نبود بیمارستان اعصاب و روان ویژه معلولان در کیش


نبود بیمارستان اعصاب و روان ویژه معلولان در کیش

کیش- ایرنا- کارشناس توانبخشی اداره بهزیستی کیش با اشاره به خلا بیمارستان اعصاب و روان ویژه معلولان در جزیره،‌ از ارجاع این بیماران به بندرعباس در شرایط حاد سخن گفت.

فاطمه کاظمی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به علل معلولیت گفت: معلولیت در کل سه علت دارد: ژنتیک، مادرزادی و عارضه‌ای. عامل ژنتیک از راه انتقال ژن ها از والدین به فرزندان منتقل می‌شود و مادر زادی نیز پایه ژنتیک ندارد و طی دوران بارداری برای فرد پیش می‌آید. عارضه‌ای خود دو قسمت دارد که ناشی از ضربه و آسیب هایی مانند تصادف رخ می دهد و دومین نوع آن بیماری است که سیر مزمن طولانی دارد و در نهایت منجر به ایجاد معلولیت می شود.

وی با اشاره به وجود ۱۲۴ معلول تحت پوشش بهزیستی کیش، ۲۴ نفر از آنها را دارای معلولیت بسیار شدید دانست و افزود: ۴۰ نفر از این معلولان جسمی و حرکتی و ۶ نفر آن‌ها ضایعه نخاعی ،۱۰ معلول بینایی و ۱۰ معلول شنوایی و ۳ معلول اعصاب و روان، ۱۲ معلول ذهنی، ۶ معلول اتیسم،۱۰ معلول ذهنی و گفتاری و ۲۴ معلول ذهنی و ۳ معلول گفتاری هستند.

کاظمی در ادامه افزود: معلولان از زمانی که تحت پوشش بهزیستی قرار می‌گیرند بر اساس بضاعت و توان‌شان به آن‌ها خدمات می دهیم. خدمات مستمری و هزینه اعتبار پوشینه و اعتبار توان پزشکی و اعتبار هزینه بهداشتی و پرستاری ضایعه نخاعی و همچنین وسایل کمک توان بخشی از جمله این خدمات هستند. از دیگر خدمات به دانش آموزان و دانشجویان معلول است. خدماتی چون هزینه ایاب و ذهاب و کمک هزینه دانشجویی.

وی در خصوص نحوه اشتغال معلولان اظهار داشت: دستگاه‌های اجرایی موظف هستند ساعت کاری هفتگی شاغلان دارای معلولیت شدید و خیلی شدید را در هفته ۱۰ ساعت کاهش دهند و همچنین دولت نیز مکلف است ۳ درصد از مجوز استخدامی را به معلولان اختصاص دهد.

کاظمی نسبت به مناسب سازی کلیه پایانه ها و ایستگاهها و دسترسی سامانه های حمل و نقل عمومی منطبق با قوانین داخلی و استانداردهای بین‌المللی برای افراد دارای معلولیت تأکید کرد و گفت: شهرداری باید تسهیلاتی مانند رمپ جلوی در ادارات برای معلولان ویلچری ایجاد کند. همچنین وجود چنین رمپ هایی در مدارس ضروری است و این جزو قوانینی است که شهرداری مکلف به اجرای آن است.

این کارشناس توان بخشی با اشاره به خلا بیمارستان اعصاب و روان در کیش برای معلولان گفت: ما در کیش هیچ گونه مرکزی نداریم تا مانند سرزمین اصلی افراد جدا از خانه و زندگی خود در آنجا مراقبت شوند. یکی از دلایل آن هم بالا بودن هزینه‌های چنین مرکزی است. اما نکته مهم پرداخت اعتبارات است که همان اعتبارات شهر های دیگر به کیش و معلولان در خانه تخصیص داده می شود. اعتباری مانند همان هزینه ۲۵۰ هزار تومان سهمیه معلولان.البته ما همه معلولان را از نظر مالی و در هر شرایطی حمایت می‌کنیم و در شرایط حاد آن‌ها را به مرکز بندرعباس که دارای بیمارستان اعصاب و روان است ارجاع می‌دهیم و با توجه به بضاعت، نیمی از هزینه درمانی آن‌ها را می پردازیم.

وی در خصوص اقدامات انجام شده برای معلولان در دوران کرونا گفت: برخی از معلولان به دلیل مسن بودن و داشتن بیماری‌های مزمن نیازمند مراقبت ویژه هستند. در این دوران ما سعی کردیم با تماس تلفنی،‌ وضعیت آنها را رصد کنیم. همچنین با کمک خیران ۱۱ بسته ارزاق برای آنها تهیه شد و کمک‌های مالی صورت گرفت.

کاظمی در پایان با اشاره به نحوه رفتار با معلولان، باور وجودی ما راکلید مؤثر در ارتباط با معلولان دانست و گفت: ما باید ذهنیت خود را تغییر دهیم و یک معلول را به عنوان یک انسان دارای توانمندی همراه با محدودیت بپذیریم و روی باورهایمان کار کنیم. در این صورت خیلی خوب می‌توانیم با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1403/02/06