امنیت زنان؛ حقی که ناحق نشد


امنیت زنان؛ حقی که ناحق نشد

امنیت برای زنان حقی طبیعی است که در چند سال اخیر اقدامات کوچک و بزرگی برای آن انجام شده است.

امنیت زنان؛ حقی که ناحق نشدبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، واژه امنیت به صورت کلی چندین سال است که از خط قرمزها، دغدغه‌های جامعه و عنصر اصلی و اساسی حیات انسان به حساب می‌آید، در این راستا مسئولان هر دولتی در کشور هم برای تأمین امنیت، اقدامات بزرگ و قابل توجهی انجام دادند، اما در این میان زنان هم از این قافله عقب نماندند و مدتی است که آوازه عدم امنیت برای خودشان در پایتخت را سر می‌دهند.

به گفته کارشناسان و مسئولان ذی‌ربط، عواملی همچون تاریکی معابر، وجود خانه‌های نیمه تمام، شمشادهای بلند و... موجب شده که زنان جامعه در ساعات شبانه نتوانند حس امنیت در خیابان‌های شهر تهران داشته باشند، در این راستا زهرا بهروز‌ آذر مدیرکل امور زنان در شهرداری تهران معتقد است که طرح فعلی ارتقای امنیت زنان ابتدا «به صورت پایلوت» در منطقه ۱۰ شهرداری تهران اجرا شد که در آن حدود ۵۰ نقطه به طور کامل رفع خطر شد.

اما علی اعطا عضو شورای شهر تهران هم در صفحه توئیتر خودش یکی از عوامل ناامنی برای زنان را وجود پل‌های تبلیغاتی عنوان کرده بود و حتی آذر ماه سال ۹۷ هم تعدادی از نمایندگان مجلس در تذکری به وزیر کشور خواستار ایمن‌سازی پل‌های عابر پیاده شدند.

امنیت زنان؛ حقی که ناحق نشد

حالا با توجه به این موضوع، سوال اینجاست که شورای شهر تهران آیا به دغدغه زنان اهمیتی داده و آن را مهم شمرده است یا خیر؟ زیرا ترس از تردد در خیابان‌ها، می‌تواند زنان را از حضور در مدرسه و دانشگاه باز دارد و در نتیجه راه رشد و توانمندسازی آن‌ها را مسدود کند، به همین دلیل با زهرا نژادبهرام عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران گفت‌وگویی کردم و از او خواستم تا اقدامات خودشان را برای رفع چنین مشکل بزرگی تشریح کند.

او تأکید کرد که در حوزه امنیت شهری برای زنان به جایگاه بسیار خوبی رسیده‌ایم برای مثال حدود ۲ هزار و ۲۰۰ نقطه ناامن از سوی مناطق مختلف شناسایی شد که طبق گزارش اخیر در هزار و ۸۰۰ نقطه امنیت برقرار شده است.

نژادبهرام گفت که پل‌های هوایی و بنر‌های تبلیغاتی را هم ارتفاع دادیم که جلوی ناامنی‌های اجتماعی را بگیرد، البته امیدواریم حداقل تا پایان سال ۲ هزار و ۲۰۰ نقطه ناامن را به صفر برسانیم.

امنیت زنان؛ حقی که ناحق نشد

طبق آمار اخیر روانشناسان، پررنگ‌ترین سرفصلی که زنان به‌ عنوان نیازشان در شهر به آن اشاره می‌کنند، امنیت و آرامش است. امنیت در مکان‌های شلوغ، امنیت در شب، افزایش روشنی معابر، ‌بوستان‌ها و پل‌های عابرپیاده، افزایش تاکسی‌های ویژه بانوان، ‌احترام به رانندگی زنان و... از جمله مواردی هستند که در این دسته قرار می‌گیرند، همچنین در ادامه می‌توان گفت که این روزها امنیت برای زنان حقی طبیعی است که در این چندسال اخیر اقدامات کوچک و بزرگی برای آن انجام شده است، اما لازم است که این موضوع بیش از پیش برای مسئولان مورد توجه قرار گیرد.

حال با توجه به این مسأله، سردار حسین رحیمی رئیس پلیس پایتخت بر این باور است که امن‌ترین جا برای بانوان تهران است، ما به عنوان نیروی انتظامی به شدت روی این مسأله حساس هستیم و تأمین امنیت بانوان همیشه برایمان دغدغه بوده است.

البته سرهنگ جلیل موقوفه‌ای رئیس پلیس پیشگیری پایتخت هم درباره امنیت زنان اعلام کرد: در دستور کار کلانتری‌ها قرار داده‌ایم که پل‌های عابر پیاده‌ای را که توسط تابلوهای تبلیغاتی پوشیده شده‌اند، با صحبت با نهاد مربوطه رفع مشکل کنند تا این پل‌ها محلی برای تجمع معتادان و مجرمان نباشد و زنان احساس ناامنی نکنند.

امنیت زنان؛ حقی که ناحق نشد

همان طور که در ابتدای گزارش اشاره شد، تأمین امنیت برای همگان به خصوص زنان از پرونده‌های مهمی است که در دست مسئولان ذی‌ربط قرار دارد، اما این پرونده همچنان باز است و به تدابیر و اقدامات زیادی نیاز دارد تا رضایت زنان پایتخت جلب شود.

حال انتظار می‌رود که در آینده‌ای نه چندان دور شاهد خبرهای خوب و بیشتری در حوزه امنیت زنان در پایتخت باشیم تا رد این معضل اجتماعی با ساز و کارهای مسئولان تا همیشه از ذهن و زندگی زنان از بین رود.

بیشتر بخوانید

نقش زنان در امنیت اجتماعی جامعه لایحه تامین امنیت زنان، تخریب بنیان خانواده را هدف قرار داده است

گزارش از نوشین نثاری

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هر آنچه که باید در رابطه با بیماری‌های مقاربتی بدانید