بروز موارد جدید کرونا در خراسان جنوبی 50 درصد کاهش یافت


بروز موارد جدید کرونا در خراسان جنوبی 50 درصد کاهش یافت

بیرجند - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: نرخ بروز موارد جدید کرونا در آذر ماه نسبت به آبان امسال در استان خراسان جنوبی 50 درصد کاهش پیدا کرده است.

محمد دهقانی فیروزآبادی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در آبان ماه به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۲۷ مورد جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی ‌شدند و در آذر ماه این رقم به ۱۳.۳ در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت رسیده و نصف شده است.

وی گفت: نرخ بروز موارد جدید خراسان جنوبی در حال حاضر از میانگین کشوری هم کمتر است و ۱۳.۳ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در استان بوده که این شاخص در کشور ۱۵.۷ است در حالی که پیش از این نرخ بروز موارد جدید استان به صورت روزانه ۲.۴ برابر کشور بود.

دبیر ستاد استانی مدیریت کرونا ادامه داد: از زمان شروع اعمال محدودیت‌ها که سه شهرستان خراسان جنوبی شامل بیرجند، قاینات و طبس در ردیف ۴۶ شهرستان بحرانی کشور قرار گرفت و محدودیت‌های فعالیت صنوف تا ساعت ۱۸ را داشتیم، متعاقب آن براساس تصمیم جدید رنگ‌بندی شهرستان‌ها به سه رنگ قرمز، نارنجی و زرد در سطح کشور مشخص شدند.

وی اظهار داشت: براساس رنگ‌بندی اولیه هفت شهرستان خراسان جنوبی وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) و چهار شهرستان وضعیت نارنجی (پرخطر) داشتند و هیچ شهرستان استان وضعیت زرد (متوسط خطر) نداشت.

کاهش موارد ابتلا و فوتی کرونا به دنبال اجرای محدودیت‌ها

دهقانی گفت: با محدودیت‌هایی که اعمال شد در شهرستان‌های قرمز فقط گروه شغلی یک اجازه فعالیت داشتند و گروه‌های شغلی دو، سه و چهار و سایر فعالیت‌ها تعطیل شدند، محدودیت تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح در شهرهای قرمز و محدودیت ورود و خروج خودروها را در شهرهای قرمز و نارنجی داشتیم.

وی اضافه کرد: به دنبال اجرای محدودیت‌ها و همراهی مردم و اصناف به تدریج شاهد کاهش موارد ابتلا به کرونا، بیماران مراجعه کننده به بیمارستان‌ها، تست‌های مثبت، موارد بستری و کاهش موارد فوتی به صورت واضح و روشن در استان بودیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: خوشبختانه پیک بیماری شکسته شد و روند نزولی خیلی خوبی در استان شروع شده که جای امیدواری دارد.

وی افزود: میزان افرادی که نیاز به انجام تست دارند به صورت مشخص کاهش پیدا کرده است و مراجعه کنندگان به بیمارستان‌ها، میزان بیماران بستری کرونا مثبت و بیماران بستری تنفسی و نیز موارد فوتی کمتر شده که آمار را روزانه به مردم اعلام می‌کنیم.

فوتی‌های کرونا کمتر شد

وی گفت: فوتی‌های کرونا هم به صورت قابل توجه در حال کاهش است و ما در زمان پیک یعنی هفته سوم آبان ماه پیک موارد فوتی را داشیتم که حدود ۹۰ مورد فوتی در هفته ثبت شد ولی در آذر ماه با شیب بسیار خوبی در حال کاهش است و اکنون به حدود ۴۰ مورد در هفته رسیده است.

دهقانی بیان کرد: درخصوص نسبت مرگ و میر موارد مثبت در استان ۴.۷ درصد از کل موارد مثبت فوت می‌شوند که این نسبت در کشور ۵.۱ درصد است.

وی گفت: امیدواریم به حدی برسد که مثل چند ماه اول امسال که خیلی از روزها فوتی‌های ما صفر بود و با خوشحالی اعلام می‌کردیم مجددا به این حد برسیم.

دبیر ستاد استانی مدیریت کرونا درباره ادامه محدودیت‌ها پس از ۲ هفته اجرای طرح اظهار داشت: برنامه‌ای که ستاد ملی دارد این است هر هفته میزان مخاطره شهرستان‌ها یا رنگ‌بندی آنها را براساس فرمولی که دارد، مشخص و اعلام کند.

نحوه محاسبه میزان خطر شهرستان‌ها فرمول پیچیده دارد

وی گفت: نحوه محاسبه میزان خطر شهرستان‌ها فرمول پیچیده ریاضی دارد و مولفه‌های زیادی در آن دخیل است که با قرار دادن در آن فرمول، میزان مخاطره شهرستان یا رنگ‌بندی آن را مشخص می‌کنند.

دهقانی فیروزآبادی افزود: توضیح ساده این است که اگر یک شهرستان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۱۰ مورد بستری مثبت روزانه داشته باشد شرایط خیلی پرخطر یا قرمز می‌شود، اگر میزان بستری مثبت روزانه تا ۶ نفر به ازای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت باشد، نارنجی یا پرخطر است و اگر تا چهار نفر بستری مثبت روزانه به ازای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت باشد، زرد یا متوسط خطر است.

وی گفت: در رنگ‌بندی قبلی هفت شهرستان استان قرمز و چهار شهرستان نارنجی رنگ بودند اما از روز چهارشنبه ۱۲ آذر شهرستان قاینات از قرمز به نارنجی تبدیل شد در نتیجه محدودیت‌های آن براساس شهرستان نارنجی خواهد بود یعنی گروه‌های شغلی یک و دو اجازه فعالیت پیدا کردند و فعالیت بقیه ممنوع است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: ادارات و سازمان‌ها هم که کارمندان تا یک سوم اجازه حضور داشتند در وضعیت نارنجی به ۵۰ درصد با تشخیص مدیر مربوطه می‌رسد.

۱۰ شهرستان خراسان جنوبی به رنگ نارنجی و یک شهرستان قرمز

وی گفت: از صبح شنبه ۱۵ آذر ماه تمامی شهرستان‌های استان خراسان جنوبی جز طبس وضعیت مخاطره آنها به نارنجی تبدیل می‌شود و شهرستان طبس تا پایان هفته آینده وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) را خواهد داشت و محدودیت مربوط به شهرستان قرمز در آن ادامه دارد.

دهقانی افزود: برای ۱۰ شهرستان دیگر از جمله بیرجند (مرکز استان) محدودیت‌های گروه شهرستان نارنجی در آنها تداوم خواهد داشت یعنی گروه‌های شغلی یک و دو اجازه فعالیت دارند و فعالیت گروه‌های شغلی سه و چهار ممنوع است در مورد ادارات و سازمان‌ها تا سقف ۵۰ درصد به تشخیص مدیر نیروها در اداره مشغول به کار می‌شوند.

وی بیان کرد: درخصوص محدودیت ترددها نیز قرار است روز شنبه در ستاد ملی کرونا تصمیم‌گیری شود و اطلاع رسانی خواهیم کرد.

کنترل بیماری به شرط تداوم همراهی مردم و رعایت پروتکل‌ها

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از همراهی و همکاری مردم به ویژه اصناف استان در اجرای طرح محدودیت‌ فعالیت صنوف و ترددها تشکر کرد و گفت: اجرای دقیق و کامل پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌ها لازمه کنترل بیماری و پیشگیری از انتقال ویروس کرونا است.

وی تصریح کرد: روند کاهشی بیماری کووید ۱۹ در استان به خاطر همراهی مردم و رعایت محدودیت‌هایی بود که با همکاری اصناف و مردم در ترددها و مشارکت دستگاه‌های مختلف در هفته‌های اخیر اعمال شد و امیدواریم این همراهی و روند نزولی بیماری همچنان ادامه داشته باشد.

پس از گذر خیز بیماری در تیر ماه امسال، از ابتدای مهر ماه نمودار موارد ابتلا و بستری کرونا در خراسان جنوبی صعودی شد به طوری که نرخ بروز موارد جدید بیماری کووید ۱۹ در آبان ماه به بیش از ۲ برابر میانگین کشوری رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ۲۵ آبان ماه در نشست خبری گفت: بعد از شیوع بیماری ناشناخته کرونا که همه دنیا را درگیر کرد، از اوایل مهر امسال در پیک سوم بیماری هستیم که روند افزایشی واضح و مشخص دارد.

وی افزود: در پیک اول و دوم جزو استان‌هایی بودیم که خیلی درگیر بیماری نشدیم و جزو رتبه‌های آخر درگیری بودیم و خیلی فشار بر سیستم بهداشت و درمان وارد نشد اما در پیک سوم استان‌هایی که در پیک‌های قبلی آلودگی کمتری داشتند در راس قرار گرفتند و شدت بیماری به میزان قابل توجهی بالاتر است.

طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها متناسب با سه وضعیت تعیین شده در شهرها (زرد، نارنجی و قرمز) تدوین و همزمان با سراسر کشور از روز شنبه اول آذر ماه جاری در خراسان جنوبی اجرا شد. با اجرای این محدودیت‌ها ۶ شهر خراسان جنوبی از وضعیت قرمز کرونا خارج شدند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بی‌هم‌نفسی