سیمای حسین (ع) در «سه روایت از مردی که خدا دوست داشت او را کشته ببیند»


سیمای حسین (ع) در «سه روایت از مردی که خدا دوست داشت او را کشته ببیند»

هر بخش از کتاب «سه روایت از مردی که خدا دوست داشت او را کشته ببیند» بنا بر سنت کتابت مقاتل با محتوایی به هم پیوسته سامان داده شده است.

سیمای حسین (ع) در «سه روایت از مردی که خدا دوست داشت او را کشته ببیند»

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان کتاب «سه روایت از مردی که خدا دوست داشت او را کشته ببیند» اثر داوود غفارزادگان در انتشارات کتاب نیستان منتشر شد. این کتاب سه روایت از زندگی امام حسین (ع) را در مسیر رسیدن به کربلا و ایام حضور در این مکان تا شهادت ایشان بیان می‌کند.

غفارزادگان در این کتاب آمیزه‌ای از هنر، تکنیک و مضمون را برای مخاطبان خود به ارمغان آورده است. از سویی برای روایت خود از تکنیک روایت‌نویسی کهن ایرانی بهره می‌برد.

بیشتر بخوانید

رمان «حام»؛ راوی جنایت‌های سربازان آمریکایی در عراق

هر بخش از کتاب «سه روایت از مردی که خدا دوست داشت او را کشته ببیند» بنا بر سنت کتابت مقاتل با محتوایی به هم پیوسته و منزل به منزل سامان داده شده است و برهمین مبنا مخاطب را تا درون حادثه راهنمایی می‌کند.

نویسنده در این متن نشان می‌دهد برای نوشتن به پژوهش بسیار مقید است و متن روایی داستانی تاریخی بر پایه مستندات شکل می‌دهد، اما هرگز نشانی از کپی‌برداری و یا کلیشه‌سازی را در آن برجای نمی‌گذارد.

غفارزادگان در کتاب «سه روایت از مردی که خدا دوست داشت او را کشته ببیند» بسیار تلاش می‌کند از منظر زبانی به متنی با رنگ و بو و حال و هوای تاریخی دست پیدا کند؛ متنی که خوانش آن مانند قدم زدن در پس‌کوچه‌های تاریخ برای به تماشا نشستن رخداد‌های آن است. او کلمات و عباراتی را به کار می‌برد که از سویی بیانی استوار دارد و از سوی دیگر حریم و ساختار تاریخ را برای روایت شدن در خود حفظ می‌کند. به همین اعتبار این کتاب را می‌توان نمونه‌ای قابل تأمل از ادبیات تاریخی دانست که مسیر حرکت کاروان امام حسین (ع) از مدینه به سمت کوفه را بازخوانی می‌کند و با زبان روایت داستانی دیدگاهش را با رعایت امانت و به شکل بیانی تازه‌ با مخاطبانش در میان می‌گذارد و او را به کشف دنیایی تازه که خود آن را شکل داده است، دعوت می‌کند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ممنوعه و مبتذل دنیا جهانبخت با نیلی افشار ! / بخاطر دلار هرکاری می کنند !