جمعی که باعث تفریق می شود


جمعی که باعث تفریق می شود

کرونا مهمان ناخوانده ای که این روزها حال و هوای زندگی و دلخوشی را از مردم جهان گرفته  و مشکلات اقتصادی، اجتماعی ومعیشتی برایشان ایجاد کرده است.

درحال حاضر کشور در موج سوم شیوع کرونا قرار دارد و وضعیت فعلی آذربایجان غربی از اول تابستان و با افزایش دورهمی ها، برگزاری مراسم های عروسی و عزا تاامروز قرمز بوده و آمار شیوع و فوتی نیز به شدت افزایش یافته است بااین وجود هنوز برخی کرونا را جدی نگرفته اند و بار سنگین این بی مسئولیتی مردم و مسئولین بر دوش کادر درمان است تا جایی که در برخی بیمارستان های استان به دلیل کمبود نیروی پرستار و تخت، کادر درمان شبانه روز مشغول خدمت بوده و احتمال آسیب جدی و از پای در آمدن آنها در صورت ادامه وضعیت قرمز و بیتوجهی مردم و مسئولین وجود دارد.
مقدسی یک شهروند ارومیه ای که در یکی از فروشگاه های زنجیره ای حسابدار است و یک ماهی است که کرونا را شکست داده و بهبود یافته است در گفت وگو با ایسنا افزود: در محل کار برخی از مراجعه کنندگان ماسک نمی زدند یا پول نقد استفاده می کردند.
این شهروند با بیان اینکه خودش کمتراز ۵۰ درصد پروتکل ها ی بهداشتی را رعایت می کرد و از یک ماسک چندین بار استفاده می کرد،تصریح کرد: همین بی توجهی ها باعث شد کرونا بگیرم و به خانواده خود نیز منتقل کنم هرچند آنها همیشه در خانه بودند.
وی با اشاره به اینکه هیچ بیماری زمینه ای نداشته وحتی سیگار هم نمی کشد، اظهار کرد: با این وجود به مدت ۲هفته مدام سرفه می کردم و بعضی وقت ها احساس خفگی می کردم.
مقدسی ، سرفه شدید، تب ولرز ، حالت تهوع شدید و بدن درد را از علایم ظاهر شده در خود عنوان کرد و یاد آور شد: یک هفته در بیمارستان بستری بودم و بعدا ۲هفته همراه خانواده در خانه قرنطینه بودیم و از وقتی بهبود یافته ام از ترس و درد کرونا ۱۰۰درصد بهداشت را رعایت می کنم.
میترا عباسی یک شهروند۲۹ ساله ارومیه ای در گفت وگو با ایسنا افزود: بیماری زمینه ای نداشته و از زمان شیوع کرونا هیچ مهمانی و مراسمی شرکت نکرده ام.
وی یاد آور شد: یکی از اقوام چند ماه پیش فوت کرد و تعدادی از فامیل ها از شهرستان برای حضور درمراسم به ارومیه آمدند و شب را در خانه ما ماندن که همین باعث شد من به همراه خانواده که از عید در هیچ مهمانی و دورهمی حضور نداشتیم و رعایت می کردیم، کرونا بگیریم.
عباسی اظهار کرد: کمتر از ۲۰درصد ریه های من درگیر شده بود به خاطر آن در خانه قرنطینه بودیم.
وی ادامه داد: سرفه شدید، بدن درد و بی حالی عمده علایم ظهوری بود.

مردم ترس روزهای اول ظهور کرونا را ندارند و عادی انگاری زیاد شده است
احمدی پرستار یکی از بیمارستان های آذربایجان غربی در گفت و گو با ایسنا افزود: متاسفانه مردم ترس ماه های اول را از کرونا ندارند و دورهمی و مراسمات دوباره افزایش یافته که به دنبال آن تعداد مبتلایان نیز افزایش یافته است.
وی ادامه داد: بعضی از روزها تعداد بیماران کرونایی به قدری افزایش می یابدکه تا پر شدن تخت های بیمارستانی پیش می رود.
احمدی با اشاره به اینکه در روزهای اول شیوع کرونا در تهیه امکانات و وسایل بهداشتی کمبود داشتیم، اظهار کرد: خوشبختانه الان وضعیت بهتر شده ولی چون نیروی انسانی به ویژه پرستار کم است عدم توجه مردم به رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی مشکلات درمانی را به همراه خواهد داشت.
وی ادامه داد: از مردم تقاضا داریم از تجمعات دوری کرده، بهداشت را رعایت و اصولی و درست ماسک بزنند، در صورت مشاهده هرگونه علایم به مراکز درمانی مراجعه کنند و تا حد امکان در خانه بمانند و جان خود و خانواده هایشان را فدای خوشی های چند ساعته نکنند.
این پرستار خاطر نشان کرد: کادر درمان و پرستاران باتمام ظرفیت وتوان خود در عرصه مقابله با ویروس کرونا هستند و برای شکست این ویروس منحوس نیازمند همکاری مردم هستیم.

هرگونه اجتماعی سبب شیوع کرونا می شود

جواد آقازاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی در گفت وگو با ایسنا درباره وضعیت شیوع کووید ۱۹ در استان گفت: براساس بررسی های اپیدمیولوژیک در تاریخ سوم تیر در بهترین وضعیت چند ماه اخیر قرار داشتیم به طوری که استان به تدریج به وضعیت سفید نزدیک می شد اما سهل انگاری ها موجب شیوع گسترده بیماری شد.
آقازاده افزود: در تاریخ ۲۳ آبان بیشترین تعداد بستری های استان ثبت شد اما با اعمال محدودیت ها از ۲۳ آبان تعداد بیماران بستری ۴۰۰ نفر کاهش یافت.
وی با بیان این نکته که هر اجتماعی به هر شکلی و در هرمکانی موجب انتشار ویروس می شود، افزود: خوشبختانه در موج سوم که تعداد بستری ها افزایش یافت کمبود تخت و مشکل اکسیژن نداشتیم. متخصصین و پرستاران عزیز با جان و دل تلاش می کردند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی درباره طرح شهید سلیمانی یاد آور شد: طرح مدیریت و کنترل به شیوه محله محور شهید قاسم سلیمانی به منظور کنترل و مدیریت بیماری کووید ۱۹ آغاز شده که یکی از اهداف این طرح مشارکت مردم و هماهنگی بین بخشی برای کنترل اپیدمی که در این طرح ضمن تبلیغ رعایت پروتکل بهداشت و درمان، ازگروه های آسیب پذیر نیز حمایت می کنند.
آقازاده افزود: طرح محله محور به صورت طرح ملی ابلاغ شده است که محور این طرح دانشگاه علوم پزشکی، سپاه پاسداران، بسیج مردمی و مساجد و محلات، هلال احمر، شهرداری ها، بهزیستی و کمیته امداد است که برای هر کدام وظیفه ای تعریف شده است.

به گزارش ایسنا؛ کرونا در آذربایجان غربی همچنان می تازد و در سایه بی توجهی عده ای از هم استانی ها و عدم جدیت مسئولین نظارتی در اجرای محدودیت های کرونایی تعداد مبتلایان در استان رو به افزایش بوده و فوتی ها به ۳۰۰۰نفر نزدیک تر می شود.

مردم باید بدانند این بیماری با هیچ کسی شوخی ندارد و تازمانی که درمان قطعی برای آن پیدا نشود تنها را ه کار برون رفت از این بحران رعایت پروتکل های بهداشتی ، عدم حضور در دورهمی هاو تجمعات ، ماسک زدن است.
محدودیت های دوهفته ای که در سراسر کشور اعمال شده زمانی نتیجه بخش خواهد بودکه بعد از این محدودیت ها مردم به زندگی عادی برنگردند و همچنان پروتکل ها را رعایت کنند و مسئولین نظارتی هم باید به نظارت های سختگیرانه وبدون ملاحظه خود بیافزایند و کمک حال جامعه باشند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان