طرز تهیه آش گوشت مجلسی و خوشمزه


طرز تهیه آش گوشت مجلسی و خوشمزه

درگزارش زیر قصد داریم شما را با چند طرز تهیه آش گوشت در شهر‌های مختلف ایران آشنا کنیم.

طرز تهیه آش گوشت مجلسی و خوشمزه

آش گوشت یک غذای سنتی و خوشمزه ایرانی است که می‌توان به جرات گفت مزه آن در مقایسه با دیگر آش‌ها بسیار جذاب‌تر و لذیذتر است. این آش در هر شهر به روش متفاوتی طبخ می‌شود. وجود گوشت در این آش بافت آن را کش‌دار و متمایز می‌کند و طعم دلپذیری به آن می‌بخشد. معمولاً پخت آش گوشت در هر شهری فوت و فن‌های مخصوص به خود را دارد و در بسیاری از مواقع با استفاده از سبزیجات مختلفی تهیه می‌شود. از آش گوشت جنوبی و شمالی گرفته تا آش گوشت اصفهانی و تهرانی و …. در این مقاله قصد داریم شما را با چند طرز تهیه آش گوشت در شهر‌های مختلف ایران آشنا کنیم.

طرز تهیه آش گوشت مجلسی بوشهر

مواد لازم برای ۶ نفر

لوبیا قرمز: ۲ لیوان

گوشت: ۳۰۰ گرم

برنج نیم دانه: ۱ لیواندسته‌دار

شوید و تره خرد شده: ۱/۵ لیوان دسته‌دار

ترخون خرد شده: ۲ قاشق غذاخوری

زردچوبه، نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم

طرز تهیه آش گوشت بوشهر

طرز تهیه آش گوشت مجلسی و خوشمزه

ابتدا لوبیا قرمز را برای چند ساعت در آب بخیسانید. سپس در یک قابلمه گوشت، لوبیا و زردچوبه را بریزید و با مقداری آب روی گاز قرار دهید تا پخته شوند. برنج را با مقداری آب در یک قابلمه جدا روی گاز قرار دهید تا خوب بپزد. بعد از چند دقیقه که برنج را روی گاز قرار دهید، سبزی خرد شده را به آن اضافه کنید تا همراه برنج پخته شود.

در این مرحله گوشت را از مواد اولیه آش گوشت را که از قبل پخته بودیم جدا می‌کنیم. سپس آن را ریش کنید و سپس با کمک غذاساز یا گوشت کوب برقی لوبیا‌ها را خوب له کنید. مواد را به قابلمه برنج و سبزی اضافه کنید و کمی فلفل قرمز، فلفل سیاه، نمک و ترخون به آن اضافه کنید. برای اینکه آش رقیق شود، آب گوشت را به آن اضافه کنید.

حال برای اینکه آش گوشت بوشهری خوب جا بیفتد، آن را روی گاز قرار دهید و چند بار هم بزنید. مراقب باشید آش ته نگیرد. در ۲۰ دقیقه آخر مقداری پیاز داغ به آش اضافه کنید. معمولاً بهتر است طعم این آش کمی تند باشد برای همین می‌توانید مقدار بیشتری فلفل به این آش اضافه کنید.

طرز تهیه آش گوشت مجلسی بابلی یا مازندرانی

طرز تهیه آش گوشت مجلسی و خوشمزه

مواد لازم برای ۴ نفر

گوشت گوسفندی: ۳۰۰ گرم

نخود: ۲۵۰ گرم

گندم پوست کنده: ۲۶۰ گرم

عدس: ۵۰ گرم

برنج نیم دانه: ۱ لیوان دسته‌دار

پیاز: ۱ کیلو

دارچین: ۲ قاشق مرباخوری

نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم

طرز تهیه آش گوشت بابل

ابتدا برای تهیه آش گوشت ساری یا بابل باید عدس، گندم، نخود و برنج را حدود ۱۰ تا ۱۲ ساعت بخیسانید و بعد به صورت جدا بپزید. همه مواد را به جز گوشت به وسیله گوشت کوب کاملاً له کنید. گوشت با یک پیاز، فلفل و زردچوبه بپزید و بعد از جدا کردن استخوان‌ها ریش کنید. سایر پیاز‌ها با به صورت خلالی خرد کنید و در روغن سرخ کنید. سپس کمی دارچین، زردچوبه به آن بزنید.

در این مرحله از طرز تهیه آش گوشت مجلسی بابل باید در یک قابلمه آب بریزید و پیاز داغ و سایر مواد اولیه آش را به آن اضافه کنید. مواد را خوب هم بزنید و اجازه دهید تا جا بیفتد و مثل حلیم کش‌دار شود. این آش با پیاز داغ فراوان طعم بسیار خوشمزه‌ای دارد.

طرز تهیه آش گوشت مجلسی تهرانی

طرز تهیه آش گوشت مجلسی و خوشمزه

مواد لازم

لوبیا سفید: ۲ لیوان دسته‌دار

نخود: ۲ لیوان دسته‌دار

عدس: ۲ لیوان دسته‌دار

برنج نیم دانه: ۱ لیوان دسته‌دار

گوشت بدون استخوان: ۳۰۰ گرم

پیاز: ۱ عدد

ترخون خشک: ۲ قاشق غذاخوری

تره تازه خرد شده: ۲ لیوان دسته‌دار

پیاز داغ: به مقدار لازم

نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم

طرز تهیه آش گوشت تهران

تهیه این آش شباهت زیادی به آش شله قلمکار دارد و طعم بسیار خوشمزه‌ای دارد. برای درست کردن آش گوشت تهران ابتدا حبوبات را از شب قبل بخیسانید. سپس دو لیتر آب درون قابلمه‌ای مناسب بریزید و روی گاز قرار دهید. بعد از اینکه آب جوش آمد، گوشت، پیاز و زردچوبه را به آن اضافه کنید. درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید گوشت با حرارت ملایم پخته شود.

زمانی که گوشت پخت و مقداری از آب قابلمه تبخیر شد، نخود، لوبیا، عدس را به صورت جداگانه و با مقداری آب در قابلمه‌ای بریزید و بپزید. برنج را نیز در یک قابلمه جدا بپزید تا لعاب دار شود. سپس پیاز‌ها را به صورت نگینی برش دهید و با روغن سرخ کنید. بعد از طلایی شدن پیاز، نمک و زردچوبه به آن اضافه کنید.

در این مرحله از طرز تهیه آش گوشت مجلسی بعد از پختن گوشت، آن را با گوشت کوب بکوبید و له کنید. حال آب گوشت را صاف کنید. سپس گوشت را به آن اضافه کنید و ترخون خشک و تره خرد شده را به آن بیفزایید. پیاز داغ و حبوبات و برنج پخته را هم اضافه کنید و مقداری نمک و فلفل به آش بزنید. اجازه دهید آش به جوش بیاید و بعد حرارت را کم کنید. برای ۴۵ دقیقه آش را با شعله ملایم روی گاز قرار دهید تا خوب جا بیفتد. مرتب آن را هم بزنید تا ته نگیرد. در انتها آش را با پیاز داغ و کمی نعناع داغ تزئین کنید.

طرز تهیه آش گوشت مجلسی اندیمشک

طرز تهیه آش گوشت مجلسی و خوشمزه

مواد لازم

بلغور: یک لیوان دسته‌دار

برنج نیم دانه: نصف لیوان دسته‌دار

عدس، لوبیا و نخود: هر کدام یک لیوان دسته‌دار

گشنیز، جعفری و تره: ۱/۵ لیوان دسته‌دار

گوشت گوسفندی: ۵۰ گرم

کشک: ۱/۵ لیوان دسته‌دار

نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم

پیاز داغ، سیرداغ و نعناع داغ: به مقدار لازم

طرز تهیه طرز تهیه آش گوشت اندیمشک

ابتدا حبوبات را از شب قبل بخیسانید و بعد همه حبوبات را همراه با برنج و بلغور به خوبی بپزید. گوشت را در قابلمه‌ای جداگانه بپزید. بعد از پخته شدن حبوبات و برنج، گوشت و آب آن را به آش اضافه کنید و اجازه دهید دوباره به جوش بیاید.

بعد از اینکه مواد به جوش آمد، سبزی را به آش اضافه کنید و نمک، فلفل و زردچوبه به آن بزنید. بعد کشک را به آن اضافه کنید. مقداری صبر کنید تا آش به خوبی جا بیفتد. بعد آش را با نعناع داغ، سیرداغ و پیاز داغ تزئین کنید.

منبع: مجله کوروش

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد