محدودیت‌های کرونایی و پایداری وضعیت قرمز در استان اردبیل


محدودیت‌های کرونایی و پایداری وضعیت قرمز در استان اردبیل

اردبیل-ایرنا - محدودیت‌های کرونایی در استان اردبیل با وجود اجرا در 12 روز گذشته هنوز به نتیجه مورد نظر دست نیافته و این وضعیت یک هفته دیگر برای گذر از وضعیت قرمز به نارنجی در سه شهر استان تمدید شد.

به گزارش ایرنا، با اینکه شهروندان استان بویژه صنوف و کسبه با بستن محل کار خود و نیز توقف ترددها در ساعات شب همکاری خوبی در اجرای محدودیت‌ها داشته‌اند ولی هنوز تعداد مبتلایان به کرونا، بستری‌ها در بیمارستان و جان‌باختگان آمار بالایی را در این استان دارد.

در هفته‌های گذشته آمار بستری‌های روزانه در استان اردبیل به طور متوسط بین ۷۰ تا ۸۵ نفر بوده و در این مدت تعداد بیماران بهبود یافته همیشه از تعداد بیمارن بستری پایین‌تر بوده است، تعداد جان‌باختگان نیز در روزهای گذشته در بیشتر ایام ۲ رقمی بوده است.

پنج روز پیش تعداد فوتی‌های کووید.۱۹ در استان اردبیل در رکودی کم‌سابقه به ۲۲ نفر فوتی در یک شبانه‌روز رسید.

برابر آخرین آمار اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، مجموع جان‌باختگان کرونا در این استان به یک‌هزار و ۷۳ نفر رسیده است.

محدودیت‌های کرونایی و پایداری وضعیت قرمز در استان اردبیل

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه با ۲۲ فوتی و بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا نیز در ۲۵ آبان ماه با ۱۱۳ نفر به ثبت رسیده است.

استان اردبیل هم‌اینک در زمینه شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار دارد و بر اساس گزارش رسمی، شهرستان‌های اردبیل، پارس‌آباد و مشگین‌شهر در وضعیت قرمز، گرمی، خلخال و بیله‌سوار در وضعیت نارنجی و نمین، نیر، کوثر، سرعین و اصلاندوز در وضعیت زرد قرار دارند.

۴۷۵ فرد مبتلا به کووید .۱۹ در مراکز درمانی استان اردبیل بستری بوده و تعداد افراد بدحال تحت مراقبت در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی طی سه هفته اخیر به طور مستمر افزایش یافته و به ۸۰ نفر رسیده است.

رییس دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با اشاره به روند افزایشی و نگران‌کننده شیوع بیماری کرونا در این استان در ادامه موج سوم همه‌گیری کووید .۱۹ گفت: ظرفیت مراکز درمانی استان برای پذیرش بیماران کرونایی تکمیل شده است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده بیان کرد: مردم برای کنترل بیماری کرونا باید احتیاط بیشتری کرده و با جدیت بالا، مقررات اعلام شده از جمله استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی حداقل ۱.۵ متری را رعایت کنند.

به گزارش ایرنا، شیوع بیماری کرونا در استان اردبیل در پی همکاری مردم از طریق رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک و با ابتلای روزانه ۳۰ تا ۴۰ بیمار تا یک ماه پیش در وضعیت پایدار قرار گرفته بود ولی از حدود ۶ هفته قبل روند صعودی ابتلا آغاز شده که ادامه دارد.

آمار بستری همزمان بیماران مبتلا به کرونا در استان یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفری اردبیل، تابستان امسال به ۴۳۲ مورد رسیده بود که این رکورد در روزهای اخیر شکسته و ۱۰ روز پیش به ۵۰۳ مورد رسید.

هم‌اکنون با تکمیل ظرفیت پذیرش مبتلایان جدید کرونا و با ادامه روند فعلی، فشار مضاعفی بر مراکز درمانی استان اردبیل در خصوص پذیرش و درمان مبتلایان کرونا وارد شده است.

دکتر رضایی بنا معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل نیز گفت: با وجود محدودیت های کرونایی وضعیت بیماری در استان که رقم بالایی را شامل می‌شود همچنان ثابت بوده و نیاز به تداوم اجرای طرح می‌باشد.

محدودیت‌های کرونایی و پایداری وضعیت قرمز در استان اردبیل

این وضعیت نگران کننده در استان در حالی است که بنا به گفته مسوولان و مشاهدات خبرنگاران، کسبه استان همکاری خوبی با مسوولان داشته و اغلب مغازه‌ها و مکان‌های ممنوعه در این مدت تعطیل بوده‌اند. برخی کسبه متخلف نیز در این مدت با نظارت‌های انجام شده جریمه و محل کسب برخی نیز پلمب شده‌اند.

به گفته مسعود امامی فرماندار اردبیل ، تاکنون در اجرای طرح محدودیت های کرونایی ۱۲۰ واحد صنفی متخلف در این شهرستان پلمب شده و صاحبان ۹۶ واحد نیز به مراجع قضایی معرفی شده است.

وی بیان کرد: در این مدت چهار هزار و ۱۸ مورد تذکر و یک هزار و ۶۹۹ مورد اخطاره به اماکن متخلف داده شده است .

سردار هوشنگ حسینی فرمانده انتظامی استان اردبیل از اعمال قانون سه هزار و ۱۷۷ راننده متخلف در طرح محدودیت تردد شبانه در هفته اول اجرای طرح محدودیت ها در این استان خبر داد و گفت: از زمان آغاز اجرای طرح محدودیت تردد ۵۶۰ راننده مشمول جریمه ۵۰۰ هزار تومانی و ۸۱ راننده مشمول جریمه یک میلیون تومانی شدند.

او با بیان اینکه در این طرح به طور متوسط روزانه ۳۰۰ پلیس در ابعاد انتظامی و ترافیکی ایفای نقش می‌کنند، گفت: اقشار اجتماعی در اجرای هدفمند طرح محدودیت‌های کرونایی همکاری و مشارکت شایسته‌ای داشته که این همکاری و مشارکت ارزشمند و ضامن امنیت و سلامت جامعه است.

در این حال برخی از صاحب نظران در بیان چرایی عدم تاثیر جدی محدودیت‌های کرونایی در شهرستان‌های با وضعیت قرمز استان اردبیل معتقدند که تعداد مغازه‌های غیر مشمول طرح محدودیت کرونایی در استان بویژه در شهر اردبیل رقم بالایی را شامل می‌شود و در گذری کوتاه در شهر تعطیلی مغازه‌ها چندان به چشم نمی‌آید.

این کارشناسان معتقدند که طرح ممنوعیت ترددها از ساعت ۲۱ شب نیز گرچه تا حد قابل توجهی از دورهمی‌های شبانه کاسته اما این امر مانع از برگزاری برخی همنشینی‌های خانوادگی نشده است و با توجه به تعطیلی ادارات،مغازه‌ها و کسب و کارها عملا خانواده‌ها از اوقات فراغت بیشتری برخوردار شده و تجمع‌های خانوادگی خود را به عصرها و قبل از ساعات ۲۱ شب اختصاص داده‌اند.

همچنین مشاهدات خبرنگاران ایرنا حاکیست که میزان تردد و خیابان‌گردی شهروندان حتی افراد پر خطر، زنان، سالمندان و نیز تردد خودروها در طول روز در معابر شهرها زیاد بوده و ضروری است که در این زمینه نیز تدابیری اتخاذ شود.

در زمینه ترددهای خودرویی در بین شهرها نیز کارشناسان می‌گویند، با اینکه محدودیت‍‌های بین استانی به خوبی اجرا و رعایت شده است اما این محدودیت در ترددهای بین شهری داخل استان و از مناطق قرمز به مناطق نارنجی و زرد و بالعکس کمتر مورد توجه و سخت‌گیری قرار گرفته است.

این کارشناسان می‌گویند، تا زمانی که خطرات کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به عنوان یک ضرورت فرهنگی در جامعه نهادینه نشود مقابله با آن بسیار سخت خواهد بود.

مسوولان استان اردبیل نیز در عین تاکید بر تشدید برخوردها با افراد متخلف فرهنگ‌سازی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را از سوی مردم برای قطع زنجیره ویروس کرونا ضروری می‌دانند.

مسعود امامی یگانه فرماندار اردبیل با بیان اینکه ۱۶۰ تیم بهداشتی و نظارتی برای اجرای دقیق محدودیت‌های کرونایی در این شهرستان فعال هستند، گفت: قطع زنجیره ویروس کرونا نیازمند همکاری همه جانبه اقشار مختلف مردم بوده و علاوه بر اجرای طرح خانه به خانه و محدودیت‌های جدید، شهروندان همچنان باید دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کرده و از ترددهای غیرضروری،برگزاری مراسم عروسی ، ترحیم و دورهمی‌های خانوادگی خودداری کنند.

محدودیت‌های کرونایی و پایداری وضعیت قرمز در استان اردبیل

اکبر بهنامجو استاندار اردبیل نیز با ابراز رضایت از همکاری خوب کسبه و صنوف در اجرای طرح محدودی‌ های کرونایی در استان گفت: در حال حاضر به دلیل محدودیت‌ها بسیاری از اصناف و بازاریان با کاهش درآمد مواجه هستند و همکاری و مشارکت مردم به خروج استان از وضعیت قرمز و رونق بخشی به کسب و کار کمک می‌کند.

وی اظهار کرد: تلاش می‌شود با رصد کامل و مشارکت مردم،زنجیره انتقال ویروس کرونا قطع و استان از وضعیت قرمز خارج شود.

بهنامجو با تاکید بر اطلاع رسانی به مردم در راستای مراقبت از خود و خصوصا گروه های پرخطر گفت: در حال حاضر ۷۰ درصد بستری ها در بیمارستان ها را افراد بالای ۶۵ سال و زنان خانه‌دار تشکیل می‌دهند.

وی توجه مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را گامی برای کاهش میزان ابتلا و رفع محدودیت‌های کرونایی دانست.

تداوم محدودیت‌های کرونایی در مناطق قرمز و نارنجی استان، آگاه‌سازی آحاد جامعه به خطرات کرونا و راه‌های انتقال ویروس بویژه در فصول سرد سال، تشدید اقدامات تنبیهی برای اصناف و افراد متخلف ، توجه ویژه برای ممانعت از برگزاری دورهمی‌های خانوادگی، آیین دفن و جشن‌ها از جمله راهکارهایی است که برای قطع زنجیره انتقال ویروس و خروج از وضعیت قرمز استان اردبیل باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک