تعالی نظام سلامت مستلزم مشارکت‌های مدنی است


تعالی نظام سلامت مستلزم مشارکت‌های مدنی است

سنندج - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: داوطلبان و سفیران سلامت حلقه ارتباطی میان مردم و نظام سلامت در قالب برنامه ملی خود مراقبتی بوده و بستر ساز ارتقای سواد سلامت هستند.

به گزارش ایرنا، دکتر فرزین رضاعی روز پنجشنبه در گفت وگوی خبری اظهار داشت: سازمان‌های مردم نهاد به عنوان رکن اساسی جوامع در حال گذار، محرک‌های توسعه قلمداد می‌شوند و با توجه به شیوع ویروس کرونا و درگیر شدن نهادهای دولتی و حاکمیتی، سازمان‌های مردم نهاد که متشکل از نخبگان، فرهیختگان و تصمیم سازان جامعه هستند در کنار مدافعان سلامت اقدامات ارزنده‌ای انجام داده‌اند.

وی به تعامل و ارتباط موثر دانشگاه با سازمان‌های مردم نهاد حوزه سلامت در سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود: در اسفند سال گذشته بر اساس مداخلات اجتماع محور، با برنامه‌ریزی و نظارت مدیریت سازمان‌های مردم نهاد، خیرین سلامت دانشگاه، همکاری مرکز بهداشت سنندج و با مشارکت اعضای داوطلب سازمان‌های مردم نهاد و دفاتر تسهیل‌گری اقداماتی صورت گرفت که در حال تداوم است.

رضاعی بهرمندی از ظرفیت و پتانسیل سازمان‌های مردم نهاد مرتبط با حوزه سلامت در اجرای اقدامات پیشگیرانه مقابله با کرونا ویروس را شاخصی مهم در راستای مهار این بیماری اعلام کرد و یادآور شد: داوطلبان و سفیران سلامت به مثابه حلقه ارتباطی میان مردم و نظام سلامت در قالب برنامه ملی خودمراقبتی بستر ساز ارتقای سواد سلامت هستند.

توزیع بروشور و پمفلت آموزشی با مضمون راه‌های پیشگیری و رعایت بهداشت فردی بین مددجویان نهادهای حمایتی، سوپرمارکت‌ها، مغازه‌های سطح شهر، ساکنین محلات حاشیه و روستاها از اسفندماه سال گذشته تا کنون، از جمله اقدامات سازمان‌های مردم نهاد حوزه سلامت بود که رییس دانشگاه علومپزشکی کردستان به آن اشاره کرد.

وی تاکید کرد: آموزش و اطلاع رسانی به مردم با استفاده از تریبون مساجد در قالب سخنرانی و پخش فایل صوتی با مضمون ماندن درخانه و رعایت بهداشت فردی در همه مساجد شهر سنندج از دیگر اقدامات این حوزه در خصوص پیشگیری از ویروس کرونا است.

رضاعی گفت: پس از هماهنگی با رییس مرکز بزرگ غرب اسلامی در اسفندماه سال گذشته تاکنون ۲۴۰ اکیپ در یک هزار و ۴۰۱ محله در ۲ شیفت کاری و چهار فاز عملیاتی جهت اقدامات پیشگیرانه در خصوص مبارزه با کرونا اعزام شده‌اند.

وی تحویل و انتقال فایل صوتی آموزشی با مضمون راه‌های مقابله با بیماری کرونا به ماموستا و خادمین مساجد جهت پخش از بلندگوی مساجد قبل از اذان جهت حساس سازی مردم محلات در تاریخ یادشده را از دیگر اقدامات تشکل‌های مدنی حوزه سلامت اعلام کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: آموزش و اطلاع رسانی به مردم و کسبه سطح شهر با استفاده از خودرو بلندگودار در قالب سخنرانی و پخش فایل صوتی با مضمون نهادینه سازی اهمیت و حساسیت رعایت پروتکل های بهداشتی در پیشگیری از شیوع بیماری کرونا از ابتدای همه‌گیری این بیماری تاکنون توسط سازمان‌های مردم نهاد حامی سلامت انجام شده است.

رضاعی با اشاره به آموزش و اطلاع رسانی مجازی به بیش از ۲۰ هزار نفر از شهروندان استان از طریق راه اندازی کمپین مجازی با محتوای حساسیت سازی موضوع کرونا، یادآور شد: در خانه ماندن و پویش قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا، استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی با استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد را از دیگر اقدامات این نهاد مدنی است.

وی با اشاره به برنامه ریزی و عملیاتی کردن اطلاع رسانی پروتکل‌ها و دستورالعمل های ابلاغی وزارت بهداشت در حوزه پیشگیری از شیوع بیماری کرونا از طریق شبکه‌های مجازی با بکارگیری ظرفیت بالقوه موجود در سازمان‌های مردم نهاد اظهار داشت: تهیه و توزیع بسته‌های حمایتی مواد غذایی ضروری در بین مددجویان مؤسسه ئاسوی زانیاران (کودکان کار، زنان آسیب پذیر و سرپرست خانوار)، مددجویان انجمن همیاران سلامت روان، مددجویان دفتر تسهیل گری نایسر، انجمن دیابت، هموفیلی، دایره آبی، تالاسمی، ام اس، حمایت از بیماران سرطانی با استفاده از پتانسیل سمن‌ها انجام شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان تاکید کرد: راه اندازی کمپین من ماسک میزنم، کمپین نه به مراسم عزاداری در سطح استان، آموزش چهره به چهره با رعایت فاصله فیزیکی توسط اکیپ های اعزام به خانواده‌ها به خصوص مادران و کودکان در خصوص نحوه تهیه ماسک در مناطق حاشیه نشین، انتشار فایل آموزشی در خصوص زندگی و سازگاری با کرونا در گروه‌های مجازی با بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد تاکنون صورت گرفته است.

رضاعی نصب نمادین ماسک بر روی مجسمه‌های سطح استان در خصوص حساس سازی مردم در استفاده از ماسک را اقدامی مؤثر توسط سمن‌ها جهت فرهنگ‌سازی و اشاعه اهمیت به این امر برشمرد و افزود: بازرسی از اصناف و دفاتر پیشخوان، تکمیل چک لیست مربوطه، نشست هم اندیشی با رؤسای اصناف و اتحادیه‌ها جهت رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیری از کرونا و انتقال به زیرمجموعه خود با استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد حوزه سلامت انجام شده است.

در حال حاضر۴۶۳ بیمار در بیمارستان‌های استان بستری هستند و از این تعداد ۲۹۴ نفر در سنندج، ۳۱ نفر در سقز، ۳۶ فر در مریوان، ۳۲ نفر در قروه، ۱۷ نفر در کامیاران، ۲۱ نفر در بانه، ۱۴ نفر در بیجار، ۱۴ نفر در دیواندره، ۲ نفر در دهگلان و ۲ نفر در سروآباد تحت درمان قرار دارند.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا ظهر چهارشنبه ۱۲ آذر در مجموع ۱۳ هزار و ۶۲۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی و ۳۶۲ بیمار نیز جان خود را از دست دادند.

از اسفند پارسال تاکنون شمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور به ۹۸۹ هزار و ۵۷۲ نفر رسیده و ۹۸ هزار ۹۹۰ نفر هم جان خود را از دست داده‌اند و ۶۸۸ هزار و ۵۴ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حال خوش کمند امیرسلیمانی /عکس