همراهی مردم و تغییر وضعیت کرونا در لرستان


همراهی مردم و تغییر وضعیت کرونا در لرستان

خرم‌آباد - ایرنا - اقدام موثر دولت در اعمال محدودیت‌های کرونایی و همراهی مردم لرستان ثابت کرد که می‌توان با رعایت دستورالعمل های ساده با ویروس کرونا مقابله کرد و بهبود تغییر وضعیت کرونا دور از انتظار نیست.

به گزارش ایرنا، از ابتدای آذرماه و در پی مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا ، محدودیت های در شهرهای قرمز کشور به مدت ۲ هفته اجرا شد که در این میان چند شهر لرستان که وضعیت قرمز داشته با اجرای دستورات و رعایت مردم این محدودیت ها را آغاز کرد.

حاصل تعطیلی کامل مشاغل غیر ضروری، منع آمد و شد شبانه، منع تردد بین شهرهای لرستان به مدت ۲ هفته، چیزی جز تغییر وضعیت قرمز به نارنجی را در لرستان به همراه نداشت.

پس ورود کرونا به کشور و همه گیری آن در جامعه و شیوع موج سوم کرونا، لرستان به سرعت در بین استان‌های با وضعیت قرمز قرار گرفت و تنها راه مقابله با کرونا رعایت دستورالعمل های بهداشتی از سوی مردم بود که اکنون با اقدامات موثر دولت و پشتیبانی مردم از این تصمیمات شاهد کاهش آمار ابتلایان کرونا همچنین کاهش مراجعه مردم به مراکز درمانی هستیم.

استاندار لرستان شامگاه سیزدهم آذرماه در سخنانی اظهار داشت چنانچه مردم در وضعیت نارنجی پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌ها را رعایت نکنند، ممکن است دوباره به وضعیت قرمز برسیم و اگر همچنان این پروتکل ها از سوی مردم رعایت شود، امکان زرد و سفیدشدن شهرهای لرستان وجود دارد.

خادمی همچنین گفت: خوشبختانه با همکاری خیلی خوب مردم لرستان و با رعایت محدودیت های اعلام شده از اول آذرماه یعنی در ۱۰ روز گذشته لرستان به مرحله ای رسیده است که سه شهر خرم آباد، بروجرد و الشتر که در وضعیت قرمز بودند به نارنجی تبدیل شده است و اکنون تمام شهرهای لرستان در وضعیت نارنجی و فقط شهرستان چگنی در وضعیت زرد قرار دارد و این یک موفقیت و ناشی از همکاری خوب مردم است.

وی افزود: اگر مردم دستورالعمل ها را رعایت نکنند وضعیت نارنجی در لرستان پایدار نخواهد بود و قرمز شدن این وضعیت دور از ذهن نیست. مردم باید همچنان از حضور در تجمعات و مراسم عزا و عروسی پرهیز کنند تا شاهد تغییر وضعیت استان به سفید باشیم.

وی اضافه کرد: ویروس کرونا که وارد کشور و استان شده است علاوه بر اینکه جان و سلامت مردم را به شدت در معرض تهدید قرار داده است اقتصاد را هم تهدید می کند، اینکه ما برای سلامتی مردم، کسبه و بازاریان را محدود کنیم به طور یقین اقتصاد مردم و صاحبان اصناف دچار مشکل می شود و با تعطیلی ادارات هم کارهای مردم روی زمین می ماند و معتقدیم اگر مردم کمک کنند و وارد وضعیت عادی شویم به اقتصاد استان کمک می کنند.

خادمی تاکید کرد: این سه شهر که از وضعیت قرمز به نارنجی تبدیل شده است، وارد محدویت های نارنجی می شود، تا پیش از این ورود پلاک های غیربومی به شهرها ی قرمز در سه شهرستان استان یک میلیون تومان برای متخلفان جریمه در نظر گرفته می شد اما اکنون چون وضعیت شهرهای ما نارنجی است برای ورود به همه شهرهای استان ۵۰۰ هزارتومان جریمه دارد.

وی با بیان اینکه در شهرهای قرمز تمامی کسب و کارهای سطح دو ، سه و چهار تعطیل بود، اظهار داشت: در سطح نارنجی فقط کسب و کار سطح سه و چهار تعطیل است و کسبه و بازاریان در سطح دو می توانند در شهرهای خرم آباد، بروجرد والشتر فعالیت کنند.

استاندار لرستان ادامه داد: همچنین در شهرهای با محدوده قرمز ممنوعیت از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح اعمال می شود که این مصوبه در شهرهای بالای ۲۰۰ نفر جمعیت مانند شهرهای خرم آباد و بروجرد همچنان برقرار است اما در شهرستان سلسله این محدودیت اعمال نمی شود.

وی تصریح کرد: از مردم می خواهیم همچنان بر رعایت پروتکل های بهداشتی، عدم حضور در مجلس عزاداری و پرهیز از برگزاری دورهمی و شب نشینی تاکید داشته باشند و این موضوعات را تعطیل کنند تا به وضعیت پایدار در استان برسیم.

به گفته خادمی چون وضعیت استان از نظر کرونا نامطلوب و روند شیوع ویروس رو به افزایش بود دستورات جدی تری در خصوص ممنوعیت برگزاری مراسم عروسی و ختم صادر شد و دادستان عمومی و انقلاب خرم‌آباد هم دستور دستگیری و جریمه خاطیان را صادر کرد که این امر در کاهش تعداد بیماران موثر بود.

جعفر طولابی فرماندار خرم آباد نیز از همراهی خوب کسبه و بازاریان در رعایت محدودیت های جدید کرونا تقدیر کرد و افزود: کاهش شیوع و ابتلای افراد به این ویروس تنها با مشارکت مردم امکانپذیر است که امیدواریم در مدت ۲ هفته تعطیلی گروههای شغلی، ۲، سه و چهار این مهم محقق شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز با اشاره به اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی طی دو هفته اخیر، گفت: این امر موجب کاهش ورودی به بیمارستان‌ها و تعداد بستری‌ها شده است.

مریم کوشکی اظهار داشت: از شیوع ویروس کرونا تاکنون از ۱۴۴ هزار و ۱۱۷ نمونه ارسالی به آزمایشگاه در این استان ، ۱۴۳ هزار و ۱۹ مورد پاسخ داده شده که ۵۵ هزار و ۹۶۸ مورد از این نمونه‌ها مثبت بوده است.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا دانشگاه علوم پزشکی لرستان، افزود: متأسفانه یکهزار و ۱۴۶ نفر نیز به علت این بیماری در استان جان خود را از دست داده‌اند.

کوشکی با تاکید بر اینکه در ۲ هفته اخیر که محدودیت‌های کرونایی در استان اجرا شد، خوشبختانه در ورودی به بیمارستان‌ها، بستری‌ها و فوتی‌ها کاهش مشخصی را داشته‌ایم، گفت: البته در فوتی‌ها کاهش مقداری کمتر بوده که طبیعی است، چرا که به طور معمول بعد از اینکه ۲ هفته ورودی به بیمارستان‌ها و بستری‌ها کم می‌شود، تعداد فوتی‌ها کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه تعداد بستری‌های مشکوک به کرونا و همچنین قطعی از نزدیک به هزار نفر به ۶۳۰ نفر در حال حاضر رسیده است، ادامه داد: حدود ۳۵۰ مورد کاهش بستری در کل استان طی این ۲ هفته داشته‌ایم.

به گفته وی یک‌هزار و ۴۷۶ شهروند مشکوک به کرونا نیز با اجرای طرح محله محور در استان شناسایی شده اند و مراحل قرنطینه در منزل را طی می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی