45 درصد دانش آموختگان دانشگاه‌ها جذب بخش خدمات می‌شوند


45 درصد دانش آموختگان دانشگاه‌ها جذب بخش خدمات می‌شوند

یزد _ ایرنا _ رئیس مرکز مطالعات جمعیت کشور، اشتغال و بازار کار علوم اجتماعی را در ایران در سطح متوسط عنوان کرد و افزود: در سال‌های اخیر حدود 45 درصد از جمعیت دانش‌آموختگان دانشگاهی، جذب بخش خدمات شده‌اند.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه یزد "رسول صادقی" در میزگرد "علوم اجتماعی و آینده شغلی دانشجویان" افزود: این نشان می‌دهد طراحی برنامه‌های درسی به گونه‌ای بوده که افراد فقط برای بخش خدمات آماده شده‌اند.

وی شرایط نامناسب اقتصادی در جامعه، عدم گسترش فرصت های شغلی و ورود موج جمعیتی در دهه ۶۰ به بازار کار را از دلایل بحران بیکاری در کشور عنوان کرد و گفت: عدم برنامه‌ریزی، نبود فرصت‌های شغلی و عدم ارتباط بین جامعه، صنعت و دانشگاه باعث شده تا به طور متوسط افراد حدود ۳ سال بعد از دانش آموختگی، به شغل دسترسی پیدا کنند.

وی خواستار توجه ویژه به مهارت آفرینی علوم اجتماعی در سرفصل‌های دروس این رشته شد و تصریح کرد: در بازنگری دروس جامعه‌شناسی برخی از درس‌های مهارت‌افزایی به این سرفصل‌های اضافه خواهد شد.

وی نوآوری‌های اجتماعی، بازاریابی اجتماعی و تسلط به داده‌های کلان را حوزه‌هایی معرفی کرد که دانش آموختگان رشته‌های علوم اجتماعی می‌توانند بیشتر به آنها بپردازند.

تخصص، مهارت و قابلیت را در دانشجویان بالا ببریم

همچنین استاد جامعه شناسی دانشگاه یزد هم با بیان اینکه در جامعه، دیگر دانش به تنهایی مشتری ندارد گفت: امروزه در جامعه به سمتی می‌رویم که علم به تنهایی جایگاهی ندارد بلکه همراه با مهارت طرفدار دارد و حتی مهارت هم دیگر طرفدار ندارد بلکه قابلیت است که طرفدار زیاد در جامعه خواهد داشت.

سید علیرضا افشانی ادامه داد:در شرایط حاضر، دانشجویان علوم اجتماعی شاید دانش لازم را داشته باشند ولی مهارت و قابلیت به کارگیری آن را ندارد.

افشانی، دلایل بروز مشکلات عدم جذب دانشجویان این رشته به بازار کار را مواردی چون حافظه محوری و مدرک گرایی برشمرد و افزود: برای غلبه بر این موارد نیاز است تا دانشجویان مهارت خود را ارتقا دهند.

وی ادامه داد :جامعه آینده متعلق به افراد برتر است و به همه رشته‌ها و تخصص ها نیاز دارد بنابراین کسانی موفق هستند که سطح بالایی از مهارت و قابلیت را از خود نشان دهند.

محمدرضا نجاریان، رئیس پردیس علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه یزد هم با استناد به اشعاری از شاعران زبان پارسی در خصوص جامعه و مسائل آن گفت: جامعه‌شناسان باید علاوه بر شغل به مسائلی از جمله پریشانی نظام سنتی خانواده، افزایش درصد طلاق، گسترش فساد و بیماری‌های خاص، نا امیدی در افراد تحصیلکرده، ازدواج‌های زودهنگام و نامناسب، تهاجم‌های فرهنگی، ماهواره‌ای و نابسامانی‌های اقتصادی بپردازند.

همچنین مریم بهارلویی دانشجوی دکتری جامعه شناسی اقتصادی و توسعه در این نشست به مزیت‌های رشته‌های علوم اجتماعی و انواع بازار کار برای آن پرداخت و گفت: دانشجویان اگر با علاقه در این رشته خود را توانمند کنند، می‌توانند به عنوان پژوهشگر وارد اکثر بازارهای کاری حتی در حوزه هایی به ظاهر غیر مرتبط نظیر حوزه سلامت و اقتصاد شوند.

به گفته وی، آنگونه که مطرح می‌شود نگاه منفی به رشته‌های علوم اجتماعی وجود ندارد و معضل بیکاری بنا به شرایط جامعه در تمامی رشته‌ها وجود دارد و مختص به رشته‌های علوم اجتماعی نیست.

مهدی نایه در، دانشجوی دکتری جامعه شناسی اقتصادی و توسعه هم با ابراز تاسف از اینکه سیستم اداری کشور نه تنها به علوم اجتماعی بلکه به ماهیت علم چندان اعتقادی ندارد، گفت: ساختار اداری در ایران معطوف به مرکز است و در سلسله مراتب اداری، سطوح محلی و استانی نقش چندانی در تصمیم گیری‌ها ندارند که باعث می‌شود تحصیلکرده‌ها در این سیستم جایگاه آنچنانی نداشته باشند.

همچنین عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی، نبود شغل و فرصت‌های شغلی در جامعه را یک مسئله همگانی دانست که باید درمان اجتماعی برای آن پیدا کرد.

یونس اکبری اظهار داشت: کمبود فرصت‌های شغلی فقط از معضلات رشته‌های علوم اجتماعی نیست و این روند بیکاری گریبان گیر نسل دهه ۶۰ است و انتظار می‌رود این بحران مدت‌دار نباشد و در چند سال آینده دوران پیک خود را گذرانده و برای دانش آموختگان آینده کار پیدا خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دارم دلبری مانند تو