50 دستگاه آبگرمکن خورشیدی در مناطق جنگلی سردشت راه‌اندازی شد


50 دستگاه آبگرمکن خورشیدی در مناطق جنگلی سردشت راه‌اندازی شد

مهاباد- ایرنا- فرماندار سردشت گفت: 50 دستگاه آبگرمکن خورشیدی با اعتبار بیش از پنج میلیارد ریال برای 2 روستای واقع شده در مناطق جنگلی این شهرستان مرزی به صورت رایگان نصب و راه‌اندازی شد.

اقصی نخشی‌پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این تعداد آبگرمکن خورشیدی در ۲ روستای "شندره" و "سارتکه" از توابع بخش مرکزی این شهرستان که در منطقه‌ای کاملا جنگلی واقع شده نصب و راه‌اندازی شده است.

وی اضافه کرد: هزینه خرید، حمل، نصب و راه‌اندازی این دستگاه‌ها از محل اعتبارهای صندوق توسعه ملی و صیانت از جنگل‌های زاگرس هزینه شده است و برعهده منابع طبیعی و آبخیزداری بوده و روستاییان فقط هزینه لوله‌کشی از آبگرمکن به خانه خود را پرداخت می‌کنند.

فرماندار سردشت اضافه کرد: نصب و راه‌اندازی این تعداد آبگرمکن خورشیدی در راستای اجرای طرح تغییر الگوی مصرف سوخت مناطق جنگلی برای حفظ و صیانت از منابع طبیعی و جلوگیری از قطع درختان جهت تامین سوخت و استفاده بهینه از انرژی انجام گرفته است.

نخشی‌پور با بیان اینکه آبگرمکن‌های خورشیدی می‌تواند ۷۰ درصد استفاده از سوخت‌های فسیلی را کاهش دهد، افزود: با توجه به اینکه سردشت دارای بیش از ۳۰۰ روز آفتابی و روستاهای سخت‌گذر و دورافتاده است از ظرفیت مناسبی برای نصب این نوع آبگرمکن برخوردارست.

وی بیان کرد: خوشبختانه روستاییان این شهرستان استقبال خوبی از نصب این نوع آبگرمکن‌ها داشته و تاکنون با احتساب این ۲ روستا در ۱۰ روستا دارای منطقه جنگلی بیش از ۲۵۰ آبگرمکن به صورت کاملا رایگان از سوی اداره منابع طبیعی توزیع و نصب شده است.

شهرستان سردشت با جمعیت ۱۲۰ هزار نفر در جنوب آذزبایجان‌غربی واقع شده است که دارای ۹۰ هزار هکتار جنگل و ۳۰ هزار هکتار مرتع است؛ بیش از ۹۰ درصد از جنگل‌های آذربایجان‌غربی در این شهرستان واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو