بی سوادی مادران تاثیر مخرب‌تری از بی سوادی پدران بر سلامت فرزندان دارد


بی سوادی مادران تاثیر مخرب‌تری از بی سوادی پدران بر سلامت فرزندان دارد

دبیر کمیته علمی کرسی سلامت و آموزش یونسکو در ایران گفت: مطالعات در ایران و جهان نشان می دهد بی سوادی مادران تاثیر مخرب تری نسبت به بی سوادی پدران بر سلامت فرزندان دارد.

دکتر نسترن کشاورز محمدی در وبینار «سلامت، سواد و آموزش در کشورهای فارسی زبان: دستاوردها، چالش ها و شواهد محلی ارتباط بین آنها» که امروز (پنجشنبه_ ۱۳ آذر ماه) برگزار شد، اظهار کرد: درخصوص وضعیت سواد و سلامت در کشور ایران باید گفت که ایران دومین کشور بزرگ خاورمیانه با جمعیت بیش از ۸۲ میلیون نفر است که سه چهارم این جمعیت در مناطق شهری و یک چهارم در مناطق روستایی زندگی می کنند.

وی در خصوص وضعیت سواد در ایران، با اشاره به اینکه بهترین شاخص ها میزان با سوادی یا نرخ بی سوادی است، گفت: در چند دهه گذشته میزان با سوادی در ایران افزایش یافته است. اگر سواد را در جمعیت ۶ و بالای ۶ سال در نظر بگیریم میزان با سوادی در ایران ۸۷.۵ درصد است، اما اگر سن فعال ۳۰ تا ۴۹ سال را در نظر بگیریم به بالای ۹۴.۵ درصد می رسد.

به گزارش ایسنا، دانشیار ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رشد قابل توجه و ممتد باسوادی را ماحصل تلاش های آموزش و پرورش و همکاری سایر بخش ها دانست و افزود: براساس آمار، افزایش نرخ باسوادی در مناطق مختلف یکسان نیست، همچنین میزان بی سوادی در خانم ها بیشتر از آقایان است.

وی به شاخص های بررسی وضعیت سلامت اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از این شاخص ها امید به زندگی است که در بالاترین وضعیت خودش بسر می برد و در زنان و مردان رو به افزایش است. مشابه الگوی جهانی در همه جای دنیا از جمله ایران امید به زندگی در زنان بیشتر از مردان است.

دبیر کمیته علمی کرسی سلامت و آموزش یونسکو در ایران، مرگ و میر مادران باردار را از مهمترین شاخص های سلامت برشمرد و افزود: در دهه گذشته کاهش چشمگیری در مرگ و میر مادران باردار داشته ایم، به طوری که ایران در کاهش آمار مرگ و میر مادران پیشرو و جزو کشور هایی بوده که اهداف توسعه هزاره را زودتر از زمان موعد محقق کرده است.

وی با بیان اینکه آمار مرگ و میر نوزادان و نیز مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال نیز یکی از مهم ترین شاخص های سلامت محسوب می شود، گفت: این آمار در کشور ما در دهه های اخیر کاهش بسیاری داشته است. این وضعیت به تفکیک استان ها متفاوت و موضوعی است که مانند همه کشورها نیاز به بررسی و مطالعه و مداخله دارد.

کشاورز محمدی در خصوص ارتباط بین سلامت، سواد و سطح آموزش، تصریح کرد: از سال ۲۰۰۵ مشخص شد که نقش عوامل اجتماعی به خصوص سواد و اشتغال در تعیین سلامت حتی بیشتر از عوامل فردی مثل سبک زندگی است. بنابراین در سطح جهان این ارتباط کاملا اثبات شده و می خواهیم بدانیم در کشورهای فارسی زبان نیز این الگو برقرار است.

وی خاطرنشان کرد: براساس مطالعاتی که در ایران انجام شده به این نتیجه رسیدیم که چنین الگویی که در دنیا برقرار است، در ایران نیز بی سوادی منجر به کوتاهی عمر و عمر همراه با بیماری بیشتری است.

دانشیار ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: مطالعات مربوط به امید به زندگی در ایران نشان می دهد که میزان امید به زندگی کم در بین قشر بی سواد یا با سواد اندک بیشتر است. مطالعات کلی نشان داد که بی سوادی موجب افزایش مرگ مادران باردار است و موجب افزایش مرگ و میرهای مرتبط با خودکشی است.

وی با بیان اینکه یک مطالعه نشان داد مهم ترین عامل پیشگویی کننده مرگ کودکان زیر یک سال، بی سوادی مادران است، افزود: اگر بخواهیم میزان مرگ کودکان در استان های با میزان بالای مرگ و میر مثل سیستان و بلوچستان را کنترل کنیم باید برای کاهش بی سوادی یا کم سوادی مادر تلاش کنیم که در این زمینه به کمک آموزش و پرورش نیاز است.

کشاورز محمدی با اشاره به اینکه بررسی فراوانی بیماری ها در بین افراد بی سواد نشان داد که به طور کلی احتمال ابتلا به بیماری در این افراد بیشتر است، گفت: به ویژه بیماری های قلبی عروقی که مهم ترین علت مرگ و میر مادران باردار است. مطالعات نشان می دهد که افراد بی سواد و کم سواد در معرض خطر بیشتری از ریسک فاکتورها و عوامل خطر هستند، به طوری که این افراد فشار خون بالاتری دارند و شانس ابتلا به چاقی در آنها بیشتر است، شانس بیشتری برای تصادفات رانندگی دارند و فراوانی اختلالات بینایی و شنوایی در بین آن ها بیشتر است، همچنین پوکی استخوان بیشتر در آن ها دیده می شود و از سلامت اجتماعی پایین تری برخوردار هستند.

وی با یادآوری اینکه این تاثیرات بر روی رفتار افراد نیز مشاهده می شود، تصریح کرد: از نظر بررسی رفتارها مطالعات نشان داده که افراد کم سواد یا بی سواد، رفتارهای بهداشتی ضعیف تری دارند. کنترل فشار خون کمتری دارند، فعالیت فیزیکی کمتری در سالمندان گزارش شده و کمتر غربالگری و خود مراقبتی ها را انجام می دهند.

دبیر کمیته علمی کرسی سلامت و آموزش یونسکو در ایران با بیان اینکه مطالعات در ایران و جهان نشان می دهد بی سوادی مادران اثر مخرب تری نسبت به بی سوادی پدران بر سلامت فرزندان دارد، گفت: مطالعات نشان داده والدین بی سواد چه مادر و چه پدر احتمال بیشتری دارد که فرزندی کم وزن داشته باشند، اما تاثیر مادران بیشتر از پدران است، به طوری که احتمال اینکه کودک نتواند تغذیه انحصاری با شیر مادر را دریافت کند بسیار بیشتر است.

وی با تاکید بر اینکه تاثیر سواد بر روی سلامت در تحقیقات، برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها باید بیشتر مورد توجه واقع شود، گفت: به عبارتی سواد و آموزش همیشه باید به عنوان هدفی مشترک برای همه ما در نظر گرفته شود.

کشاورز محمدی در پاسخ به این سوال که در برنامه آموزشی کشور چه میزان ارتباط بین سواد و آموزش وجود دارد و تدریس می شود، گفت: آنچه مسلم است در برنامه آموزشی کشور تمامی این سرفصل ها وجود دارد و تدریس می شود، اما مشکل اصلی نبود توجه کافی به این مسئله است.

وی همچنین در پاسخ به این که کارکنان آموزش و پرورش تا چه اندازه دیدگاه سلامت محور دارند، گفت: باید در بخش سلامت بیشتر از بخش آموزش این رابطه را پررنگ کنیم.

وی با تاکید براینکه فرصت های زیادی برای همکاری های بین بخشی وجود دارد و این امر مستلزم آگاهی بخشی بیشتری است، گفت: شعار سلامت برای همه محقق نمی شود مگر در کنار شعار «آموزش با کیفیت برای همه».

همچنین پروفسور دیدیر جردن، رئیس کرسی جهانی سلامت و آموزش یونسکو از فرانسه نیز ضمن قدرانی از سخنرانان و برگزارکنندگان این وبینار گفت: حضور در این وبینار برای من مایه افتخار است. همانطور که می دانید جهان با چالش های بزرگی روبرو است که نیازمند پاسخی نوآورانه از سوی حیطه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت است.

وی افزود: این چالش ها شامل نابرابری های در حال افزایش سلامتی، شکاف در امید به زندگی در کشورهای مختلف و همچنین شکاف در نتایج سلامتی در ارتباط مستقیم با طبقه اجتماعی، درآمد، قومیت، جنسیت یا معلولیت است. در عین حال که تغییرات اقلیمی که همه را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده نیز نیازمند واکنشی متناسب است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)