موفقیت راکت‌لب در ساخت موشک‌هایی با قابلیت استفاده مجدد


موفقیت راکت‌لب در ساخت موشک‌هایی با قابلیت استفاده مجدد

ایتنا - راکت‌لب اکنون اطمینان دارد که رویاهای وی در زمینهٔ قابلیت استفادهٔ مجدد می‌توانند به واقعیت تبدیل شوند.

هفته گذشته شرکت راکت‌لب برای نخستین‌بار اولین مرحله از موشک دو مرحله‌ای خود را بازیابی کرد و چند ساعت پس از کمک به پرتاب یک مأموریت حامل ماهواره با نام معنادار «بازگشت به فرستنده»، تقویت‌کننده را از اقیانوس آرام جمع‌آوری نمود.

به گزارش ایتنا و به نقل از Space، به گفته پیتر بک (بنیانگذار این شرکت و مدیرعامل آن) این مرحله از موشک در حین سفر خود به فضا باقی ماند و به اعتبارسنجی قابلیت استفاده مجدد راکت‌لب کمک کرد. او در تماس تفلنی با خبرنگاران گفت: «این آزمون کاملاً موفقیت‌آمیز بود. ما اکنون واقعاً اطمینان داریم که الکترون می‌تواند به یک وسیلهٔ پرتاب با قابلیت استفادهٔ مجدد تبدیل شود».

موفقیت راکت‌لب در ساخت موشک‌هایی با قابلیت استفاده مجدد

گفتنی است الکترون با طول ۱۸ متر که ماهواره‌های کوچک را به مدارهای ویژه هدایت می‌کند، از سال ۲۰۱۷ کار خود را به‌عنوان یک وسیله نقلیه آغاز نموده است. با این حال آقای بک سال گذشته اعلام کرد که این شرکت قصد دارد مرحله اول را مجدداً استفاده کند که دلیل آن عمدتاً برای افزایش تولید و نرخ پرتاب بود؛ اگر چه این حرکت منجر به صرفه‌جویی قابل‌توجهی نیز در هزینه‌ها می‌شود.

راهبرد بازیابی راکت‌لب با اسپیس‌ایکس تفاوت دارد. شرکت اخیر، به‌طور مرتب از اولین مراحل موشک‌های فالکون ۹ و فالکون هوی خود استفاده مجدد می‌کند. آقای بک گفته است که الکترون بسیار کوچک است و می‌تواند فرودهای عمودی و قدرتمند را همانند تقویت‌کننده‌های فالکون انجام دهد. از سوی دیگر، وسیله نقلیه راکت‌لب برای حمل‌ونقل مناسب، نمی‌تواند سوخت کافی داشته باشد. بنابراین اولین مراحل الکترون با چتر نجات به زمین بر می‌گردد و قبل از برخورد به آب با بالگرد به آسمان باز می‌گردد.

گفته می‌شود راکت‌لب پیش از آغاز «بازگشت به فرستنده» که شانزدهمین پرواز الکترون را رقم می‌زد، پیشرفت قابل‌توجهی در راستای این هدف داشته است. به‌عنوان مثال این شرکت در دو مأموریت قبلی تقویت‌کننده‌ها را به روشی کنترل‌شده به زمین راهنمایی کرده بود و در ماه مارس گذشته نیز در طی آزمایش پرتاب، تکنیک مهار بالگرد را به اثبات رساند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403