عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی باعث تفرق بیشتر کشورهای عربی منطقه خواهد شد


عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی باعث تفرق بیشتر کشورهای عربی منطقه خواهد شد

حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب: توافقات اخیر میان شماری از کشورهای عربی منطقه خاورمیانه و رژیم صهیونیستی در حالی است که پیش از این اغلب کشورهای عربی منطقه بعد از قرارداد کمپ دیوید در حال حرکت به سمت سازش با اسرائیل بودند که با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، برنامه آنها برای عادی سازی رابطه با اسرائیل به هم ریخت و اقدامی در این زمینه انجام نشد. این...

عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی باعث تفرق بیشتر کشورهای عربی منطقه خواهد شد
حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب:

توافقات اخیر میان شماری از کشورهای عربی منطقه خاورمیانه و رژیم صهیونیستی در حالی است که پیش از این اغلب کشورهای عربی منطقه بعد از قرارداد کمپ دیوید در حال حرکت به سمت سازش با اسرائیل بودند که با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، برنامه آنها برای عادی سازی رابطه با اسرائیل به هم ریخت و اقدامی در این زمینه انجام نشد.

این در حالی بود که بعد از انقلاب اسلامی هیچ موضعی از سوی کشورهای عربی گرفته نشد و حتی اتحادیه عرب هم سکوت کرد. چنانکه ملک عبدالله، ولیعهد وقت عربستان در سال ۲۰۰۰ در بیروت پیشنهاد داد که هیچ کشوری با اسرائیل سازش نکند تا مرزهای دولت فلسطین طبق توافق ۱۹۶۷ میلادی و بر اساس قطعنامه سازمان ملل و به پایتختی قدس شرقی تشکیل شود که این توافق هم از سوی رژیم صهیونیستی زیر پا گذاشته شد. بنابراین در حل حاضر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از این مسأله بسیار خشنود است که بدون اینکه کوچکترین امتیازی به کشورهای عربی بدهد، روابط رژیم اسرائیل را با تعدادی از این کشورها عادی کرده و حتی امتیاز عدم توقف شهرک‌سازی یا محدود کردن آن را هم به دست آورده است.

این توافقنامه ها در حالی امضا می شود که پیش از این تعداد زیادی از کشورهای عربی به طور مخفیانه و پنهانی با اسرائیل رابطه داشتند و حالا با صدور بیانیه‌های سازش از سوی امارات و بحرین و سودان، نگرانی این کشورها برای آشکارسازی روابطشان از میان خواهد رفت.

این دسته از کشورهای عربی در حالی با تصور تامین منافع و امنیت خود به سمت رژیم صهیونیستی گام برداشته اند که در حقیقت، این اقدام به سود جریان مقاومت خواهد بود. زیرا وقتی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان در واکنش به بیانیه امارات و بحرین آنها را خیانتکار می‌نامد و از ریاست اتحادیه عرب کناره‌گیری می‌کند و سفرای خود را از این کشورها فرا می‌خواند، مشخص می‌شود که اقدام به سازش با اسرائیل تا چه اندازه مهم است و چه نتایج سختی برای کشورهای سازشکار خواهد داشت.

با آشکار شدن و اعلام رسمی این روابط، جبهه بندی های منطقه ای بیش از پیش هویدا می شود و محور مقاومت از طریق اتحادی که با هم پیمانان منطقه ای خود دارد، به طور مستقیم به جنگ رژیم اسرائیل و متحدانش خواهد رفت. در همین راستا ضعیف شدن نقش جبهه غرب در منطقه و به ویژه در پروسه مذاکرات صلح سوریه و خروج امریکا از خاورمیانه از یک طرف و اتحاد و هماهنگی محور مقاومت، حشد الشعبی و انصارالله به سود کشورهایی نیست که به دنبال عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی رفته اند.

عربستان سعودی هم به پیروی از امارات و کشورهایی که به سمت رابطه عادی با اسرائیل حرکت کرده اند، در حال زمینه سازی برای برقراری رابطه است. این در حالی است که سعودی ها با وجود کمک‌های گسترده امریکا و خرید ۵۰۰ میلیارد دلار سلاح از این کشور حتی نتوانست از عهده جنگ با انصارالله بربیایند.

بنابراین اقدام امارات برای سازش و تمایل عربستان برای تکرار این اقدام که بدون مشورت با کشورهای عربی و بر خلاف مصوبات اتحادیه عرب انجام شد، باعث پراکندگی و واگرایی بیشتر میان اعضای اتحادیه عرب می‌شود و همین مسأله تفرق و پراکندگی را در میان بازیگران عربی منطقه به دنبال خواهد داشت.


انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خودروساز معروف موبایل می‌سازد!/ عکس