بهانه‌هایی که ناخواسته به دست کرونا دادیم


بهانه‌هایی که ناخواسته به دست کرونا دادیم

اردبیل-ایرنا- تنفس، این مهم‌ترین روزنه بودن، روزنه‌ای که کل وجودمان از این بخش ارتزاق می‌کند و به حرکت ادامه می‌دهد، این بار دست خطاکار کرونا تنفس‌هایمان را نشانه رفته و قریب به یک‌سال است که با نفوذ به اجزای بدن قصد تاختن به کل وجود را داشته و در این میان قربانیانی هم از بین ما انتخاب کرده است.

با اینکه کرونا دشمنی بسیار ریز و کوچک است ولی با توجه به اهداف بلندی که در سر دارد ، نفس‌های زندگی را از انسان‌ها بریده و وحشت هجوم این موجود، تمرکز بر بهره‌برداری از لحظاتمان را ربوده است.

بسیاری از سرمایه‌های انسانی ما به واسطه نفوذ کرونا در تنفس، از دستمان خارج شده و چه بسا کودکانی که بی‌پدر و یا بی‌مادر مانده‌اند و در حال زندگی انگار سکوت مرگبار را تجربه می‌کنند.

بر اساس تحقیقات انجام گرفته در استان اردبیل که با مدیریت دکتر فرهاد پورفرضی پزوهشگر دانشگاه علوم پزشکی انجام می‌شود، تماس‌های بین فردی، عدم استفاده از وسایل حفاظتی و بی‌توجهی به مبارزه با این ویروس با محلول‌های ضدعفونی کننده از جمله مهم‌ترین راه های نفوذ کرونا بوده است.

با اینکه به گفته پزشکان پژوهشگر، علل و راه‌های نفوذ این ویروس و میزان اثرگذاری آن بر اشخاص مختلف ،به شکل‌های متنوع بوده ،ولی اقداماتی که به صورت عموم برای بستن راه‌های انتقال موثر است‌،باید توسط همگان انجام شود.

روزی روزگاری جمع همه جمع بود، شادی، مهمانی، جشن‌های عروسی و در صورت فقدان عزیزی، همدلی اطرافیان و جمع شدن در خانه متوفی برای دلداری و تسلیت. اما امروز باید مراقب باشیم، مراقب افرادی که همنشین لذت‌ها و خوشی‌ها بودند، نباید اجازه دهیم در سال‌های آینده حسرت نبودن این عزیزان در نشست‌ها دل‌هایمان را بسوزاند.

امروز به وقت مبارزه نباید بهانه دست این موجود داد، امروز خنده‌ها و نشست‌های موقت ما ، راه نفوذ این ویروس را باز می‌کند، این ویروس به شکل خطرناکی تکثیر می‌شود و در صورت حضور در وجود یک شخص، به اطرافیان وی نیز رحم نمی‌کند.

اینجا پای تحمل و اراده در میان است، نباید با بی‌توجهی‌ها، زمینه انتقال خصوصا ابتلای نسل با تجربه و دلخوشی‌های جوانان را فراهم کنیم.

با توجه به اینکه بر اساس آمارها بیش از ۸۰ درصد بستری‌ها بالای ۶۰ سال هستند، معلوم می‌شود که بخاطر ضعف بدنی و وجود بیماری‌های زمینه ای در بین پدران و مادران ، این ویروس در عرض مدت کوتاهی می‌تواند در وجود آنان رخنه کرده و از آنجایی که مبارزه با این ویروس بعد از رخنه در جسم به صورت تن به تن می باشد، این ویروس خطرناک نفس پدران و مادران ما را می برد و ما بدون اینکه کاری از دستمان بر آید مسمومیت تنفس بزرگترهایمان را به تماشا می نشینیم و دیگر گریه و زاری هم دل کرونا را به رحم نمی آورد.

در این میان باید قبل از اینکه کرونا بهانه حضور در جسم‌ها را بیابد ، اندیشه کنیم و با عبور از لذت‌های گذاری دورهمی ‌ها و رعایت نکات بهداشتی، از تغذیه نیروهای کرونا جلوگیری کرده و با ضعیف کردن این قاتل ریز، انسان‌های اطرافمان را حفظ کرده و نجات دهیم.

استاندار اردبیل در جلسه بررسی تحقیقات انجام گرفته در خصوص علل شیوع کرونا خواستار اطلاع‌رسانی در این خصوص شد و گفت: با توجه به مطالعات انجام گرفته و مشاهده بیماران بستری در بیمارستان‌ها افراد مسن، چاق و دارای بیماری زمینه‌ای از جمله اقشاری هستند که با حمله کرونا جسمشان توان مبارزه را از دست می‌دهد.

اکبر بهنامجو به بستری بودن بیش از ۴۸۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها اشاره کرده و مراقبت از افراد بالای ۶۵ سال را مورد تاکید قرار می‌دهد.

وی می گوید: در حال حاضر طرح‌هایی چون طرح غربالگری سپهبد قاسم سلیمانی در استان در حال اجرا بوده که با مراجعات خانه به خانه اطلاعات خانوارها در خصوص این موضوع استخراج و در اختیار تیم‌های پزشکی قرار می‌گیرد.

او به یافته‌های پژوهشگران در داخل استان در خصوص میانگین فوتی ۱۲ نفر در روز در ماه اخیر اشاره کرد و خواستار اقدامات هوشمندانه در بین مردم برای اقدامات خودجوش در راستای قطع زنجیره انتقال کرونا شد.

وی پرهیز از حضور و ازدحام در آرامستان ها، خودداری از همنشینی‌ها و ممانعت از حضور افراد بالای ۶۵ سال در بیرون را از جمله نکات مهمی دانست که باید مورد توجه مردم قرار گیرد.

با توجه به آمارهای ارائه شده از سوی پزشکان مبارز در خط مقدم جبهه مقابله با کرونا، میانگین سنی بستری شده‌ها در بیمارستان ۵۸ سال بوده است.

البته نباید از نظر دور داشت که افراد با سن پایین و جوان هم به گفته این پزشکان از چنگال کرونا نتوانسته‌اند جان سالم به در ببرند و ادعای در خطر بودن افراد بالای ۶۵ سال نباید موجب غفلت جوانان در خصوص مراقبت از خود در برابر کرونا باشد.

چه بسا افراد جوانی که از بیماری‌های زمینه ای خود باخبر نیستند و همچنین تاب‌آوری بدنشان در مقابله با این ویروس خطرناک بسیار اندک است. از آن گذشته جان و وجود تک تک اعضای جامعه که به عنوان منابع و سرمایه‌های کشور و استان هستند، مهم و تاثیر گذار است و باید در این میان همت و همدلی برای جلوگیری از نفوذ کرونا در بین همه ما به عادت تبدیل شود تا روزی که حتی یک ذره از نیروهای کرونا هم در بین ما دیده نشود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی