آثار باستانی سرپل‌ذهاب با 25 میلیارد ریال مرمت می‌شود


آثار باستانی سرپل‌ذهاب با 25 میلیارد ریال مرمت می‌شود

قصرشیرین- ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرپل‌ذهاب گفت: امسال 25 میلیارد ریال اعتبار برای مرمت آثار باستانی و طبیعی این شهرستان اختصاص یافت.

مظفر غلامی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: از مجموع این اعتبار ۲۰ میلیارد ریال برای بهسازی مسیر دسترسی به آبشار پیران تخصیص داده شد و برای عملیات اجرایی مسیر پیاده رو و روشنایی آن نیز پیمانکار مشخص شده است.

او گفت: آبشار پیران، از بلندترین آبشارهای ایران در شهرستان سرپل‌ذهاب در ۱۱۰ کیلومتری جنوب غربی کرمانشاه واقع شده که بخش‌هایی از جاده دسترسی به آن در جریان زلزله ۷.۳ ریشتری سال ۹۶ دچار تخریب شد.
وی اظهار داشت: همچنین برای استقرار اداره و پایگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حاشیه اثر تاریخی نقش برجسته «آنوبانی نی» پنج میلیارد ریال اختصاص یافت که با هماهنگی اداره کل آموزش و پرورش قسمتی از مدرسه که شامل سرایداری است در اختیار این اداره قرار می گیرد تا بازسازی شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرپل ذهاب گفت: مرمت اثر تاریخی «زیج منیژه» در منطقه پاطاق از توابع این شهرستان نیز برآورد هزینه شده که با تخصیص اعتبار، بازسازی آن انجام می شود.

غلامی افزود: بنای تاریخی زیج منیژه یکی از شاخص‌ترین نمونه‌های معماری در بازه زمانی احتمالی اواخر ساسانی و قرون اولیه اسلامی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: قرار است که در کنار اثر باستانی طاق گرا با ایجاد سازه فلزی در آینده نزدیک اقدام به احداث چندین چشمه سرویس بهداشتی شود.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت و بیش از ۲۴ هزار کیلومتر مربع وسعت دارای بیش از چهار هزار اثر تاریخی شناسایی شده است که تاکنون بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ اثر آن ثبت ملی شده است.
سرپل ذهاب با قدمت چند هزار ساله ۲۲۴ اثر تاریخی و فرهنگی دارد که از این تعداد تاکنون ۱۴۶ اثر در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است.

سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه بیش از ۹۰ هزار تن جمعیت دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تبریک تولد به خواهر اردیبهشت ماهی + عکس نوشته زیبا تبریک تولد