والدین بر استفاده فرزندان ازفضای مجازی نظارت کنند


والدین  بر استفاده فرزندان ازفضای مجازی نظارت کنند

اصفهان - ایرنا - یک کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه در اصفهان با اشاره به اینکه به واسطه شیوع کرونا بسیاری از مردم به ویژه کودکان و نوجوانان بیشتر وقت خود را در فضای مجازی صرف می کنند به والدین توصیه کرد که با نصب نرم‌افزارهای ایمن بر استفاده فرزندان خود از این فضا نظارت کنند.

ابراهیم مهرانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: والدین می‌توانند از نرم‌افزارهای محدود کننده جستجو در فضای وب استفاده کنند.

وی تاکید کرد: والدین باید تا جای ممکن به جای استفاده از گوشی تلفن همراه برای ارتباط‌گیری در فضای مجازی، رایانه دسکتاپ یا شخصی را در اختیار فرزندان خود قرار بدهند.

مهرانی محدودیت مکانی و زمانی برای اتصال به ابنترنت را از دیگر ضروریات نظارت بر استفاده فرزندان از فضای مجازی عنوان کرد و گفت: فضای مجازی در عین حالی که دنیایی از فرصت‌هاست و باید مدیریت شده از آن استفاده کرد، آسیب‌هایی نیز به همراه دارد که در صورت بی‌توجهی و بی نظارتی خانواده‌ها عواقب جبران ناپذیری می تواند به دنبال داشته باشد.

این پژوهشگر مطالعات فرهنگی و رسانه در اصفهان با برشمردن خصوصیات ویژه کودکان امروز و فردا با دیروز گفت: کودکان امروز در عصر دنیای جدید متولد شده‌اند و تحرک و هیجان فیزیکی کودکان دیروز را ندارند.

وی گفت: چهار عنصر زمان، مکان، زبان و امکان در دنیای رسانه‌ای کودکان امروز با گذشته بسیار متفاوت است زیرا در یک زمان امکان دسترسی به تمامی آن عناصر بدون محدودیت برایشان فراهم است.

مهرانی با تاکید بر اینکه آموزش مجازی ناخوداگاه کودکان و نوجوانان را به سمت فضای مجازی سوق داده است گفت: والدین باید مراقب کنجکاوری فرزندان خود در برنامه‌هایی غیر از آموزش باشند زیرا در غیر این صورت عوارض روحی و جسمی برای آنها به دنبال خواهد داشت.

وی مسیرهدایت رسانه‌ای نوجوانان را تا ۱۸ سال به شیوه منع در دوران ابتدایی و پس از آن آموزش و سپس پایش تا به مرحله ای که به خودکنترلی برسد عنوان کرد و گفت: ولی این مسیر از سوی برخی از خانواده‌ها رعایت و اجرا نمی‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط