اورژانس اجتماعی ناجی افراد در معرض خشونت


اورژانس اجتماعی ناجی افراد در معرض خشونت

سمنان- ایرنا- مدیرکل بهزیستی استان سمنان با اشاره به خشونت به عنوان یکی از عوامل آسیب‌زا به سلامت روان گفت: گروه‌های دچار و یا در معرض خشونت در شرایط بحرانی برای دریافت کمک می‌توانند با اورژانس اجتماعی و خط تلفنی 123 تماس بگیرند.

علیرضا ایزدپور در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: برخی افراد از اورژانس اجتماعی و شماره تماس سه‌رقمی ۱۲۳ آگاهی ندارند و در شرایط بحرانی که مورد خشونت قرار گرفتند و جانشان در خطر است نمی‌دانند با چه شماره‌ای تماس بگیرند.
وی ادامه داد: برخی افراد در مشاهده خشونت، کودک‌آزاری، همسرآزاری و اقدام به خودکشی دیگران به جای اینکه با شماره( ۱۲۳ ) اورژانس اجتماعی تماس بگیرند با شماره ۱۱۵ یا۱۱۰ تماس می‌گیرند که این نشان از نبود آگاهی است.
وی بیان کرد: برخی مواقع با تماس به موقع با اورژانس اجتماعی و خط تلفنی ۱۲۳ و حضور کارشناس در محل می‌توان از بروز بسیاری حوادث دلخراش جلوگیری کرد.
ایزدپور تصریح کرد: کارشناسان اورژانس اجتماعی با استفاده از فنون روانشناسی و ارائه مشاوره در لحظات حساس که سلامت فرد به دلیل روان آشفته در خطر است، قادر به مداخله در بحران، نجات جان و یا کمک به بهبود شرایط روحی و روانی افراد هستند.
وی ادامه داد: اورژانس اجتماعی با دارابودن کادر تخصصی روانشناس و مددکار اجتماعی به ارائه خدمات تخصصی به گروه هدف و افراد در معرض خشونت با رعایت اصل رازداری و همدلی با مُراجع، خدمات تخصصی لازم را ارائه می دهد .
مدیرکل بهزیستی استان سمنان تصریح کرد: رسانه‌ها نقشی مهم در آگاهی بخشی به جامعه دارند و انتظار می‌رود برای اطلاع‌رسانی به مردم درباره اورژانس اجتماعی و خط ۱۲۳ بیش از پیش همراهی کنند.

فراگیری آموزش مهارت‌های زندگی لازمه تامین بهداشت روان
ایزدپور، بهداشت روان را از جمله مهمترین نیازهای انسان دانست و اظهار داشت: لازمه تامین بهداشت روان فراگیری آموزش و تسلط بر مهارت‌های زندگی است.
وی اضافه کرد: انسان‌ها برای مقابله سازگارانه با موقعیت‌های تنش‌زا، کشمکش‌های زندگی نیاز به آموختن برخی مهارت ها دارند.
مدیرکل بهزیستی استان سمنان تصریح کرد: از مؤثرترین برنامه هایی که به افراد کمک می کند تا زندگی بهتر و سالم تری داشته باشند، نحوه کاربرد مهارتهای زندگی روزانه است که موجب ارتقای سلامت روان، انگیزه فرد در مراقبت از خود و دیگران، پیشگیری از مشکلات بهداشتی و رفتاری نیز می شود.

اورژانس اجتماعی ناجی افراد در معرض خشونت



خشونت، تهدید سلامت روان و مهارت‌های زندگی دوای آن
مدیرکل بهزیستی استان سمنان یادآور شد: خشونت یکی از واکنش‌های آسیب رسان، تهدیدکننده سلامت روان است و ریشه در فقر آموزش مهارت‌های زندگی دارد که فرد برای پیشبرد مقاصد خویش انجام می دهد و صرفاً جنبه فیزیکی ندارد بلکه ممکن است ابعاد روانی، جنسی و اقتصادی هم به خود بگیرد.
وی اضافه کرد: فراگیری آموزش‌های مهارتی و به کار بستن این مهارت‌ها نقشی مهم در کنترل خشم و همچنین دورکردن خود از قرارگیری در معرض خشونت می‌شود.
ایزپور خاطرنشان کرد: افزایش آگاهی‌ خانواده‌ها و آموزش مهارت فرزندپروری، آموزش مهارت‌های زندگی به خصوص پیش از ازدواج بین زوجین، کمک به افراد خشونت دیده به منظور پیشگیری از تکرار چرخه خشونت، افزایش آموزش‌ها در گروه های در معرض خشونت، راهکارهای مقابله با خشونت است.
مدیرکل بهزیستی استان سمنان گفت: بروز اختلالاتی مانند افسردگی، اختلال استرس، مشکلات خواب، اختلال غذاخوردن و تلاش برای خودکشی و آسیب‌های جسمانی، از پیامدهای تلخ خشونت است.
وی بیان کرد: بهزیستی برای پیشگیری از خشونت برنامه‌های پیشگیرانه از جمله ارائه آموزش مهارت‌های زندگی در گروه های هدف و در معرض خطر در دستور کار دارد و نیز خط تلفنی( ۱۲۳ ) اورژانس اجتمامی برای پیشگیری و پیگیری موارد گزارش شده دارد.
ایزدپور تصریح کرد : مراکز مداخله در بحران نیز به صورت مستمر به ارائه خدمات تخصصی در زمینه آسیب های اجتماعی و خشونت می‌پردازد که هدف از ارائه خدمات به افراد در معرض خشونت بازگشت آنان به خانواده با حفظ استقلال و تقویت خودباروی است .
وی افزود : خط تلفنی ۱۲۳ می تواند خدمات تخصصی لازم را از طریق تماس فوری و در دسترس به مراجعه کنندگان ارائه و در صورت لزوم منابع درون و برون سازمانی جهت دریافت خدمات را به فرد معرفی نماید.

اورژانس اجتماعی ناجی افراد در معرض خشونت

خدمات مشاوره ای ۱۶ ساعته خط ۱۴۸۰ بهزیستی سمنان
مدیر کل بهزیستی استان سمنان ادامه داد: شهروندان برای دریافت رایگان خدمات مشاوره‌ای برای کاهش خشونت‌های خانگی و ارتقای سلامت روان می‌توانند با شماره‌گیری ۱۴۸۰ از خدمات مراکز مشاوره این اداره‌کل بهره‌مند شوند.

وی بیان کرد: شهروندان از ساعت هشت صبح تا ۱۲ شب برای دریافت خدمات مشاوره‌ای با شماره ۱۴۸۰ تماس بگیرند.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان تصریح کرد: شهروندان می‌توانند با تماس با شماره ۱۴۸۰ درباره مسائل مختلف مانند خشونت، همسرداری، فرزندپروری، رویارویی با بحران روحی، پیش‌فعالی کودکان، و افسردگی از کارشناسان مشاوره دریافت کنند.

به گزارش ایرنا، مراکز اورژانس اجتماعی از سال ۱۳۷۸ در کشور تاسیس شد.

اورژانس اجتماعی یکی از برنامه‌های مداخله ای با هدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به شمار می رود که خدمات خود را از طریق خط تلفن ۱۲۳، تیم سیار اورژانس و پایگاه خدمات اجتماعی ارائه می دهد و در بحران های فردی، خانوادگی و اجتماعی مداخله می کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !