عمل آی‌وی‌اف، کارهایی که موفقیتش را تضمین می‌کند


بیست و چهار تا سی و چهار سالگی خانم‌ها بهترین سن برای انجام عمل آی‌وی‌اف است. برخی از موارد کاربرد آی‌وی‌اف عبارتند از: مشکلات تخمدان، ناباروی نامشخص، اختلال در شکل و تعداد اسپرم‌ها و مسدود بودن لوله‌های فالوپ زن.

عمل آی‌وی‌اف، کارهایی که موفقیتش را تضمین می‌کند

برای شمایی که برای بچه‌دار شدن طبیعی تلاش کردید، اما موفق نشدید، شاید روش درمان آی‌وی‌اف نامی آشنا باشد. حتما می‌خواهید بدانید در چه شرایطی از این روش درمانی استفاده می‌شود.
خوب است بدانید که بیست و چهار تا سی و چهار سالگی خانم‌ها بهترین سن برای انجام آی‌وی‌اف است، اما اگر سنتان بیشتر از این محدوده است، باز هم می‌توانید عمل آی‌وی‌اف را امتحان کنید. به این نکته دقت کنید که افزایش سن نه فقط در زنان بلکه در مردان نیز فرایند باروری را با مشکل مواجه می‌کند. مردها پس از چهل سالگی با کاهش حجم و تحرک منی مواجه می‌شوند.


عمل آی‌وی‌اف، کاربردها
آی‌وی‌اف در موارد ناباروری در این شرایط کاربرد دارد:
وقتی سن شما بیشتر از چهل سال است.
وقتی لوله‌های فالوپ مسدود شده.
وقتی آندومتریوز دارید.
وقتی به فیبروئید رحم دچارید.
وقتی اختلالاتی در شکل اسپرم همسرتان وجود دارد و تعداد اسپرم او کم است.
وقتی دلیل ناباروری مشخص نشده.
وقتی به اختلال ژنتیکی مبتلایید.

عمل آی‌وی‌اف، مراحل
عمل آی‌وی‌اف این پنج مرحله را داراست:
تحریک تخمک‌گذاری
بازیابی تخمک
تلقیح و باروری
کاشت نطفه
انتقال جنین
تحریک تخمک‌گذاری
به احتمال زیاد برای تحریک تخمک‌گذاری پزشک برای شما داروهایی مانند کلومیفن را تجویر می‌کند، تخمک‌های شما از طریق سونوگرافی و هورمون‌هایتان از طریق آزمایش خون چک می‌شود.
بازیابی تخمک
در این مرحله، از بدن شما با استفاده از جراحی آسپیراسیون فولیکول، تخمک برداشته می‌شود. روش کار به این شکل است که با استفاده از یک سوزن نازک که وارد مهبل شما می‌شود، از هر دو تخمدان شما تخمک و مایع هر فولیکول بیرون آورده می‌شود. برخی اوقات هم ممکن است لاپاروسکوپی لگن نیاز باشد.
تلقیح و باروری
وقتی آزمایش‌های لازم را پشت سر گذاشتید نوبت به تلقیح و باروری می‌رسد، یعنی لازم است اسپرم در کنار باکیفیت‌ترین تخمک‌ها قرار می‌گیرد، اما اگر احتمال پایین بودن لقاح وجود داشته باشد، پزشک به صورت مستقیم اسپرم را وارد تخمک می‌کند.
کاشت نطفه
تخمک‌ها از نظر بارور شدن توسط پزشک کنترل می‎شوند.
انتقال جنین
پس از اینکه تخمک بارور شد، به بدن شما منتقل می‌شود. روش کار به این شکل است که پزشک از طریق یک لوله نازک به اسم کاتتر، تخمک بارور را از طریق دهانه رحم به رحم شما وارد می‌کند. در صورتی که نطفه رشد کند، شما حامله می‌شوید.


عمل آی‌وی‌اف، کارهایی که موفقیتش را تضمین می‌کند
عمل آی‌وی‌اف، چطور موفق باشد؟
طبیعی است که بخواهید عمل آی‌وی‌اف موفقی داشته باشید. پس این نکات را مد نظر قرار دهید:
کنترل اضافه‌وزن
چک کردن قند خون
چک کردن تیروئید
درمان کم‌خونی
رفع کمبود ویتامین دی
مصرف مواد حاوی آنتی‌اکسیدان
مصرف مکمل امگا سه
کاهش مصرف اسیدهای چرب
افزایش مصرف مواد غذایی شامل فتوکمیکال‌ها
کاهش استرس
سبک زندگی سالم
فعالیت بدنی
کنترل اضافه‌وزن
اضافه‌وزن می‌تواند یکی از عللی باشد که بارداری شما را با تاخیر مواجه کند. چاقی در هورمون‌های بدن شما تاثیر می‌گذارد و چرخه قاعدگی‌تان را به هم می‌ریزد، بنابراین قبل از اینکه تصمیم به آی‌وی‌اف بگیرید، اضافه وزن خود را کنترل کنید.
چک کردن قند خون
معمولا اضافه‌وزن با افزایش قند خون همراه است، بنابراین اگر اضافه‌وزن دارید باید قند خون ناشتای خود را هم چک کنید. به احتمال زیاد با کاهش وزن، قند خون شما هم کاهش می‌یابد.
چک کردن تیروئید
بله! مشکلات مربوط به تیروئید می‌تواند باعث ناباروری شما یا تاخیر در پروسه باروری شود، بنابراین حتما قبل از اقدام به بارداری، تیروئیدتان را چک کنید. این اتفاق قبل از انجام عمل ‌آی‌وی‌اف هم ضروری است.
درمان کم‌خونی
نه تنها قبل از عمل آی‌وی‌اف بلکه در اقدام به بارداری نیز باید کم‌خونی خود را درمان کنید تا در طول فرایند بارداری با مشکل مواجه نشوید.
رفع کمبود ویتامین دی
سطح ویتامین دی هم یکی از مواردی است که باید حتما قبل از اقدام به بارداری آن را چک کنید.
مصرف مواد حاوی آنتی‌اکسیدان
برای اینکه بارداری موفقی داشته باشید، لازم است از منابع غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان استفاده کنید.
از منابع ویتامین سی استفاده کنید: انواع میوه، سبزی، طالبی، نارنگی، سیب، کلم‌بروکلی، فلفل دلمه‌ای، کیوی، انبه، آناناس، توت‌فرنگی
از منابع آ استفاده کنید: جگر، پنیر، تخم‌مرغ، ماهی قزل‌آلا، سیب‌زمینی، هویج، اسفناج، انبه، بادام، روغن آفتابگردان، روغن جوانه گندم
حتی شاید پزشکتان مکمل‌های حاوی این ویتامین‌ها را برایتان تجویز کنید.
منابع ویتامین ای E استفاده کنید: تخمه آفتابگردان، بادام، فندق، کیوی، آووکادو، بادام‌زمینی.
ویتامین ب 12 را هم در برنامه غذایی خود بگنجانید، این ویتامین به صورت ویژه روی اسپرم‌های مرد تاثیرگذار است. ب 12 در گوشت، ماهی و لبنیات یافت می‌شود.
مصرف مکمل امگا سه
با مشورت پزشک، مصرف مکمل امگا سه را به رژیم غذایی خود بیفزایید. به این نکته دقت کنید که داروهای ضد انعقاد خون با مکمل امگا سه تداخل دارند و باعث عدم موفقیت آی‌وی‌اف می‌شوند.
کاهش مصرف اسیدهای چرب
مواد حاوی اسیدهای چرب مانند روغن‌های جامد گیاهی، مارگارین، کره، خامه و سرشیر را کاهش دهید.
افزایش مصرف مواد غذایی شامل فتوکمیکال‌ها
شاید ندانید فتوکمیکال چیست. فتوکمیکال، به رنگدانه‌های موجود در میوه‌ها گفته می‌شود. میوه‌ها و مواد غذایی که به رنگ‌های زرد و بنفش هستند، منابع خوبی برای فتوکمیکال به شمار می‌روند: کلم بنفش، چغندر، کدو حلوایی، هویج، انبه و انواع فلفل دلمه‌ای رنگی
کاهش استرس
برای اینکه باردار شوید، باید استرس خود را کاهش دهید. داشتن استرس، بارداری شما را با تاخیر مواجه می‌کند حتی اگر مشکل ناباروری نداشته باشید، بنابراین برای موفقیت عمل آی‌وی‌اف نیز سعی کنید استرس خود را کاهش دهید.
سبک زندگی سالم
مطمئن باشید که سبک زندگی سالم هم یکی از گزینه‌هایی است که در آی‌وی‌اف موفق تاثیر زیادی دارد. حتما سه ماه قبل از انجام آی‌وی‌اف، مصرف سیگار و الکل را حذف کنید. این عادت‌ها فرایند بارداری و موفقیت آی‌وی‌اف را کاهش می‌دهند.
عمل آی‌وی‌اف، فعالیت بدنی
حتی ورزش‌های سبک مانند پیاده‌روی هم بر کیفیت اسپرم تاثیر می‌گذارد. انجام ورزش همچنین باعث کاهش وزن می‌شود بنابراین یک پیاده‌روی بیست دقیقه‌ای را در برنامه‌هایتان بگنجانید.


عمل آی‌وی‌اف، کارهایی که موفقیتش را تضمین می‌کند
عمل آی‌وی‌اف، در یک کلام
با رعایت مواردی که گفته شد مانند سبک زندگی سالم، کنترل وزن، مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌ها، پرهیز از مصرف سیگار و الکل و کاهش استرس، می‌توانید موفقیت عمل آی‌وی‌اف خود را افزایش دهید.

اگر دچار مشکلات ناباروری هستید، به بخش مراکزی ناباروری در کلینیک نی نی بان سر بزنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...