دادستانی اردبیل وارد کردن هرگونه خسارت به آثار باستانی را رصد می‌کند


دادستانی اردبیل وارد کردن هرگونه خسارت به آثار باستانی را رصد می‌کند

اردبیل - ایرنا - دادستان عمومی و انقلاب اردبیل اردبیل گفت: دستگاه‌ قضایی استان وارد کردن هرگونه خسارت به آثار باستانی را با جدیت رصد می‌کند و دستگاه‌های اجرایی باید قبل از شروع عملیات اجرایی پروژه‌های عمرانی رعایت دقیق پیوست میراث‌ فرهنگی و حفاظت از ابنیه و آثار تاریخی را مد نظر قرار بدهند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از میراث فرهنگی اردبیل ، سیدعبدالله طباطبایی اظهارداشت: با توجه به اینکه تاریخ و تمدن منطقه و صیانت و حراست از آثار ملی و باستانی که از گنجینه‌های تجدیدنشدنی تمدن فاخر ایرانی محسوب می‌شود، امری ضروری است، ورود هر گونه خسارت به این آثار پیگرد قانونی می‌شود.

او افزود: آسیب به این آثار قابل درک نبوده تا جایی که در عصر کنونی حتی سازمان‌های بین‌المللی و مردم‌نهاد نیز کمر همت به حراست و پاسداری آن بسته‌اند اما گاهی مواقع مشاهده می‌شود هزینه‌های کلان و هنگفت از بودجه عمومی و بیت‌المال صرف شده تا یک پروژه به مرحله پایانی نزدیک شود ولی به دلیل نبود هماهنگی‌های لازم دستگاه مجری، برخی دستگاه‌های متولی امر از جمله میراث‌فرهنگی ملاحظات تاریخی طرح را مطرح می‌کنند.

دادستان عمومی و انقلاب اردبیل همچنین گفت: قبل از شروع پروژه‌ها در همان مراحل مطالعات اولیه پیوست فرهنگی و تاریخی از سازمان‌های مربوطه توسط دستگاه‌های مجری اخذ شود تا موجبات هدررفت انرژی کشور در این زمینه فراهم نشده و در نتیجه منابع مالی و تاریخی و ملی پاسداری شود.

دادستانی اردبیل وارد کردن هرگونه خسارت به آثار باستانی را رصد می‌کند

طباطبایی اضافه کرد: هرگونه فعل و ترک فعلی که منجر به ورود خسارت به طرح‌های اجرایی، بودجه عمومی و آثار باستانی در اردبیل شود، طبق قوانین و مقررات مربوطه و دستورالعمل‌های صادرشده از سوی رییس قوه قضاییه پیگرد کیفری و قضایی را به دنبال خواهد داشت.

استان اردبیل با پیشینه قوی فرهنگی دارای آثار تاریخی فراوان در بین استان‌های کشور است.

خانه صادقی ، خانه منافزاده ، خانه رضازاده ، خانه ابراهیمی ، خانه وکیل‌الرعایا ، خانه مروج ، خانه شریعت ، خانه چنذاب ، خانه مبشری، خانه آصف ، خانه ارشادی ، خانه میرفتاحی ، دبیرستان صفوی ، بنای فرمانداری اردبیل و مدرسه امام خمینی (ره) بیله‌سوار از جمله خانه‌ها و بناهای تاریخی اردبیل می‌باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی