آذربایجان‌شرقی در آستانه دسترسی 90 درصدی روستاییان به آب شرب بهداشتی


آذربایجان‌شرقی در آستانه دسترسی 90 درصدی روستاییان به آب شرب بهداشتی

تبریز - ایرنا - تامین آب شرب بهداشتی برای روستاها از جمله دستاوردهای دولت تدبیر و امید در طول سال‌های فعالیت آن است که در آذربایجان‌شرقی به شکل فراهم شدن زمینه دسترسی 90 درصدی روستاییان به این مایع حیات نمود یافته است.

به گزارش ایرنا، در زمان حاضر ۶۳ شهر و یکهزار و ۵۰۰ روستا زیر پوشش خدمات شرکت آب وفاضلاب آذربایجان شرقی هستند و تلاش برای خدمات رسانی بیشتر به روستاییان استان در قالب تامین آب شرب بهداشتی همچنان ادامه دارد.

در تبیین وسعت خدمات رسانی به روستاییان آذربایجان شرقی از جهت تامین آب شرب بهداشتی، ذکر همین نکته کفایت می کند که مخزن دو هزار مترمکعبی ثقلی «شهید کشوری» بخش «آبش احمد» به تنهایی آب بهداشتی مورد نیاز ۱۰۶ روستا را تامین می کند که ۹۶ روستا از این تعداد در شهرستان کلیبر و ۱۰ روستا در خداآفرین قرار دارند.

تجربه حضور خبرنگار ایرنا در مخزن شهید کشوری در ارتفاعات بخش «آبش احمد» شهرستان کلیبر و مشاهده دشواری های تامین آب شرب بهداشتی در این مخزن نصب شده بر بلندی های منطقه با حضور شبانه روزی کارکنان آب و فاضلاب و آزمایش ۲۴ ساعته آب ورودی به مخزن، نشان می دهد که آب و فاضلاب آذربایجان شرقی برای تامین آب شرب روستاییان استان از هیچ کوششی دریغ نمی کند.

به عبارت دیگر، تأمل در چگونگی تامین آب شرب مورد نیاز ساکنان ۱۰۶ روستا توسط مخزن شهید کشوری در گستره ای به وسعت ۴۵ کیلومتر مربع که در آن هیچ چشمه و رودخانه جاری برای تامین آب وجود ندارد، از دغدغه جدی نهادهای مسوول برای رفع نیاز روستاییان به این مایع حیات، با وجود دشواری های بسیار، حکایت دارد.

شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در تلاش برای دسترسی حداکثری روستاییان استان به آب شرب بهداشتی، در بعضی مناطق به حفر چاه های ۴۰۰ متری ناگزیر شده است تا مبادا جریان آب برای رفاه روستانشینان این خطه دچار وقفه شود.

در تبیین تلاش دولت تدبیر و امید برای توزیع عادلان آب شرب بهداشتی میان شهرها و روستاهای آذربایجان شرقی، اشاره به این نکته نیز خالی از لطف نیست که جمعیت تحت پوشش آب و فاضلاب استان از ۲ میلیون و ۶۵۳ و ۶۶۱ نفر در سال ۱۳۹۲ به ۳ میلیون و ۵۱ هزار و ۸۴۶ نفر در سال ۱۳۹۸ افزایش یافته که نشان دهنده افزایش بیش از ۲۰ درصدی است.

بدیهی است که تلاش های انجام گرفته برای تامین حداکثری دسترسی روستاییان آذربایجان شرقی به آب شرب بهداشتی، به معنای رفع همه مشکلات موجود در این حوزه نیست، اما مروری بر ارقام و آمار موجود، نشان دهنده تلاش شبانه روزی و خستگی ناپذیر مجموعه فعالان آب و فاضلاب استان برای رفع دغدغه دسترسی به آب شرب بهداشتی در مناطق روستایی این خطه است.

آذربایجان‌شرقی در آستانه دسترسی 90 درصدی روستاییان به آب شرب بهداشتیعلیرضا ایمانلو، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی

۴۷ میلیارد تومان برای آبرسانی روستایی در آذربایجان‌شرقی تخصیص یافت

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی به ایرنا گفت: ۴۷ میلیارد تومان برای آبرسانی به روستاهای استان تخصیص یافته است.

علیرضا ایمانلو افزود: این اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای حفر چاه، اجرای شبکه، خط انتقال، ساخت مخزن و ایستگاه پمپاژ هزینه می‌شود.

وی ادامه داد: با اعتبار تخصیص یافته طرح آبرسانی به ۱۱۵ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان اجرا می‌شود.

ایمانلو گفت: هم اکنون ۸۲ درصد جمعیت روستایی استان از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردار هستند که با اجرای طرح‌های در حال اجرا این رقم به ۹۰ درصد افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: هم اکنون بیشتر روستاهای بالای ۲۰ خانوار در آذربایجان شرقی از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بهره‌مند هستند.

مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان شرقی افزود: به منظور آبرسانی به روستاهای ورزقان عملیات ساخت یک واحد تصفیه‌خانه آب امسال آغاز می شود.

وی اظهار کرد: سال گذشته نیز ۵۵ میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های آبرسانی ۹۸ روستا هزینه شده است.

ایمانلو گفت: شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در بخش روستایی به بیش از ۸۰ درصد جمعیت روستایی خدمات رسانی انجام می دهد و بقیه روستاها نیز از طریق دهیاری ها و خود اهالی خدمات رسانی لازم را انجام می دهند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی اظهار کرد: شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در روستاهای استان سالانه بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ کیلومتر اصلاح و توسعه شبکه آب و حدود هشت هزار متر مکعب مخازن آب با ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار انجام می دهد.

وی همچنین به اختصاص ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای فاضلاب روستایی آذربایجان شرقی در سال جاری اشاره کرد و افزود: با اختصاص این اعتبارات برای بیش از ۶۰ روستا و به جمعیت ۴۰ هزار نفر آبرسانی می شود.

آذربایجان‌شرقی در آستانه دسترسی 90 درصدی روستاییان به آب شرب بهداشتیجواد رحمتی، معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی

عزم راسخ دولت به اجرا و تکمیل طرح های عمرانی در روستاها

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: با وجود شرایط نامساعد اقتصادی و تحریم های ظالمانه، دستگاه های اجرایی و دولت تدبیر و امید در مسیر خدمت رسانی و اجرای طرح های عمرانی از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند.

جواد رحمتی افزود: دولت تدبیر و امید با کمترین درآمدهای نفتی و پرداخت هزاران میلیارد تومان یارانه، در اجرا و تکمیل طرح های عمرانی و خدماتی در سراسر کشور به خصوص در روستاها عزمی راسخ دارد.

وی با اشاره به اینکه صرفه جویی در مصرف منابع آبی، یکی از مهم ترین ضروریت‌های فعلی استان است تاکید کرد: همه با هم باید در این زمینه تلاش کنیم.

رحمتی با تاکید بر اهمیت آموزش و فرهنگ سازی اقشار مختلف مردم برای صرفه‌جویی در مصرف منابع آب اظهار کرد: اجرای برنامه‌های آتی حوزه آب و انرژی باید متناسب با ظرفیت استان و منابع مالی موجود انجام شده و از هر گونه اقدامات غیرتخصصی و بی‌توجهی به اسراف در منابع مالی پرهیز شود.

وی اظهار کرد: انتظار داریم وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های مرکزی، حمایت بیشتری از طرح‌ها و پروژه‌های استانی در بخش آب داشته باشند.

آذربایجان‌شرقی در آستانه دسترسی 90 درصدی روستاییان به آب شرب بهداشتی۱۴۵ میلیارد تومان اعتبارات عمرانی بخش آب در آذربایجان شرقی

۱۴۵ میلیارد تومان اعتبارات عمرانی بخش آب در آذربایجان شرقی

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی نیز با اشاره به افتتاح پروژه‌های آبرسانی در ۱۹ روستای آذربایجان شرقی در هفته دولت امسال،گفت: مجموعه اعتبارات عمرانی بخش آب استان در سال جاری برابر با ۱۴۵ میلیارد تومان است.

محمد خانی افزود: حدود ۶۵ شهر و ۱۴۰۰ روستای آذربایجان شرقی تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب استان هستند، تولید آب در حدود ۱۵ شهر استان سر به سر است، به این معنی که آب مورد نیاز شهروندان به سختی تامین می شود.

وی، تکمیل پروژه آبرسانی شهر و مخزن در حال احداث عجبشیر، ورزقان، تجهیز خط انتقال هادیشهر و تسوج، تجهیز چاه کوزه کنان و شرفخانه، افزودن دو حلقه چاه در مرند، تکمیل پروژه آبرسانی شبستر و ارتقاء تصفیه خانه موجود در هشترود و افزایش حجم مخزن در مبارک شهر ملکان را از جمله ۲۳ پروژه آبی برای افزایش ضریب اطمینان عنوان کرد.

وی با بیان اینکه مشکل آب کلیبر کاملا رفع شده است، اظهار کرد: آبرسانی در این شهر نیز همچنان ادامه دارد، در آبش احمد این شهرستان نیز ایجاد مخزن ۲۰۰۰ متر مکعبی و حفر چاه برای آسایش ضریب اطمینان در جریان است.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی همچنین از تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات پروژه آبرسانی ضروری به شهرستان‌های میانه، آذرشهر، عجب شیر و تبریز خبر داد.

وی با اشاره به ایجاد ردیف بودجه جدید برای شهرستان هریس، اظهار کرد: جمعیت هریس رو به شمال پیشرفت کرده و جمعیت با مخزن هم تراز شده و لازم بود مخزن جدیدی ایجاد شود، که این پروژه نیز آغاز شده است.

خانی از مرتفع شدن مشکل کمبود آب در شهر نظرکهریزی نیز از طریق فازبندی خبر داد و گفت: بخشی از نیاز شهرستان با ایجاد فاز یک مرتفع شده و فاز دوم آن برای تامین آب دراز مدت این شهر نیازمند تکمیل پروژه است.

آذربایجان‌شرقی در آستانه دسترسی 90 درصدی روستاییان به آب شرب بهداشتیآبرسانی به ۳۹ ییلاق و قشلاق آذربایجان‌شرقی

آبرسانی به ۳۹ ییلاق و قشلاق آذربایجان‌شرقی

مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌شرقی نیز گفت: در سال جاری با تامین اعتبارات دولتی به ۲۷ قشلاق در شهرستان‌های کلیبر، اهر، میانه و خداآفرین و ۱۲ ییلاق استان، جهت تامین آب دائمی از طریق لوله کشی اقدام شده است .

محمدحسن آل هاشم گفت: تامین آب مصرفی دام که تا کنون توسط تانکرهای آب انجام می شد نقش مهمی در کیفیت و کمیت پشم، شیر و گوشت در دام های اهلی دارد.

وی خاطرنشان کرد: فقر آب مصرفی دام در کاهش وزن دام، تلفات و حتی کیفیت شیر ، پشم و تولید بره اثرگذار است و این اثرگذاری را می توان با رقم ریالی برآورد کرد.

وی با اشاره به اینکه حدود ۷۵۰ خانوار عشایری با ۵۰ هزار راس دام در قشلاقات یاد شده مشغول به تولید مواد لبنی و پرورش دام هستند، گفت: با تامین آب دائمی به جز افزایش وزن در دام ها، شاهد افزایش بهداشت و جهش تولید در سال جاری خواهیم بود که یکی از اقدامات مهم در راستای پدافند غیر عامل است.

آذربایجان‌شرقی در آستانه دسترسی 90 درصدی روستاییان به آب شرب بهداشتیتقی کرمی، مدیرکل امور روستایی استانداری آذربایجان‌شرقی

یک هزارو ۵۵۴ روستا در آذربایجان شرقی از نعمت آب شرب بهره مندند

مدیرکل امور روستایی استانداری آذربایجان‌شرقی گفت:تا به امروز یک هزار و ۵۵۴ روستا از نعمت آب شرب بهره مند شده اند که از این تعداد در سال جاری برای ۷۴ روستا آبرسانی شده است.

تقی کرمی افزود: مهم ترین وظیفه اداره کل امور روستایی استانداری آذربایجان شرقی، سیاست گذاری و نظارت بر عملکرد دستگاه های اجرایی در حوزه روستایی است که در این راستا شبکه نظارت بر پروژه های عمران روستایی راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: هر سال پروژه های عمرانی که در روستاهای آذربایجان شرقی اجرا می شوند، ۴ مرحله مورد نظارت و ارزیابی قرار می گیرد که اگر ایرادات و نواقصی در پروژه وجود داشته باشد، تذکر داده می شود تا بهبود یابد.

کرمی اظهار کرد: در آذربایجان شرقی یک هزار و ۹۴۷ دهیاری وجود دارد که نظارت و کنترل بر نحوه اجرای پروژه ها و هزینه کرد منابع توسط دهیاری ها زمان بر است، اما بر حسب وظیفه، اداره کل امور روستایی نظارت های لازم را انجام می دهد.

وی اضافه کرد: در سال جاری تا پایان مهر ماه، دولت ۱۰۷ میلیارد تومان به حساب دهیاری های آذربایجان شرقی پول واریز کرده است که ۶۰ درصد این مبلغ باید در حوزه عمرانی از سوی دهیاری ها در داخل روستا هزینه شود.

مدیرکل امور روستایی استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: در گذشته برای روستاهای فاقد دهیاری منابع تخصیص نمی یافت، ولی در ۵ سال گذشته در دولت تدبیر و امید به روستاهای فاقد دهیاری نیز منابع مالی تخصیص می یابد که در سال جاری تا پایان مهر ماه به این روستاها ۹ میلیارد تومان منابع مالی تزریق شده است.

وی افزود: این مبلغ در اختیار فرمانداران قرار گرفته که موظف هستنند در روستاهای فاقد دهیاری در زمینه توسعه و آبادنی این روستاها از جمله تامین آب شرب، گازرسانی، ایجاد راه دسترسی هزینه کنند.

کرمی ادامه داد: منابعی که در اختیار دهیاران قرار می گیرد باید به طور انحصاری در محدوده طرح هادی روستا هزینه شود، ولی برای منابعی که در اختیار روستاهای فاقد دهیاری قرار می گیرد، محدودیتی وجود ندارد و می تواند برای پروژه های مختلف از جمله راه روستایی، آبرسانی، گازرسانی، جاده بین مزارع و پروژه های مختلف برای رفع مشکل آن روستا هزینه شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه های زیرساختی استان اظهار کرد: در سال جاری ۶۴ روستا در استان گازرسانی شده و هم اکنون در مجموع ۲ هزار و ۱۷۰ روستای استان از نعمت گاز برخوردارند.

مدیرکل امور روستایی استانداری آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه روستای بدون برق در استان وجود ندارد، گفت: از مجموع ۲ هزار و ۷۰۶ روستا فقط ۵ روستا برق رسانی نشده که دلیل آن هم سکونت فصلی در این روستاها و خالی بودن آنها از سکنه دایمی است.

آذربایجان‌شرقی در آستانه دسترسی 90 درصدی روستاییان به آب شرب بهداشتینیاز آب شرب مراغه در ۲۰ سال آینده برطرف می‌شود

نیاز آب شرب مراغه در ۲۰ سال آینده برطرف می‌شود

شهرستان ۲۶۵ هزار نفری مراغه به عنوان دومین شهرستان بزرگ آذربایجان شرقی بعد از تبریز، از جمله مناطق استان است که به دلیل تعداد زیاد روستاها، برخی از مناطق روستایی پرجمعیت آن در دهه های گذشته با چالش کمبود یا کیفیت بد آب شرب مواجه بوده اند.

از آنجا که کارشناسان اعلام کرده اند کیفیت پایین آب شهرستان مراغه به عنوان یکی از دغدغه های جدی مردم شهرستان به ویژه در مناطق روستایی، به دلیل قدمت بالای تصفیه خانه آن است، دولت برای رفع این مشکل، ساخت مخزن زلال سازی را با برآورد هزینه هفت میلیارد تومانی در دستور کار قرار داد.

معاون عمرانی فرماندار مراغه در این باره ایرنا گفت: با بهره‌برداری از مخزن زلال‌ساز تصفیه خانه آب، نیاز این شهرستان به آب شرب بهداشتی تا ۲۰ سال آینده مرتفع خواهد شد.

نقی مسکینی افزود: احداث این مخزن در راستای ارتقای کیفیت آب شرب و نیز تامین نیازهای آبی شهروندان در مناطق شهری و روستایی، از سوی شرکت آب و فاضلاب انجام می شود.

وی ادامه داد: این طرح با توجه به توسعه مناطق مختلف شهری و نیاز برخی روستاهای حاشیه شهری در سال های اخیر، اهمیتی حیاتی برای شهرستان دارد.

وی اضافه کرد: تصفیه خانه آب فعلی این شهرستان با حدود ۲۴ سال قدمت نیاز به توسعه داشته و احداث مخزن زلال ساز با حدود هفت میلیارد تومان اعتبار اولیه در این راستا انجام می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مراغه نیز گفت: طرح ساخت مخزن زلال ساز در راستای افزایش ظرفیت و کیفیت آب شرب و توسعه و تجهیز تصفیه خانه آب این شهرستان در حال اجراست.

ابراهیم سلیمانی افزود: این مخزن زلال ساز به منظور کاهش تاثیرات سیلاب ها بر کیفیت آب شرب در تصفیه خانه این شهرستان در حال ساخت است و زمینه ساز ماندگاری بیشتر آب در این مخزن و تسهیل در روند زلال سازی آن خواهد شد.

وی ادامه داد: این مخزن در محل تصفیه خانه آب شرب این شهرستان و با ظرفیت پنج هزار متر مکعبی و با حدود هفت میلیارد تومان اعتبار اولیه و با حدود ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث است.

وی اضافه کرد: پیش بینی می شود در صورت تامین اعتبار مورد نیاز، این طرح در یک سال آینده تکمیل و به بهره برداری برسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا