حسابداری زبان تجارت است


حسابداری زبان تجارت است

رحمانی گفت: شفافیت اطلاعات مالی بر عهده حسابداران بوده و این رشته زبان تجارت در محسوب می‌شود.

حسابداری زبان تجارت استبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علی رحمانی، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س) با حضور در برنامه زنده تلویزیونی به مناسبت روز حسابدار، اظهار کرد: مجامع حرفه‌ای بین المللی تصمیم گرفته اند تا یک هفته را به عنوان هفته جهانی حسابدار معرفی کنند و در ایران روز ۱۵ آذر به عنوان روز حسابدار نامگذاری شده است.

او افزود: حسابداری به معنای تنظیم روابط قرار دادی در شرکت‌ها و ... است که برای تحقق آن‌ها نیاز به نیرو‌های حسابداری داریم، یکی از خدمات حسابداران کمک به عدالت است که به عنوان کارشناس رسمی دادگستری به رسیدگی پرونده‌های مالی و فساد می‌پردازند. قوانین مالیاتی کشور‌ها به رشد و توسعه فعالیت و حرفه حسابداری کمک زیادی کرده است.

رحمانی تصریح کرد: امروزه بازار سرمایه یا بازار مالی در میان افراد بسیار مهم است و اساس تصمیم گیری در خصوص این موضوع گزارش‌های مالی است که در آنجا مطرح می‌شود. ما معتقد هستیم که یک عدم تقارن اطلاعاتی بین شرکت‌ها، مدیران و سهامداران خرد و عمده وجود دارد که حسابداری در این زمینه کمک می‌کند تا شفافیت اطلاعاتی ایجاد شود و تصمیم گیری درستی صورت بگیرد.

او با بیان اینکه حسابداری به ایجاد شفافیت اطلاعاتی و تصمیم گیری درست درخصوص امور مالیاتی کمک می‌کند، تاکید کرد: اساس بسیاری از تغییرات قیمت‌ها در شرکت‌ها اتفاق می‌افتد و نهایتا تحت عنوان گزارش‌های مالی منتشر می‌شود، اگر چه اعتبار بخشی به آن‌ها هم امری مهم و حیاتی است؛ یعنی گزارش‌های منتشر شده دارای اطلاعات درستی هستند و ما از این موضوع اطمینان کامل داریم که این مسئولیت بر عهده حسابرسان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س) ادامه داد: موضوع حسابداری ایران و به کارگیری استانداردهای مورد استفاده آن همواره برای دنیا ناشناخته است. در خصوص پولشویی یک بحث بسیار مهم حسابداری است. پس از بررسی های بسیار به این نتیجه دست می یابیم که نقش حسابداران در این خصوص بسیار مهم و حائز اهمیت است.

رحمانی با بیان اینکه نظام حسابداری در جوامع مردم سالار نقش و جایگاه مهمی دارد، تاکید کرد: تا قبل از انقلاب شهرداری‌ها گزارش‌های مالی را منتشر می‌کردند، در حال حاضر شفافیت در این زمینه بر عهده حسابداران است و اگر آنان وظیفه خود را به درستی انجام دهند، می‌توانند سرنوشت شرکت‌ها و سازمان‌ها را تعیین کنند.

او درباره ارتباط مدیریت مالی و حسابداری گفت: اداره واحد‌های مالی در شرکت‌ها بر عهده حسابداران است و بخش زیادی از آموزش‌ در دانشگاه‌ها به این صورت است که تمام مفاهیم و اطلاعات رشته‌های مدیریت به حسابداران ارائه شود؛ چرا که یک حسابدار باید درباره تمامی این موارد سررشته داشته باشد.

رحمانی با بیان اینکه حسابداری زبان تجارت است، تاکید کرد: دنیای تجارت و دنیای شرکت‌ها در قالب زبان حسابداری بیان می‌شود و در سطح بین المللی جایگاه برجسته حسابداران را نشان می‌دهد. استاندارد‌های حسابداری امری مهم در جهت هم زبانی حسابداران است که در این زمینه کارهای زیادی را انجام داده ایم و این موضوع بر نحوه گزارش و ثبت اطلاعات تاثیرگذار است. حسابداران نمی‌توانند در هیچ زمینه‌ای به صورت دلخواه عمل کنند.

بیشتر بخوانید

رشته حسابداری در کشور در چه سطح و جایگاهی قرار دارد؟

او درباره اهمیت حسابداری نوین و انقلاب صنعتی چهارم گفت: در بحث فناوری و مدیریت نوین تحولات بسیار گسترده‌ای داشته ایم که در رشته حسابداری هم اتفاق افتاده است. همچنین در حال حاضر مدیریت نوین دولتی را داریم. پیش از این در ایران نمی‌توانستیم صورت مالی تهیه کنیم، اما از ۱۰ سال گذشته برنامه‌ای اجرا شده تا تمام دارایی‌ها و بدهی‌ها در دفاتر شرکت‌ها ثبت شوند، حتی در قانون جدید جهت رفع موانع تولید و ارتقای نظام مالی مدیریت بدهی‌ها در وزارت اقتصاد شکل گرفته تا بدهی‌های دولت ثبت و ضبط شوند.

رحمانی تاکید کرد: حسابدار می‌تواند با شفاف سازی در گردش مالی جلوی فساد را در اقتصاد بگیرد و شفافیت مالی ایجاد کند تا به تصمیم گیری و تصمیم سازی در مدیریت بخش اقتصادی کمک کند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تصاویری تلخ از انفجار مغازه عطرفروشی در ارومیه!