حمایت از 69 نفر در باشگاه مثبت ایدز آذربایجان غربی


حمایت از 69 نفر در باشگاه مثبت ایدز آذربایجان غربی

مدیر کل بهزیستی آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر 69 نفر تحت پوشش باشگاه مثبت هستند و از خدمات باشگاه استفاده می کنند.

دکتر سعید فریور در گفت و گو با ایسنا با اشاره به شعار روز جهانی ایدز با عنوان "همبستگی جهانی مسئولیت مشترک" افزود: بطور کلی پیشگیری، حمایت و توانمند سازی رویکردهای حمایتی بهزیستی استان در زمینه ایدز است وبرنامه های «کاهش آسیب » از مهمترین برنامه ها برای کنترل این بیماری است.

وی با اشاره به خدمات و فعالیت باشگاه مثبت برای مبتلایان به ایدز تصریح کرد: خدمات حمایتی و توانمندسازی به افراد مبتلا در باشگاه مثبت انجام می شود که این باشگاه از سال ۹۴ جهت ارائه حمایت های روانی اجتماعی ، توانمندسازی و ارائه خدمات به بیماران ایدز و خانواده های آنان در بهزیستی استان و در شهرستان ارومیه راه اندازی شده است.

فریور ادامه داد: آموزش مهارت های زندگی،رفتارهای جنسی ایمن تر،بهداشت باروری،خود مراقبتی،خدمات فرهنگی-اجتماعی و... ازخدمات این مرکز است.همچنین پرداخت کمک هزینه زندگی ،کمک هزینه درمان پزشکی ودندانپزشکی و ودیعه مسکن و کمک هزینه تحصیلی برای فرزندان و....... به مبتلایان وخانواده های آنان از جمله خدماتی دیگری است که در باشگاه مثبت ارائه می شود.

فریور با اشاره به اقدامات پیشگیرانه در خصوص این بیماری تصریح کرد: به منظور پیشگیری از ایدز در سه سطح پیشگیری اولیه، پیشگیری ثانویه و پیشگیری ثالثیه اقداماتی صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه مرحله پیشگیری اولیه شامل برگزاری کلاس های آموزشی برای گروه های هدف مختلف از جمله برای افراد ساکن در محلات شهری وروستای ، محیطهای اداری ، کارخانجات و.... به منظور ارتقاءسطح آگاهی مردم جهت پیشگیری از ایدز است، اظهار کرد: پیشگیری ثانویه شامل اجرای برنامه های کاهش آسیب اعتیاد از طریق راه اندازی مراکز کاهش آسیب و اجرای فعالیت های کاهش آسیب (شامل توزیع سرنگ و سوزن ، آموزش رفتار سالم جنسی ، آموزش پیشگیری از ایدز و...) بوده که از سال ۱۳۸۵ در بهزیستی استان شروع شده وبا توجه به اهمیت عفونت HIV/AIDS و سایر عفونتهایی که از طریق اعتیاد تزریقی منتقل می شوند، برنامه های کاهش آسیب می تواند در افرادی که تمایل به ترک مصرف مواد ندارند از انتقال این عفونتها پیشگیری نماید. از طرفی اجرای برنامه های کاهش آسیب در بعضی موارد در بلند مدت فرد را به سمت درمان یا ترک کامل مواد ترغیب می کند.

مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه این فعالیت ها در مراکز گذری یا در تیم های امداد رسان سیار انجام می شود وخدمات کاهش آسیب را روزانه به معتادان با رفتارهای پر خطر ارائه می دهند، ادامه داد: سرپناه شبانه نیز برای کاهش عوارض بهداشتی و اجتماعی در معتادان با رفتارهای پر خطر و بی خانمان و جهت اقامت شبانه آنها است.

فریور خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه مراکز و خدمات کاهش آسیب در مناطقی ایجاد می شود که تجمع معتادان تزریقی و با رفتارهای پر خطر وجود دارد همچنین تغییر الگوی مصرف و جابجایی این گروه از معتادان در بزرگراهها ، مناطق و میادین پر جمعیت شهر ، به یک مشکل تبدیل شده است، لذا مراکز سیار(موبایل ون ) جهت پوشش این مناطق نیز راه اندازی شده است .

وی با اشاره به راه اندازی کانکس یا ایستگاه کاهش آسیب نیز گفت: این مراکز وتیم های سیار با ارائه اقلام پیشگیری ( توزیع سرنگ وسرسوزن وپد الکلی و کاندوم ....)،انجام تست اچ آی وی جهت بیماریابی ،آموزش و آگاه سازی ،حمایت همتایان،توانمند سازی و ... در خدمت رسانی به افراد دارای رفتارهای پرخطر ومعتادین تزریقی به منظور پیشگیری از ایدز تلاش می کنند.

فریور با بیان اینکه در حال حاضر استان دارای ۶ مرکز گذری ارائه خدمات کاهش آسیب روزانه ،۶ تیم سیار توزیع سرنگ وسوزن، ۴ مرکز سرپناه شبانه و یک موبایل ون و یک ایستگاه کاهش آسیب می باشد و خدمات رایگانه به این افراد ارائه می شود، تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۱۷۶۵نفر معتاد با رفتار پرخطر تحت پوشش این خدمات قرار دارند و نزدیک به ۶۵۰ میلیون تومان جهت ارائه خدمات به این مراکز پرداخت شده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نیت کنید و فال حافظ 9 فروردین را بخوانید + فیلم