دولت روحانی بودجه خطرناکی بسته تا دولت بعد را ساقط کند/ بانک مرکزی آب به آسیاب تحریم ریخت/ کسی رئیس بانک مرکزی شده که ادعا می‌شد در سفارت زبده است!


دولت روحانی بودجه خطرناکی بسته تا دولت بعد را ساقط کند/ بانک مرکزی آب به آسیاب تحریم ریخت/ کسی رئیس بانک مرکزی شده که ادعا می‌شد در سفارت زبده است!

غضنفری، وزیر سابق صنعت تاکید کرد: بانک مرکزی دولت فعلی با ارز صادراتی آشنا نیست و لذا کمبود مرغ و روغن به بانک‌مرکزی باز می‌گردد و با بازنگشتن ارز صادراتی به کشور تحریم‌ها پیروز می‌شوند.

گروه اقتصادی-رجانیوز: مهدی غضنفری با اشاره به اینکه قواعد حکمرانی باید فهم شود و مورد استفاده قرار گیرد، روش تهاتری تخصیص ارز را اشتباه خواند و افزود: بانک مرکزی روش درستی در برخورد با صادر کنندگان ندارد؛ چراکه با ارز صادراتی آشنا نیست و لذا کمبود مرغ و روغن و... به بانک مرکزی باز می‌گردد.
وی در عین حال از آدرس دهی غلط رسانه‌ها به مردم خبر داد و خاطرنشان کرد: رسانه‌ها بجای شفاف نمایی سراغ وزارت خانه‌های واسط نظیر صمت و کشاورزی رفتند؛ در حالی که این بانک مرکزی بود که جلوی تهاتر را گرفت و نهاده‌های دامی در گمرک رسوب شد.
غضنفری با اعلام اینکه بخشی از نهاده‌های دامی دچار خودسوزی شده است، افزود: اگر این نهاده‌ها بیش از زمان مقرر دپو باشند، دچار مشکل می‌شوند.
وی ادامه داد: روش بانک مرکزی اشتباه است؛ چراکه حفظ ارزش و جریان پول ملی در راستای ورود ارز صادراتی به کشور است ولی بانک مرکزی با تاکید بر منشأ ارز، تبادل تجاری را قطع کرده و با این سیاست تحریم‌ها پیروز خواهد شد.
غضنفری خاطرنشان کرد: واقعیت‌هایی در فضای اقتصادی کشور وجود دارد که در کتبی که آقایان خوانده‌اند، وجود ندارد. پس ما باید از کتاب‌ها خارج شویم.
وی افزود: از طرفی کسی را که ادعا می‌شد در سفارت فردی زبده است، بعنوان رئیس کل بانک مرکزی تعیین شد و بنده بارها انتقاد کرده‌ام این دو تخصص چگونه در یک فرد جمع می‌شود!؟
غضنفری به رادیو گفت‌وگو گفت: اشتباهات بانک مرکزی منجر به بازار سیاه روغن و افزایش قیمت مرغ شد و از طرفی باعث این بود که مردم ما در این شرایط کرونایی در صف‌های آبرو بر حاضر شوند و مانند زمان جنگ مرغ خریداری کنند.
وی با تاکید چند باره بر این جمله که شرم بر ما باد که در این شرایط بگونه‌ای مدیریت می‌کنیم که مردم در حال نبود شغل و کسب و کار، برای خرید مرغ باید در صف بایستند، ادامه داد: بانک مرکزی اعلام می‌کند منشأ ارز ناشناخته است و لذا نهاده دامی در آتش می‌سوزد و مرغ دار قادر به جوجه ریزی نیست.
غضنفری گفت: بانک مرکزی با صدای رسا در تریبون سیما اعلام کرد ما در راستای سیاست‌های ارزی حرکت می‌کنیم؛ اما سیاست‌های ارزی که معاش مردم را تامین نکند، بدرد نمی‌خورد.
وی خطاب به همتی گفت: امروز که قیمت ارز بر اساس رفتن ترامپ و انتخاب بایدن تعیین می‌شود؛ نه بر اساس سیاست‌های شما! پس سیاست‌های شما تاثیری در کاهش قیمت ارز نداشت اما اثر وحشتناکی در افزایش قیمت کالا گذاشت.
غضنفری خاطرنشان کرد: بانک مرکزی باید پاسخگوی این میزان رسوب کالا در گمرک باشد؛ گندم، کنجاله و ذرت و کالاهای واسطه‌ای در گمرک حبس شده که به معنای تعطیلی تولید و گرانی کالا و کاهش اشتغال و نیز برنده شدن تحریم هاست.
این تحلیلگر حوزه اقتصاد ادامه داد: چه کسی به ما اجازه داده که تحریم‌ها را در کشور برنده اعلام کنیم!؟ این تحریم در اوایل دهه ۹۰ هم بود ولی ما مرکز مبادله ارزی را احداث کردیم و صادر کننده‌ها روی قیمت ارز با وارد کننده توافق می‌کردند ولی متاسفانه همین سیاست‌ها را بارها به دولت پیشنهاد دادیم ولی گوش شنوایی نیست.
غضنفری افزود: نمی‌دانم چرا حتما باید کاری کینیم که دولت امریکا احساس کند که فشار حداکثری موفق بوده است!؟ این فشار اگر مرکز مبادلات ارزی احیا گردد و روی قیمت ارز صادر کننده پافشاری نشود، به حداقل می‌رسد و قیمت ارز و کالا به حالت تعادل باز می‌گردد.
وی با اعلام اینکه چنین سیاست‌هایی در دولت احمدی نژاد اعمال شده و موفق بوده است، تصریح کرد: آقای بهمنی آن زمان حرف ما را گوش می‌کرد و می‌فهمید این سیاست‌ها به نفع بانک مرکزی است ولی امروز آقای همتی حرف گوش نمی‌کند و رئیس جمهور هم فقط نگاه می‌کند تا مردم در صف کرونایی مرغ و گوشت بمیرند یا صف بنزین و...
غضنفری همچنین در خصوص اتکای بودجه ۱۴۰۰ به اوراق پیش فروش نفت، گفت: برای اینکه شناخت بهتری نسبت به این دولت پیدا کنید شما را به معاون اول این دولت ارجاع می‌دهم که شب گذشته از تریبون تلویزیون وزارتخانه‌های صمت و جهاد را خطاب قرار داده بود، می‌گفت باید در صادرات کالای کشاورزی برنامه داشته باشیم و کمک کنیم وزارت جهاد برنامه بیاورد.
وی اینگونه سخنان را یادآور کارزار تبلیغاتی انتخابات دانست و افزود: کسی که ۸ سال در دولت است با بیان اینگونه سخنان نوعی فرار به جلو را پیش گرفته است؛ ایشان باید گزارش عملکرد می‌داد که در ۸ سال گذشته در صادرات کالای کشاورزی و تسهیل فضای کسب و کار چه کرده است ولی بعد از ۸ سال بیاد این افتاده است که "فضای کسب و کار باید درست شود" اما معلوم نیست چگونه!
غضنفری گفت: این دولت به آینده نمی‌نگرد و همواره ادعای طرح‌های بزرگ و گشایش اقتصادی و کارهای عجیب و غریب و حرف‌های دهان پر کن را دارد و نام اینگوه رفتارها، زمان خریدن است تا هرچه زودتر پاستور را تحویل نفر بعدی دهند.
وزیر اسبق اقتصاد و دارایی گفت: دولت با عوام فریبی سعی می‌کند بودجه خطرناکی را برای کشور ببندد؛ لذا مجلس باید اجازه دهد دولت بعدی بتواند در مصوبه بودجه تجدید نظر کند.
غضنفری تصریح کرد: دولت روحانی چاله و چاه‌های بسیاری را برای دولت بعدی می‌کند و پر کردن آن از منابع موجود، غیر ممکن است. این دولت به قدری برای نفر بعدی کمبود منابع ایجاد می‌کند که او حتما ساقط می‌شود تا آن زمان همه بگویند به به دوره حسن روحانی چقدر خوب بود!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک