گوترش از سرگیری مذاکرات درباره قره باغ را خواستار شد


گوترش از سرگیری مذاکرات درباره قره باغ را خواستار شد

دبیر کل سازمان ملل از ارمنستان و جمهوری آذربایجان می‌خواهد مذاکرات تحت حمایت گروه «مینسک» را به منظور دستیابی به یک راه حل صلح پایدار از سر بگیرند.

گوترش از سرگیری مذاکرات درباره قره باغ را خواستار شدبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ دبیر کل سازمان ملل روز جمعه از سرگیری مذاکرات بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ در چارچوب یک روند بین المللی را خواستار شد.
این درخواست پس از آن مطرح شد که آتش بس، درگیری‌های اخیر در این منطقه را متوقف کرد.
روسیه، آمریکا و فرانسه ریاست مشترک «گروه مینسک» را برعهده دارند، که گفتگو‌ها بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان را به منظور یافتن راه حلی برای این مناقشه رهبری کرده است. این گروه تاکنون نتوانسته است به یک توافق ماندگار دست یابد.
سخنگوی دبیر کل سازمان ملل در بیانیه‌ای با اشاره به سازمان امنیت و همکاری اروپا (او اس سی ای) OSCE اعلام کرد گوترش از ارمنستان و جمهوری آذربایجان می‌خواهد مذاکرات تحت حمایت روسای مشترک گروه مینسک (او اس سی‌ای) را به منظور دستیابی به یک راه حل صلح پایدار از سر بگیرند.
در این بیانیه با اعلام این که سازمان ملل آماده است به نیاز‌های انسانی این منطقه رسیدگی کند، همکاری کامل همه بازیگران ذیربط با نهاد‌های سازمان ملل به منظور فراهم کردن امکان دسترسی آزاد آنها را خواستار شد.
قره باغ، یک منطقه متعلق به جمهوری آذربایجان با جمعیت ارمنی تبارها، در جریان جنگی در دهه ۹۰ میلادی از کنترل باکو خارج شد. درگیری‌های تازه‌ای در ماه سپتامبر در این منطقه به وقوع پیوست.
یک توافق آتش بس به میانجیگری روسیه ماه گذشته حاصل شد، ولی وضع آینده سیاسی قره باغ همچنان نامعلوم است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی شب قدر ؛ نقاشی های کودکانه ساده مخصوص شب های قدر