شمار معلولان زیر پوشش بهزیستی خراسان شمالی به 24 هزار نفر رسید


شمار معلولان زیر پوشش بهزیستی خراسان شمالی به 24 هزار نفر رسید

بجنورد- ایرنا- معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی خراسان شمالی گفت: امسال شمار معلولان زیر پوشش این اداره با افزایش 668 معلول شناسایی شده، به 24 هزار نفر افزایش یافت.

گل‌احیا هاشمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پذیرش معلولان در مجموعه بهزیستی ادامه دارد و ممکن شمار آنان در استان تا پایان سال افزایش داشته باشد.

وی افزود: سال قبل هزار و ۵۴۱ معلول زیر پوشش خدمات حمایتی بهزیستی قرار گرفته بودند.

۱۰ هزار معلول جسمی حرکتی

وی با بیان اینکه ۱۰ هزار نفر از معلولان استان دچار مشکلات جسمی و حرکتی هستند، اظهار داشت: بقیه معلولان استان دارای نارسایی های ذهنی، بینایی، شنوایی و اعصاب و روانند که از خدمات بهزیستی استفاده می کنند.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان شمالی افزود: از مجموع معلولان زیر پوشش بهزیستی ۱۸ هزار نفر مستمری می گیرند و ۶۵۰ نیز در مراکز شبانه روزی بهزیستی نگهداری می شوند.

وی از تامین اقلام توانبخشی، هزینه های درمانی و توانبخشی و اقلامی مانند واکر و ویلچر برای این معلولان خبر داد و گفت: بر اساس تفاهم نامه ای که بهزیستی با هلال احمر منعقد کرده است، این افراد می توانند سالانه تا ۲۰ جلسه از خدمات توانپزشکی نیز استفاده کنند.

هاشمی به تامین شهریه تحصیلی دانشجویان و دانش آموزان معلول و پرداخت کمک هزینه به آنان اشاره کرد و افزود: ۷۱ دانشجوی معلول در دانشگاه های دولتی و آزاد استان تحصیل می کنند که به این افراد کمک هزینه پرداخت می شود.

شناسایی معلولان روستایی

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: ۹۸ درصد معلولان روستایی، که حدود ۱۰ هزار نفر می شوند، در استان شناسایی شده و توسط نیروهای تسهیلگری روستایی به آنان خدمات داده می شود.

وی با بیان اینکه ۲۰ هزار و ۵۳۱ خانوده در استان دارای یک معلول هستند، اظهار داشت: سه هزار و ۵۰۰ خانواده نیز دارای بیش از یک معلول و گاه حتی سه یا چهار معلول هستند.

ژنتیک عامل مهم معلولیت

هاشمی افزود: بر اساس بررسی صورت گرفته، بیشترین معلولیت های استان از عوامل ژنتیکی و سپس حوادث ناشی می شود.

وی گفت: خراسان شمالی دارای ۲۲ مرکز روزانه و ۱۶ مرکز شبانه روزی نگهداری معلولان است که دولت به مراکز نگهداری شبانه روزی زیر پوشش بهزیستی به ازای هر معلول هشت میلیون ریال کمک هزینه می دهد.

هاشمی خاطرنشان کرد: البته تهزینه نگهداری هر معلول بیش از این رقم است و کرونا نیز هزینه ها را افزایش داده است، اما خانواده های کمی حاضر به مشارکت مالی در نگهداری معلولان خود هستند و همین امر بر کیفیت خدمات این مراکز تاثیر گذارده است.

وی از نگهدای ۱۸۹ معلول بدون خانوده و مجهول الهویه در استان خبر داد و گفت: این افراد که فاقد سرپرست هستند در مراکز شبانه روزی استان نگهداری می شوند.

خراسان شمالی دارای ۸۶۳ هزار نفر جمعیت است و نزدیک به ۲.۵ درصد از این جمعیت را معلولان تشکیل می دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پخش زنده فوتبال آتالانتا - لیورپول 30 فروردین 1403