عملیات گودبرداری اطراف مسجد امام اصفهان متوقف شد


عملیات گودبرداری اطراف مسجد امام اصفهان متوقف شد

اصفهان- ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان از توقف عملیات خاکبرداری و گودبرداری یک واحد مسکونی در محدوده میدان امام (نقش جهان) خبر داد و گفت: گودبرداری این واحد بر اساس ضوابط مناطق تاریخی نبود.

فریدون الله‌یاری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مالک این زمین مسکونی به مساحت حدود ۵۰ متر مربع در چند روز گذشته اقدام به گودبرداری به عمق ۲ متر و ۷۰ سانتی متر کرده بود که با توجه به اینکه در محدوده تاریخی و مسجد شیخ لطف الله و اطراف میدان امام اصفهان قرار دارد، این عمق زیاد و خطرساز است.

وی با بیان اینکه گودبرداری بیش از حد در محدوده مناطق تاریخی مانند میدان امام اصفهان مشکلاتی را مانند تحت تاثیر قرار دادن آب های زیرزمینی بوجود می آورد، اظهار داشت: انجام هرگونه عملیات عمرانی و ساخت و ساز در محدوده آثار تاریخی باید با اخذ استعلام از اداره کل میراث فرهنگی باشد اما برای این مِلک این مجوزها کامل نبود.

الله‌یاری با بیان اینکه حریم درجه یک، شعاع حدود ۵۰ متری و درجه دوم شعاع حدود یکصد متری اطراف آثار تاریخی میدان امام اصفهان را در برمی گیرد، خاطرنشان کرد: این مِلک در ضلع شرقی مسجد شیخ لطف الله و در محدوده حریم درجه ۲ قرار دارد.

وی ارتفاع مجاز ساختمان در حریم درجه یک میدان امام اصفهان را نیز پنج متر اعلام و اضافه کرد: ضوابط و مقررات مشخصی برای ساخت و ساز در حریم آثار تاریخی اصفهان وجود دارد و شهروندان باید قبل از هرگونه عملیات عمرانی نسبت به اخذ مجوزهای لازم بویژه از اداره کل میراث فرهنگی اقدام کنند.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان با بیان اینکه این مورد گودبرداری بر اساس گزارش های مردمی توسط گروه نظارت یگان حفاظت میراث فرهنگی پیگیری شد، تاکید کرد: حساسیت مردم نسبت به محافظت از میراث فرهنگی افزایش یافته و امید است این روند همچنان ادامه داشته باشد.

در ماه های اخیر برخی ساخت و ساز و نوسازی ها در اطراف حریم میدان امام (نقش جهان) اصفهان مانند گذر سعدی دغدغه هایی را بین مردم و دوستداران میراث فرهنگی بوجود آورده است.

بر اساس آنچه در مفاد قانون شورای عالی شهرسازی و معماری ایران آمده است؛ هرگونه ساخت‌ و ساز و یا صدو پروانه ساختمانی باید مطابق با آخرین تغییرات طرح‌های شهری مصوب باشد.

مسجد شیخ لطف الله یکی از مسجدهای تاریخی و شناخته شده در ضلع شرقی میدان امام خمینی(ره) است. این مسجد به فرمان شاه عباس اول و در مدت ۱۸ سال بنا شد و مقابل عمارت عالی قاپو و در همسایگی مسجد امام واقع است.

معمار این مسجد استاد محمدرضا اصفهانی پسر حسین بنا اصفهانی بود و به نام یکی از علمای بزرگ عصر صفوی به نام شیخ لطف الله جبل عاملی نامیده شد.

در استان اصفهان بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی این استان شناسایی شده و یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام‌های میدان امام (نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی