی ضمیر با بیان اینکه تهیه تمامی مواد و مصالح ساخت اعم از اسکلت فلزی، خمیر و گل مجسمه سازی و ... بر عهده هنرمند خواهد بود ادامه داد: هنرمندان باید در پایان زمان تعیین شده سردیس کامل ساخته شده را پس از تایید داوران و ناظران هنری قالب گیری شده و با رنگ آمیزی نهایی به همراه قالب ساخته شده به ستاد اجرایی سمپوزیوم تحویل دهند و به هر یک از هنرمندان راه یافته به سمپوزیوم پس از اجرا و تحویل کامل اثر مبلغی به همراه لوح تقدیر اعطا خواهد شد.

وی اضافه کرد: دبیرخانه نخستین سمپوزیوم مجسمه سازی مشاهیر و مفاخر در نظر دارد ماکت نمایشگاهی آثار منتخب را نگهداری و به نمایش بگذارد و از این رو هنرمندان منتخب باید ماکت گچی در ابعاد ۴۰ سانتی متر به همراه جزئیات را پیش از برگزاری رویداد به دبیرخانه سمپوزیوم تحویل دهند.

علی ضمیر اعلام کرد: بر اساس گاه شمار، اولین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر همدان از ۱۵ آذر تا ۱۵ دی ماه برگزار می شود و متقاضیان محترم می توانند با مراجعه به سایت http://simasabz.hamedan.ir برای دریافت فایل فرم ثبت نام و ارسال مدارک ثبت نام خود به ایمیل simasabz.hamedan@gmail.com اقدام کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!