سمنان استانی امن و عاری از آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان است


سمنان استانی امن و عاری از آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان است

سمنان- ایرنا- مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: هیچ موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان تاکنون گزارش نشده و برای پیشگیری از شیوع نیز مخاطرات شناسایی و تمهیداتی اندیشیده شده است.

حمیدرضا حسینی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ویروسی سرما دوست است و احتمال شیوع آن در فصل سرد سال (پاییز و زمستان) وجود دارد و برای مقابله با بیماری همکاری دستگاه‌های اجرایی مختلف ضروری است.
وی ادامه داد: استان سمنان در مسیر پرواز پرنده‌های مهاجر(آزاد پرواز) قرار دارد و احتمال خطر شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در آن وجود دارد و یکی از راهکارهای مراقبت، پیشگیری نسبت به تلفات غیرعادی پرندگان و طیور است.
وی بیان کرد: بخشی از مسیر کوچ پرنده‌های آزادپرواز به استان‌های شمال کشور مانند گلستان و مازندران از استان سمنان است و در این مسیر گاه شاهد توقف پرندگان هستیم و در صورت ابتلای پرنده، بیماری محیط را آلوده می‌کند.
حسینی تصریح کرد: پرنده‌های آزاد پرواز معمولا انتقال دهنده ویروس و فاقد علائم بیماری هستند و بیشترین خطر انتقال بیماری از پرندگان آزادپرواز مانند غاز و اردک وحشی است.

حیات وحش استان سمنان عاری از ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان اضافه کرد: تاکنون موردی از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در حیات وحش استان سمنان گزارش نشده است و تیم‌های یگان حفاظت محیط زیست استان از مناطق عبور پرندگان مهاجر مانند تالاب‌ها به منظور بررسی وضعیت نظارت مستمر دارند.
حسینی خاطرنشان کرد: افزایش نظارت‌ها به منظور پیشگیری از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در دستور کار قرار دارد و با همکاری خوب بخش‌های مختلف و افزایش نظارت‌ها پیش‌بینی می‌شود مشکلی در استان به وجود نیاید.

سمنان استانی امن و عاری از آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان است


هر پرنده آلوده به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان می‌تواند ۵۰ پرنده را آلوده کند
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: هر پرنده آلوده به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان می‌تواند ویروس بیماری‌زا را به ۵۰ پرنده دیگر منتقل کند.
وی اظهار داشت: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشترک و قابل انتقال بین انسان و دام و انسان به انسان است.
وی اضافه کرد: در واقع نگرانی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان سرعت شیوع آن و مشترک بودن آن بین انسان و دام است.
حسینی تصریح کرد: ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یک ویروس تنفسی است و از طریق تماس مستقیم با سطوح آلوده و از طریق محیط آلوده و وزش باد قابل انتقال است.
وی بیان کرد: ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ویروس سبکی است و حتی از طریق هوای آلوده قابل انتقال است.

فرآورده‌های پروتئینی گوشت مرغ قبل از مصرف با حرارت سالم‌سازی شود
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: فرآورده‌های پروتئینی گوشت مرغ قبل از مصرف در دمای ۷۰ تا ۷۵ درجه سانتیگراد با حرارت سالم‌سازی شود.
وی بیان کرد: کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان سمنان نظارت دقیق و مستمر بر سلامت محصولات و فرآورده‌های پروتئینی گوشت مرغ دارند و شهروندان می‌توانند با خیال آسوده محصولات را از مراکز عرضه مجاز خریداری کنند.
وی تصریح کرد: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف می‌توانند موضوع را با تماس با شماره ۱۵۱۲ برای بررسی گزارش کنند.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان تاکید کرد: حرارت کافی به انواع فرآورده‌های لبنی و پروتئینی موجب سالم‌سازی می‌شود و شهروندان باید این اصول را قبل از مصرف رعایت کنند.

اقدامات پیشگیرانه استان سمنان در پیشگیری از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: کارشناسان این اداره‌کل برای سالم نگاه داشتن صنعت طیور استان از شر ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مخاطرات استان را شناسایی کردند.
وی بیان کرد: عرضه پرندگان در استان ضابطه‌مند نیست و جای خالی وجود مرکز (بازارچه) مجاز عرضه پرندگان زنده احساس می‌شود.
وی اضافه کرد: ضابطه‌مند نبودن بازار عرضه فروش پرندگان زنده یکی از مخاطرات اصلی در شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است و کارشناسان در صورت مشاهده عرضه غیر مجاز پرندگان در استان سمنان با فرد خاطی برخورد می‌کنند.
حسینی ابراز داشت: افرادی که در کنار خیابان‌ها مرغ و جوجه‌های یک روزه می‌فروشند در واقع عرضه غیر مجاز دارند چرا که دامپزشکی هیچ نظارتی بر سلامت پرندگان ندارد و در صورت آلودگی این پرندگان به ویروس آنفلوآنزا تهدیدی برای صنعت طیور و انسان در استان سمنان محسوب می‌شوند.

سمنان استانی امن و عاری از آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان است


واکسیناسیون طیور برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان بیان کرد: ۳۶۰ هزار دُز واکسن تا پایان آبان امسال برای واکسیناسیون پولت تخم‌گذار علیه بیماری آنفلوآنزا در استان تامین شد.
وی بیان کرد: ظرفیت واحدهای پرورش پولت تخم‌گذار که تاکنون علیه ویروس آنفلوآنزا واکیسنه شدند ۷۸۰ هزار قطعه است.
وی تصریح کرد: واکسیناسیون ۱۹۶ هزار قطعه طیور بومی در ۱۷۰ روستای استان علیه بیماری ویروسی نیوکاسل از دیگر اقدام های در حال انجام از سوی کارشناسان اداره‌کل دامپزشکی استان سمنان برای کاهش شیوع بیماری است.
حسینی افزود: براساس آزمایش های انجام شده، با واکسیناسیون طیور روستاهای استان سمنان علیه بیماری نیوکاسل، ضریب ایمنی طیور به طور معنادار افزایش می‌یابد که این طرح در کاهش مرگ و میر طیور و کاهش زیان تاثیر مستقیم دارد.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان اظهار داشت: واکسیناسیون طیور روستاهای استان سمنان علیه بیماری نیوکاسل موجب کاهش شیوع این بیماری در مرغداری‌های صنعتی نزدیک به روستاهای استان شده است.

کود پایان دوره مرغداری‌ها عامل شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: کود پایان دوره مرغداری‌های گوشتی از دیگر خطرهای اصلی و عامل شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است و در استان براساس نامه‌نگاری‌های انجام شده، کود پایان دوره مرغداری قبل از خروج از محل باید طی فرایندی سالم‌سازی شود.
وی ادامه داد: حمل کود پایان دوره مرغداری‌ها به منظور پیشگیری از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان باید پس از سالم‌سازی با خودروهای مجاز و با مجوز اداره کل دامپزشکی استان سمنان حمل و برای کشاورزی استفاده شود.

مرغ‌های تخم‌گذار پیر گروه پر خطر از لحاظ ابتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: افزایش سن بر ضریب ایمنی مرغ‌های تخم‌گذار موثر است و با افزایش سن ضریب ایمنی کاهش و مرغ مستعد بیماری می‌شود.
وی ادامه داد: مرغ تخم‌گذار نزدیک به ۹۷ کارایی دارد و بعد از این مدت مرغ پیر تلقی می‌شود و چون سنش زیاد و مقاومت بدنی‌اش کم است جزو گروه‌های پرخطر تلقی می‌شود که در خطر ابتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان قرار دارد و در صورت ابتلا علاوه بر خسارت به بهره‌بردار، سلامت طیور در مناطق اطراف نیز دچار مخاطره می‌شود.
حسینی ابراز داشت: چهار گله در حدد ۱۲۰ هزار قطعه مرغ تخم‌گذار پیر در استان سمنان شناسایی شد که تاکنون با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان ۲ گله با انتقال به کشتارگاه حذف شد و انتقال ۲ گله دیگر به کشتارگاه در دستور کار است.

بوقلمون مستعد ابتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان اضافه کرد: مراکز پرورش مرغ تخم‌گذار، مرغ گوشتی و پرورش بوقلمون بیشتر از دیگر طیور نسبت به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان حساس هستند و باید مراقبت شود.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان یادآور شد: این اداره کل به منظور مقابله و پیشگیری از شیوع ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با خانه بهداشت روستاهای استان در ارتباط است تا هرگونه تلفات مشکوک و غیرعادی طیور در روستاها را گزارش کنند.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیت موضوع پیشگیری بیماری، در کمیته مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان استان سمنان مقرر شد بخش‌های مختلف مانند اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان، دانشگاه‌های علوم پزشکی، سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و پلیس همکاری کنند.

قرنطینه طیور راهبرد پیشگیری از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: طرح قرنطینه و غربالگری طیور به منظور پیشگیری از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان با جدیت دنبال می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: استان سمنان با هشت استان کشور همجوار است و در صورت بی‌توجهی به نکات قرنطینه‌ای و نظارت بر ورود و خروج طیور ممکن است بیماری به داخل استان منتقل شود و براین اساس ورود و خروج طیور در مبادی ورودی استان با کمک پلیس کنترل می‌شود.

ممیزی ۵۲ واحد پرورش طیور استان سمنان برای افزایش سطح امنیت زیستی
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: ۵۲ واحد پرورش طیور مانند واحد پرورش مرغ‌گوشتی، مرغ مادر و بوقلمون برای افزایش سطح امنیت زیستی و تقویت شرایط قرنطینه‌ای به منظور پیشگیری از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از لحاظ ساختار ممیزی شدند.
وی بیان کرد: نکات ضعف و نقص‌ها به مرغداری‌ها اعلام و تا حدی زیادی نقص‌ها رفع شده و اکنون وضعیت خوبی دارند.

برای پیشگیری از شیوع آنفلوآنزای این هشدارها مورد توجه باشد
با توجه به آغاز فصل مهاجرت پرندگان مهاجر به استان ها برای مقابله با شیوع احتمالی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نیاز است تولیدکنندگان طیور صنعتی و سنتی نکاتی را در دستور کار قرار دهند.
کنترل تردد رفت و آمد به مرغداری‌ها، رعایت اقدامات بهداشتی، انجام ضدعفونی محوطه و اطراف مرغداری، ضد عفونی مواد، لوازم و تجهیزات و جلوگیری از ورود پرندگان آزاد پرواز و بومی به داخل واحدهای مرغداری از جمله مواردی است که باید صاحبان این صنایع مورد توجه قرار دهند.
شهروندان هم باید از خرید مرغ و طیور از دست فروشان و بازارهای غیررسمی همچنین استفاده از گوشت انواع پرندگان خودداری و در صورت مشاهده مراتب را به اداره کل دامپزشکی اطلاع رسانی کنند.
سهل‌انگاری در رعایت اصول امنیت زیستی و قرنطینه‌ای توسط مدیریت واحدهای پرورش طیور می‌تواند منـجر به فاجعه‌ای جبران ناپذیر شود؛ رعایت پروتکل‌های بهداشتی دامپزشکی، توجه فعالان صنعت طیور به مسایل بهداشتی، جلوگیری از هرگونه جابه جایی طیور، تخم‌مرغ و نهاده‌های مرتبط بدون مجوز دامپزشکی می‌توان از شیوع این بیماری پیشگیری کرد.
در استان سمنان بیش از ۴۰۰ واحد انواع مرغداری با ظرفیت ۱۳ میلیون قطعه پرنده وجود دارد و ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این حوزه فعالیت اشتغال دارند.







حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب‌توجه مرجانه گلچین با یک استایل جوان‌پسند