توانخواهان کاشان نیازمند حمایت و همدلی


توانخواهان کاشان نیازمند حمایت و همدلی

کاشان - ایرنا - جامعه توانخواهان که در شرایط عادی به دلیل کاستی‌های موجود باید چتر حمایتی در کنار خود داشته باشند این روزها بر بار مشکلاتشان افزوده شده است و در دوران شیوع ویروس کرونا نیازمند توجه و مساعدت بیشتر خیران و گروه‌های جهادی داوطلب هستند.

به گزارش ایرنا، اگرچه سوم ماه میلادی دسامبر از سال ۱۹۹۲ با هدف درک بیشتر و جلب حمایت در راستای نیازمندی‌های توانخواهان به عنوان یکی از بخش‌های مغفول جامعه همراه با عزت، رعایت حقوق و رفاه در زندگی فردی و اجتماعی آنها به عنوان روزی جهانی نامگذاری شده است، اما با گذشت ۲۸ سال هنوز این جامعه از جمله در شهرستان کاشان با مشکلات بسیاری دست به گریبان هستند.

در چنین شرایطی همه کشورها از ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۸ به تدریج گرفتار بحران همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ شدند و توانخواهان نیز از تاثیر شیوع ویروس کرونا در امان نماندند.

این در حالی است که مخاطرات و آسیب‌های شرایط حاکم برای توانخواهان و خانواده‌های آنها، کمک و پشتیبانی مادی و معنوی خیران و از جمله گروه‌های جهادی داوطلب را بیش از پیش نمایان می‌کند.

شاید دوران محدودیت‌های اجتماعی و ارتباطی برای سایر قشرها با ابزارها و امکانات هوشمند، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی یا سایر سرگرمی‌ها و فعالیت‌های فردی کمی آسان‌تر پیش برود اما برای توانخواهان به طور حتم شرایط سخت‌تری در حال رقم خوردن است؛ چرا که دغدغه‌های آموزشی، نگهداری، هزینه‌های درمانی و توان‌بخشی بیشتر شده است.

شرایط طاقت‌فرسای توانخواهان

یک معلول جسمی حرکتی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه از سه سالگی در حادثه با قطار پاهایش را از دست داده و از نعمت راه رفتن محروم شده است، تاکید کرد: زندگی و سرنوشت از آن زمان به طور دیگری رقم خورد و شرایط برای پدر و مادرم نیز تلخ و دردناک شد.

مهدیه بختیاری همچنین با بیان اینکه معلولیت روی همه اعضای خانواده تاثیرگذار است و مسوولیت آنان را متفاوت‌تر و بیشتر می کند افزود: با حمایت پدر و مادرم ‌با وجود شرایط معلولیت دوران ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را پشت سر گذاشتم و در دانشگاه از رشته رایانه دانش‌آموخته شدم؛ با فعالیت حرفه‌ای در رشته‌های ورزشی والیبال نشسته و تنیس روی میز نیز مقام‌های زیادی در سطح استانی، ملی و بین المللی کسب کرده‌ام.

وی ادامه داد: با این حال، مشکلات و دغدغه‌های فرد معلول زیاد و تکراری است که از همان منزلش آغاز می‌شود.

این توان‌یاب با تاکید بر اینکه مشکلات معلولان از مناسب‌سازی سرویس بهداشتی منزل تا ایاب و ذهاب را شامل می شود، بیان کرد: بسیاری از پارک ها، اماکن عمومی، مراکز خرید، کتابخانه‌ها و حتی مطب پزشکان برای تردد فرد معلول مناسب‌سازی نشده است.

بختیاری یادآور شد: فرد معلول به تنهایی و مستقل نمی‌تواند برای انجام امور خود به این مراکز رفت و آمد کند.

وی با تاکید بر لزوم استقلال در رفت و آمد معلولان در اماکن عمومی اضافه کرد: فرد معلول بدون کمک و همراهی فرد دیگری نمی‌تواند در جامعه رفت و آمد داشته باشد.

این توان‌یاب در عین حال با بیان اینکه نباید تلاش‌های اداره بهزیستی کاشان به عنوان متولی جامعه هدف در مناسب‌سازی محیط را نادیده گرفت، اظهارداشت: این اداره با همکاری شهرداری در برخی اماکن عمومی، معابر، مراکز اصلی و پرترد معلولان در شهر گام های ارزنده ای برداشته و تا حدودی مناسب‌سازی انجام شده است.

به گفته وی، بسیاری از اداره‌های شهرستان نیز به مناسب‌سازی توجه داشتند و این کار را انجام دادند.

این توان‌یاب موفق موسسه خیریه کاشانه مهر کاشان درباره پرداخت هزینه تحصیلی معلولان از بهزیستی گفت: کمک هزینه‌های تحصیلی در دوره‌های مختلف به آنها پرداخت می‌شود که کمک خوبی با وجود هزینه‌های مختلف است.

بختیاری، اعطای تسهیلات اشتغال و وام‌های قرض‌الحسنه به معلولان را نیز یادآور شد و بیان کرد: گام‌های بزرگ و تلاش ارزنده و خوب بهزیستی در زمینه تامین مسکن معلولان متاهل نیز بسیار قابل ستایش و مهم است.

به گفته وی، با وجود همه این اقدام‌ها اما همچنان مشکلات با شیوع ویروس کرونا تشدید شده، کم‌توانی و تنهایی معلولان را دوچندان و شرایط را برای آنان سخت و نگران‌کننده کرده است.

مدیر روابط عمومی موسسه خیریه کاشانه مهر کاشان ادامه داد: مهدیه و مهدیه‌های نوعی باید مانند سایر شهروندان از جامعه و امکاناتش به راحتی و بدون همراهی و کمک دیگری بهره‌مند شوند.

وی تاکید کرد: دیدگاه و آگاهی مردم در برهه کنونی به خاطر پیشرفت فناوری و گسترش شبکه‌های اجتماعی در کنار ایجاد مرکزهای ویژه معلولان زیر نظارت اداره بهزیستی نسبت به گذشته بسیار بهتر و روشن‌تر شده است.

بختیاری حضور و فعالیت‌ها در موسسه‌های خیریه و مشابه آن را فرصتی برای دیده شدن و توجه به معلولان دانست و گفت: این مرکزها در کنار جلب توجه و تمهید امکان دیده شدن، به سایر اقشار جامعه نشان می‌دهد که توانخواهان نیز با وجود مشکلات جسمی می‌توانند در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و علمی موفق و موثر واقع شوند و در سطح ملی و بین‌المللی خوش بدرخشند.

وی اضافه کرد: می‌توان با استفاده از فضای مجازی یا تدارک برنامه‌های شاد و آموزشی برای معلولان در دوران محدودیت‌ها در چارچوب ابزارهای هوشمند از جمله عرضه کتاب‌های صوتی، اجرای برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی شرایط را اندکی تلطیف کرد.

سنگینی بار حمایت از توانخواهان روی دوش موسسه‌های خیریه

قائم مقام مدیرعامل آسایشگاه سالمندان و معلولان گلابچی کاشان نیز با بیان اینکه این آسایشگاه سال ۱۳۷۹ در زمینی به وسعت ۴۰ هکتار و زیربنای ۱۴ هزار مترمربع راه اندازی شد، گفت: آسایشگاه هم اکنون پذیرای ۲۰۰ مددجوی سالمند و توانخواه ذهنی و جسمی است و ۹۵ نفر نیرو دارد.

محمد اکرمیان با اشاره به هویت مجهول و بی‌سرپرست بودن ۱۵۰ نفر از مددجویان افزود: آسایشگاه سرمایه‌ای مادی و معنوی برای کاشان محسوب می‌شود و تلاش مدیران، هیات مدیره و هیات امنای آن در راستای حفظ این سرمایه است.

وی با اشاره به برگزاری نشست هم اندیشی مدیران آسایشگاه گلابچی کاشان برای قرنطینه این مرکز از آغاز شیوع کرونا اضافه کرد: حتی پیش از اینکه دیگر آسایشگاه‌های کشور در قرنطینه بروند، این آسایشگاه قرنطینه شد و هرگونه ورود و خروج آن از سوی سایر افراد ممنوع شد؛ با این تصمیم مدیران، آسایشگاه با کمترین هزینه انسانی از کنار این بیماری عبور و از ابتلای معلولان و سالمندان آن جلوگیری کرد.

به گفته وی، این محدودیت‌های اعمال شده و لغو تمامی برنامه‌های مناسبتی اعیاد و جشن‌ها با حضور هزاران نفری شهروندان کاشانی در این مرکز به خاطر سلامت مددجویان و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی عامل جلوگیری آسیب‌های زیادی شده است.

اکرمیان ادامه داد: این محدودیت‌ها و ممنوع شدن حضور ملاقات‌کنندگان به ویژه خانواده مددجویان برای جلوگیری از انتقال متقابل بیماری، عامل فراموشی مرکز شده است، به طوری که ارتباط خانواده‌ها با مددجویان از طریق واتساپ و شبکه‌های اجتماعی برقرار می‌شود.

وی با اشاره به ایجاد مشکلات زیاد روحی، روانی و عاطفی در مددجویان و پرخاشگری آنان با وجود محدودیت‌های گریزناپذیر اعمال شده، بیان کرد: شرایط در هر خوابگاه ۶۰ تخته به صورت قرنطینه است و ممنوعیت رفت و آمد بین ۲ خوابگاه شرایطی طاقت فرسا به وجود آورده که ‌حتی گاهی منجر به پرخاشگری و درگیری آنان می‌شود.

وی تصریح کرد: اوایل شیوع ویروس کرونا در کشور اتحاد جمعی ایجاد شد و گروه‌های داوطلب برای کمک‌های نقدی و غیرنقدی حضور داشتند اما اکنون تا حدی فراموش شده است.

وی گفت: بیشترین مشارکت و مساعدت خیران روی بیمارستان‌ها متمرکز شده است اما مکان‌هایی مانند آسایشگاه معلولان نیز نباید از توجه و کمک مردم و خیران مغفول بماند.

قائم مقام مدیرعامل آسایشگاه سالمندان و معلولان گلابچی کاشان با اشاره به یارانه پرداختی بهزیستی به ازای هر ‌مددجو گفت: با وجود گرانی‌ها و هزینه‌های مضاعف بهداشتی، افزایش یارانه برای سال 1399 نداشتیم و احتمال دارد این آسایشگاه و مراکز مشابه با این شرایط تا پایان سال با مشکلات مالی و حتی تعطیلی رو به رو شوند.

اکرمیان بیان کرد: وعده‌های غذایی یک مجموعه ۳۰۰ نفری در سال هزینه گزافی دارد و با این حال سایر هزینه‌ها از جمله دارو، درمان، قبوض بالای آب، برق، گاز با هزینه های مضاعف بهداشتی قرنطینه اضافه می‌شود که هیچ کمک قابل توجه دولتی برای آن دریافت نمی شود.

به گفته وی، حتی ظروف غذاخوری و آبخوری مرکز برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا یک بار مصرف شده که متحمل هزینه‌های گزاف شده‌است.

اکرمیان در ادامه به گندزدایی و ضدعفونی کردن ورودی‌های خوابگاه‌ها و آسایشگاه با چاله آهک هنگام ورود و خروج کارکنان اشاره و اضافه کرد: امید است دولت با بازنگری و تغییر رویه در مورد پرداخت یارانه مددجویان و کمک ویژه به این مراکز، دست‌کم هزینه‌های قبوض آب و برق را ببخشد و افزایش یارانه مددجویان را با توجه به نرخ تورم محاسبه کند.

کودکان معلول را دریابیم

مدیر آموزشگاه استثنایی جواهرنیکبخت کاشان با تبیین وضعیت کنونی کودکان با نیازهای ویژه گفت: این کودکان به محض تولد برچسب می‌خورند و در معرض جداسازی قرار می‌گیرند.

روح‌الله فتح قریب بیدگلی افزود: دانش‌آموزان عادی قادرند در نزدیک‌ترین مدرسه به محل زندگی خود آموزش ببیند، اما کودکان معلول به دلیل تفکر جداسازی، نبود امکانات مناسب و کادر آموزشی متخصص در مدارس عادی، مجبورند در مدارس ویژه که گاهی نسبت به محل زندگی آنان بسیار دور است، مشغول به تحصیل شوند.

وی ادامه داد: در این شرایط علاوه بر اینکه کودکان معلول مجبور به تحمل دوری از دوستان و نزدیکان خود هستند، خانواده‌های آنان نیز مجبورند مبالغ زیادی را بابت هزینه سرویس آنان متحمل شوند. برای مثال، هر چند با وجود برخی تلاش‌ها از جمله اداره استثنایی استان اصفهان حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد این هزینه‌ها به خانواده‌ها پرداخت شده، اما مبالغی که خانواده‌ها بابت هزینه سرویس متحمل می شوند باز هم قابل توجه است.

وی اضافه کرد: این دانش‌آموزان در حالی در مدراس ویژه آموزش می‌بینند که نبود کادر توانبخشی شامل کاردرمان، فیزیوتراپ، گفتاردرمان، مشاور، مددکار، مربی بهداشت و اپتیومتریست خانواده‌هایشان را متحمل صرف هزینه‌های زیادی بابت دریافت اینگونه خدمات در خارج از فضای مدرسه می‌کند؛ این در حالی است که در سال‌های نه چندان دور کادر توانبخشی یادشده در مدارس ویژه، به دانش‌آموزان خدمات می‌داد، اما در سال‌های اخیر به دلیل طرح تعدیل نیرو، از مدارس ویژه حذف شد.

کارشناس ارشد برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه دانش‌آموزان معلول به سختی دوران مدرسه را سپری می‌کنند و فارغ‌التحصیل می‌شوند، تصریح کرد: پس از دوران تحصیل، مشکلات این افرد، دو چندان می‌شود، به طوری که حمایت نشدن برای ازدواج و به کارگیری این افراد در کارگاه‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی باعث شده تا شمار قابل توجهی از این افراد افسرده شوند و یا اینکه به گروه بزهکاران بپیوندد که در هر ۲ حالت هزینه سنگینی به دولت و جامعه تحمیل می‌شود.

فتح قریب بیدگلی افزود: معلولیت، محرومیت و محدویت نیست و با تلاش گسترده و همگانی می‌توان دریچه‌هایی از امید به زندگی را به روی این قشر باز کرد؛ تحقق این مهم باعث افزایش اعتماد به نفس این عزیزان شده و در این حالت است که می‌توان منتظر اثرگذاری مثبت آنان در جامعه بود.

ضرورت توجه بیشتر به معلولان

کارشناس مسوول گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی کاشان نیز به ایرنا گفت: یکی از گروه‌هایی که شاید کمتر در زمان پاندمی کرونا مورد توجه قرار گرفتند، معلولان هستند.

جواد رجبی تاکید کرد: با توجه به اینکه این قشر ممکن است به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای بیشتر تحت تاثیر عواقب و عوارض بیماری کوید-19 قرار گیرند، لازم است که به این گروه توجه ویژه‌ای از نظر حمایت های معنوی و مادی صورت گیرد.

وی اظهارداشت: دانشگاه علوم پزشکی کاشان در همین راستا و افزایش مصونیت این عزیزان نسبت به پیگیری، تحویل و تزریق ۷۰۰ دوز واکسن آنفلوانزا اقدام کرده است.

رجبی بیان کرد: همچنین این دانشگاه با دعوت از رییس سازمان بهزیستی در شهرستان‌های کاشان و آران وبیدگل نشست‌های هماهنگی و مشترک درباره رفع مشکلات معلولان برگزار کرده است.

کارشناس مسوول گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی کاشان تصریح کرد: همچنین در مراکز منتخب کووید-۱۹ نسبت به پذیرش فوری موارد مشکوک بیماری و ارایه جواب آزمایش‌های این عزیزان اقدام شده است.

وی بیان کرد: با اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی و مدیریت بیماری کرونا به شیوه محله و خانواده محور نیز تلاش می‌شود با اعزام تیم‌های مراقبت در منزل نسبت به شناسایی اقشار آسیب پذیر، افراد دارای بیماری زمینه‌ای و معلولان نسبت به غربالگری و انجام آزمایش کووید-۱۹ در منزل اقدام شود.

وی تصریح کرد: این عزیزان می‌تونند با استفاده از درگاه اینترنتی مربوطه نسبت به خود ارزیابی ابتلا به کووید-۱۹ اقدام کنند.

رجبی یادآور شد: همچنین سامانه تلفنی ۴۰۳۰ نیز وظیفه راهنمایی و آموزش مردم را در زمینه پیشگیری و مراقبت فردی، مراقبت‌های مادران باردار، سلامت روان، تغذیه سالم در دوران کووید-۱۹ را بر عهده دارد.​​​​​​

اقدام های بهزیستی برای حمایت از توانخواهان

رییس اداره بهزیستی کاشان گفت: شرایط این روزها برای خانواده‌های دارای فرد معلول به ویژه در این شهرستان طاقت فرسا شده است.

ام البنین متقی‌نژاد در گفت و گو با ایرنا با تبیین انواع معلولیت با درجه‌های خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید افزود: بیماران ضایعه نخاعی و اعصاب و روان بدترین شرایط را از لحاظ معلولیت دارند که به طور حتم زندگی را در شرایط کنونی برایشان سخت‌تر کرده است.

وی وضعیت مراقبت از افراد معلول در خانه و مراکز نگهداری را مستلزم هزینه‌ها و شرایط ویژه‌ای دانست و ادامه داد: افزون بر تهیه وسایل کمک توانبخشی، تامین هزینه‌های توان پزشکی از جمله کاردرمانی، فیزیوتراپی و تهیه لوازم بهداشتی وضعیت این قشر را با مشکلات بیشتر رو به رو کرده است.

رییس اداره بهزیستی کاشان، ویروس کرونا و تبعات گسترده آن از جمله برای اشتغال جامعه هدف این اداره را یادآور شد و اظهار داشت: اشتغال و درآمد ثابت خانوار این جامعه هدف در شرایط کنونی به حداقل رسیده است.

به گفته وی، معلولان پذیرش شده در مرکزهای توانبخشی که به صورت حضوری در آموزش روزانه شرکت داشتند، اکنون با بسته بودن این مرکزها به دلیل پیشگیری از شیوع بیشتر کرونا از نظر عاطفی هم دچار مشکل شدند.

متقی‌نژاد با اشاره به روحیه همدلی و ‌نوع‌دوستی شهروندان کاشانی از جمله در قالب مواسات و همدلی مومنانه در این شهرستان با همراهی ناحیه مقاومت بسیج و خیران اضافه کرد: اگر چه این کمک‌ها تاکنون بسیار خوب بوده است اما کافی نیست و استمرار و تکرار آن ضرورت دارد.

وی حمایت، مساعدت و مشارکت مادی و معنوی هر چه بیشتر خیران و بانیان نیکوکار را افزون بر کمک به بیماران کرونایی و سایر نیازمندان به جامعه معلولان با وجود دوران ‌قرنطینه در زمان کرونا را خواستار شد.

به گفته رییس اداره بهزیستی کاشان، با مساعدت سپاه و تشکیل بانک اطلاعاتی از طریق پای کار آوردن مجموعه های بسیج، کمیته امداد، بهزیستی و موسسه های خیریه به ویژه شرکت فولاد امیر کبیر و مشارکت دیگر خیران بسته های معیشتی، لوازم التحریر و مواد بهداشتی در سه بازه زمانی بین گروه های هدف از جمله جامعه معلولان توزیع شده است.

وی همچنین همکاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان، شهرداری و خیران شهرستان برای ضدعفونی کردن مرکزهای توانبخشی، تهیه گان، ماسک و مواد ضدعفونی کننده، ارسال لیست اسامی مددجویان آسیب دیده اقتصادی و اجتماعی در دوران شیوع کرونا به سازمان بهزیستی کشور، استفاده از تسهیلات به منظور رفع خسارت ناشی از کرونا، ثبت اسامی مهدکودک ها در سامانه، واریزی مبالغی به حساب کودکان و نوجوانان مقیم در خانههای کودک و نوجوان، بازدید آنلاین از مرکزهای توانبخشی شبانه روزی و اقامتی به صورت هر دو ماه یک بار به منظور بررسی وضعیت مددجویان و ۷۰۰ مورد واکسیناسیون بخشی از اقدام های صورت گرفته برشمرد.

متقی‌نژاد در ادامه آموزش مدیران فنی مرکزهای توانبخشی شبانه روزی، مداخله های بهداشتی روانی از سوی مرکزهای مشاوره به صورت تامین بیش از ۲ هزار ماده ضدعفونی کننده و یک هزار عدد ماسک برای توزیع بین افراد زیر پوشش با کمک و مساعدت خیران، پرداخت کمک هزینه ۲ میلیارد ریالی بهزیستی به مرکزهای توانبخشی شبانه روزی، ایجاد نقاهتگاه مجزا در چهار آسایشگاه به منظور قرنطینه کردن مددجویان مشکوک و ترخیصی از بیمارستان را از دیگر اقدام ها برشمرد.

وی تشریح کرد: ارسال پیام های آموزشی پیشگیری و مقابله با شیوع بیماری ناشی از ویروس کرونا به مراکز موسسه های زیر نظارت بهزیستی کاشان، اطلاع رسانی به مددجویان و توانخواهان برای انجام خدمات از طریق تماس تلفنی و به حداقل رساندن مراجعات، اجرای طرح غربالگری سلامت و بررسی سلامت نیروهای مرکزهای زیر نظارت به منظور بالا بردن ضریب امنیت سلامت مددجویان و گزارش موارد مشکوک به مراکز ۱۶ ساعته دانشگاه علوم پزشکی کاشان از دیگر اقدام ها بود.

رییس اداره بهزیستی کاشان یادآورشد: ۶ هزار معلول شناسایی شده شامل ۱۷۰۰ معلول جسمی حرکتی، ۲ هزار نفر معلول ذهنی، ۷۰۰ معلول اعصاب و روان، ۷۰۰ سالمند معلول، ۷۰۰ نابینا، ۶۰۰ ناشنوا، ضایعه نخاعی ۲۵۰ مورد، اوتیسم و سایر معلولیت ها در این شهرستان ساکن هستند که از خدمات مستمر و موردی استفاده می کنند.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۸ هزار نفر، در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاپید: بن‌گویر با یک کلمه اسرائیل را رسوای عالم کرد