2 هزار عدد بذر بلوط در ارتفاعات مهاباد کاشته شد


2 هزار عدد بذر بلوط در ارتفاعات مهاباد کاشته شد

مهاباد- ایرنا- در یک اقدام خودجوش و نمادین، 2 هزار عدد بذر بلوط در ارتفاعات مهاباد که در امتداد زنجیره رشته کوه‌های زاگروس واقع شده است توسط جمعی از دوستدارن طبیعت این شهرستان کاشته شد.

سخنگوی انجمن "ژیانه وی ژینگه" ( زنده کردن مجدد طبیعت) و دبیر اجرایی طرح زیست محیطی «زاگروسانه» مهاباد روز جمعه در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: این طرح خیرخواهانه و قابل تحسین در قالب اجرای طرح ملی مشارکتی با عنوان "زاگروسانه" به طور خودجوش با مشارکت دوستداران حفظ محیط زیست انجام شد.

دیاکو توتونچی اضافه کرد: این حرکت مردمی به منظور گسترش فرهنگ درختکاری و حفاظت از مراتع برای توسعه پوشش درختان در مهاباد انجام شده است و تا آخر سال نیز ۲ مرحله دیگر در سایر ارتفاعات این شهرستان انجام خواهد شد.

وی هدف از اجرای این طرح مهم را حفظ وضع موجود و حفاظت ذخایر جنگلی، احیای جنگل‌ها، افزایش کمیت و کیفیت گونه های بومی جنگل، تراکم جنگل، حفاظت از خاک، جلوگیری از فرسایش و کنترل سیلاب عنوان کرد.

2 هزار عدد بذر بلوط در ارتفاعات مهاباد کاشته شد

توتونچی اجرای این گونه برنامه‌ها را باعث پایداری حیات طبیعت و تغییر زندگی و بهبود معیشت مردم محلی دانست و گفت: جنگل به عنوان یکی از شاهکارهای خلقت آثار مثبت زیادی در وضعیت زیست محیطی دارد بنابراین برای احیای و توسعه جنگل‌های زاگرس از هیچ تلاش و کوششی دریغ نمی‌شود.

وی افزود: هم اکنون فصل کشت بلوط است و مردم می‌توانند هنگامی که در دامان طبیعت هستند با کشت بلوط‌هایی که از درختان بلوط بر روی زمین ریخته از نابودی جنگل‌های بلوط جلوگیری کرده و به تکثیر این درختان کمک کنند.

این دوستدار طبیعت ادامه داد: از طبیعت‌دوستان، کوهنوردان و عامه مردم تقاضا داریم به سهم خود در تکثیر جنگل‌های بلوط بکوشند تا این سرمایه حیاتی به نسل‌های آینده نیز منتقل شود.

جنگل‌های مهاباد که جزو جنگل‌های زاگرس شمالی بوده در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکوتوریستی و ارزش‌های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

مهاباد با ۲۴۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل