بیش از 2 سوم جمعیت معلول خلخال زیرپوشش بهزیستی قرار دارند


بیش از 2 سوم جمعیت معلول خلخال زیرپوشش بهزیستی قرار دارند

اردبیل _ ایرنا _ رییس اداره بهزیستی خلخال گفت: بیش از 2 سوم جمعیت از مجموع جمعیت معلول این شهرستان زیرپوشش خدمات بهزیستی قرار دارند.

ابراهیم مسروری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد هزار و ۷۰۰ نفر دارای معلولیت‌های بینایی،شنوایی ،جسمی ،حرکتی ،روحی و روانی آشکار و مزمن دارای شناسنامه معلولیت و زیرپوشش خدمات بهزیستی بوده و از خدمات مختلف از جمله توانبخشی ،مستمری ماهانه ،کمک‌های مالی موردی و سایر خدمات بهره می‌برند.

وی گفت: ۶۵۰ نفر دارای معلولیت جسمی و حرکتی ، ۵۲۰ نفر ذهنی ، ۹۵ نفر معلولیت روانی ، ۹۲ نفر دارای معلولیت شنوایی و تعدادی نیز دارای اختلاات بینایی هستند که همه این افراد از خدمات مختلف بهزیستی بهره می‌برند.

وی اظهارداشت: با هدف تامین مسکن مورد نیاز برای معلولین ۲۰ واحد مسکونی مدجویی از سوی اداره بهزیستی خلخال احداث شده و در اختیار معلولین نیازمند مسکن قرار گرفت و ۶ واحد مسکونی مددجویی هم در حال احداث است.

مسروری افزود: با هدف ایجاد اشتغال برای معلولان امسال یک میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت بانکی در اختیار آنها قرار گرفت.

وی با بیان اینکه یک مرکز توانبخشی معلولین ذهنی مونث زیربالای سال با ۵۰ معلول ، یک مرکز توانبخشی روزانه ذهنی ، یک مرکز آموزش معلولین همراه با یک انجمن حمایت از معلولین در ارائه خدمات به جمعیت معلول خلخال فعالیت می‌کنند، اظهارداشت: مراکز توانبخشی این شهرستان از مراکز برتر استان اردبیل در ارائه خدمات به جمعیت زیرپوشش هستند.

او گفت: مشکلات جمعیت معلول خلخال جدای از مشکلات سایر گروه‌های اجتماعی نبوده و اداره بهزیستی برای ارتقای سطح سلامتی افراد معلول ،توانبخشی ،توانمندسازی ،آموزش مهارت‌های زندگی ،تامین معیشت خانواده‌های دارای فرزند معلول و زمینه‌سازی برای فعالیت معلولین در عرصه‌های مختلف فرهنگی ،هنری ،ورزشی ،اجتماعی و اقتصادی تلاش می‌کند.

مهدی رسول‌پور، مدیرعامل انجمن حمایت از معلولین خلخال نیز از اجرایی نشدن قانون جامع معلولین در این شهرستان انتقاد کرد و افزود: در حالی که این قانون در سال ۹۶ به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده و در سال ۹۷ از طرف دولت به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده تاکنون هیچ اقدامی از سوی دستگاه‌های اجرایی منطقه برای عملیاتی شدن این قانون و یا همکاری با بهزیستی و انجمن معلولین برای اجرای آن در جهت رفاه حال جامعه معلول صورت نگرفته است.

او گفت: معلولین نیازمند ارائه خدمات درمانی از جمله دندانپزشکی با توجه به هزینه‌های بالای این خدمات در جامعه هستند ولی تعدد خدمات تعریف شده برای بهزیستی موجب شده تا مشکلات معلولین در حاشیه قرار گرفته و مسوولان امر از این مشکلات غافل شوند.

رییس اداره بهزیستی خلخال با گرامیداشت سالروز جهانی معلولین تشریح کرد: به علت شیوع بیماری کرونا و لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در سالروز جهانی معلولین امسال هیچ گونه برنامه حضوری برای تجلیل از جامعه معلولین در این شهرستان برگزار نشد و هزینه‌های مربوط به برگزاری چنین آیین‌هایی صرف تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی و کمک‌های مومنانه خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ بغض سنگین کریم منصوری در برنامه محفل