دورهمی‌ خانوادگی ، جامع‌تر از محدویت‌های کرونایی


دورهمی‌ خانوادگی ، جامع‌تر از محدویت‌های کرونایی

ساری - ایرنا - محدودیت‌های جامع و هوشمند کرونایی در مازندران در حالی به روزهای پایانی 2 هفته‌ای نزدیک شده است که پایش بیماران جدید مبتلا به کووید-19 بستری در بیمارستان‌های استان نشان می‌دهد که دورهمی‌های خانوادگی همچنان علت اصلی ترکتازی کرونا در این استان است.

به گزارش ایرنا ، یکی از مهمترین توصیه های کارشناسان بهداشتی از ابتدای شیوع کرونا بویژه در موج های دوم و سوم خودداری جدی از برگزاری دورهمی های خانوادگی بوده است. دورهمی های خانوادگی بنا بر گزارش منابع بیمارستانی در مازندران علت ابتلای بیش از ۵۰ درصد بیماران مبتلا به کووید-۱۹ طی ۲ ماه اخیر بوده است.

با این که توصیه بر عدم برگزاری دورهمی به هر بهانه ای طی یک ماه اخیر بیش از هر زمان دیگری مورد تاکید مسئولان ستاد مقابله با کرونا ، کارشناسان بهداشت و درمان و رسانه ها قرار گرفته ، ولی آمار بیماران جدید بستری که به خاطر دورهمی خانواگی مبتلا شده اند همچنان رو به افزایش است و این پرسش را مطرح کرده است که آیا تعطیلات ناشی از اجرای محدودیت های جامع می تواند در این مورد نقش داشته باشد؟

پاسخ به این پرسش از آن جهت اهمیت دارد که پس از ۱۱ روز اجرای سفت و سخت محدودیت های جامع در مازندران ، نه تنها آمار کلی بیماران بستری در بیمارستان ها نسبت به قبل کاهش نداشته و همچنان روند سینوسی را طی می کند ، بلکه وضعیت سه شهرستان دارای وضعیت نارنجی استان هم قرمز شده است تا تعداد شهرستان های دارای وضعیت قرمز استان به ۶ نقطه افزایش یابد.

طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا که شامگاه سه شنبه اعلام شد ، نه تنها در ۱۱ روز گذشته تغییری در وضعیت کرونایی قرمز شهرستان های ساری ، آمل و بهشهر ایجاد نشده است ، بلکه وضعیت سه شهرستان نور ، محمودآباد و گلوگاه هم قرمز شده است.

مازندران ۲۲ شهرستان دارد که با این وضعیت هم اکنون وضعیت ۱۶ شهرستان نارنجی است. به عبارتی در این مدت هیچ شهرستانی در مازندران موفق نشده است وضعیتش را از نارنجی به زرد تغییر دهد ، در حالی که فهرست جدید ستاد ملی مقابله با کرونا نشان می دهد که در کشور وضعیت ۳۷ شهرستان در کشور طی ۱۱ روز گذشته با اجرای محدودیت های جامع از قرمز تبدیل به نارنجی شد.

با توجه به این که تمامی مسئولان شهرستان های دارای وضعیت قرمز مازندران دورهمی های خانوادگی و دوستانه را متهم ردیف نخست افزایش قرمزی کرونا می دانند، بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که محدودیت های جدید از جمله تعطیلی ادارات نه تنها باعث کاهش دورهمی ها نشده بلکه به دلیل افزایش وقت آزاد مردم ، مهمانی ها را نیز بیشتر کرده است.

روستاها، کانون دورهمی

به اعتقاد این کارشناسان ، پیوستگی میان شهر و روستا در مازندران بر خلاف بسیاری از نقاط کشور بسیار زیاد و تنگاتنگ است. بسیاری از شهرنشینان مازندران یک پا در روستا دارند ولی با توجه به مشغله کاری معمولا رفتن به روستا را به تعطیلات پایان هفته موکول می کنند در حالی که تعطیلات ۲ هفته ای سبب شده است تا صاحبان مشاغل مختلف و همچنین آن دسته از کارکنان دولت که دورکاری داشتند به روستاها بروند و در آنجا کنار سایر اقوام تعطیلاتشان را سپری کنند که نتیجه آن به افزایش دورهمی ها انجامیده است.

برگزاری دورهمی مانند شب نشینی ، گده گیری در نقاط خاصی از روستا و حتی تجمع دوستانه شبانه یا روزانه هنگام تعطیلات در منزل اقوام مهم ترین راه وقت گذرانی روستاییان مازندرانی در فصل پاییز و زمستان است که دیگر کشت و کاری ندارند و کشاورزی در تعطیلی به سر می برد.

طبق تازه ترین گزارش های رسمی که از بیمارستان های مختلف مازندران تهیه شده ، بیش از ۵۰ درصد مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ هنگام تکمیل پرونده پزشکیشان گفته اند که در دورهمی های خانوادگی یا دوستانه در معرض ویروس کرونا قرار گرفتند و مبتلا شدند.

بررسی های میدانی خبرنگاران ایرنا در چند منطقه از جمله شهرستان آمل ، گلوگاه و نور هم نشان می دهد که دورهمی های خانوادگی و برگزاری مراسم جشن و عروسی در این مناطق با وجود اجرای محدودیت های جامع کرونایی تداوم داشته و گاهی بیشتر هم شده است. گزارش هایی هم از وضعیت مشابه در شهرستان محمود آباد دریافت و حتی در نشست فوق العاده ستاد مقابله با کرونای این شهرستان هم توسط مسئولان اعلام شده است.

محدودیت برای خانه نشینی است نه دورهمی

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در واکنش به افزایش دورهمی ها در دوران کرونایی به خبرنگار ایرنا گفت: هر طرحی در کنار مزایا ممکن است معایبی داشته باشد اما مهم تر از نوع اجرا و جامع الشمول بودن هدفی است که در آن دنبال می شود.

دکتر سیمین بابایی افزود : اجرای محدودیت های جدید با هدف امنیت مردم از طریق خانه نشینی آنها و جلوگیری از تجمعات و حضور آنها در اماکن عمومی بود تا بتوانیم از این طریق زنجیره انتقال ویروس را تا حدودی کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه در محدودیت ها و تعطیلی های قبلی نیز حجم قابل توجهی از مسافرت ها صورت می گرفت ، گفت : این ادعا را که محدودیت های کرونایی باعث افزایش دورهمی ها و مهمانی ها شده ، رد نمی کنیم اما همه باید از خود بپرسند آیا هدف طرح این است که ما رفتارهای غیربهداشتی را تشدید کنیم؟

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار داشت : مردم باید به موضوع کرونا به عنوان یک مساله بین مرگ و زندگی نگاه کنند و نه تنها آن را جدی بگیرند، بلکه هشدارهای جامعه پزشکی را نیز در اولویت رفتارهای اجتماعی خود قرار دهند. تعطیلی ادارات و همچنین ممنوعیت تردد از ساعت ۲۱ نیز به عنوان اهرمی برای کاهش دورهمی ها به منظور جلوگیری از انتقال ویروس بوده است ولی آمارها و گزارشات نگران کننده ای در این مورد شنیده می شود.

دکتر بابایی گفت : متاسفانه به اشتباه این تصور جا افتاده که باید محدودیت ها از سوی مسئولان و مجریان اجرا و مردم نیز باید متحمل رعایت آن باشند در حالی که ذینفعان اول و آخر محدودیت‌های کرونایی خود مردم هستند.

وی ادامه داد: باید این باور برای همه فرهنگ سازی شود که مجریان اصلی محدودیت ها و رعایت پروتکل های بهداشتی خود مردم هستند و باید خودشان بر رفتارهای یکدیگر نظارت کنند. در مورد ویروس کرونا کسی نباید تصور کند که محدودیت کرونایی باید به نفع و یا ضرر و همچنین باب میل و اراده خودش باشد یا خیر. همه باید هم مجری و هم ناظر باشند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی تاکید کرد : دورهمی ها آن هم در شرایط کرونایی به این معنی است که برخی تصور می کنند توانسته اند قوانین و مقررات را دور بزنند ، در حالی که خود را در دامن ویروس کرونا قرار می دهند و بعدا باید با تبعاتش مواجه شوند.

چرا دورهمی؟

دورهمی های دوستانه و خانوادگی به عنوان دغدغه اصلی انتقال ویروس کرونا شاید مساله مهمی نباشد، اما با گذشت حدود ۱۰ ماه از شیوع و همچنین سه موج همه‌گیری و حدود ۲ هزار قربانی، سئوال اصلی این است که چرا مردم نسبت به برگزاری دورهمی ها خودداری نکرده و یا حساسیت به خرج نمی دهند.

نائیجی کارشناس مسایل اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همه چیز به نوع زندگی مردم استان مازندران باز می گردد. مردم مازندران به جهت جغرافیای فرهنگی بر خلاف مناطق سردسیر و همچنین صحرا نشینان افرادی خون گرم ، اجتماعی و با ارتباطات مستمر هستند.

وی ادامه داد: به لحاظ تراکم بالای جمعیتی و همچنین نزدیکی بیشتر و همچنین ارتباطات فامیلی ، دورهمی و همنشینی خانوادگی و دوستانه جزو جدایی ناپذیر زندگی اجتماعی مردم این منطقه است. مردم مازندران بخش قابل توجهی از جایگاه اجتماعی و همچنین دستاوردهای خودرا در همین دورهمی ها تعریف می کنند و نمی توان با اجرای یک طرح آنها را از هم جدا کرد برای این که اگر اعضای یک فامیل صد خانوار هم باشند باز معتقدند که یک خانواده هستند و کنار هم بودن اعضای خانواده هم در هر شرایطی برایشان بی خطر است.

نائیجی گفت: پیش از ویروس کرونا نیز مردم این منطقه با تجربه ای مشابه مواجه نبودند و نباید انتظار داشت به این سادگی از یک رفتار اجتماعی شاید چند هزار ساله دست بکشند. به همین خاطر نیز با شیوع ویروس کرونا و هشدارهای مکرر جامعه پزشکی نسبت به خودداری از برگزاری دورهمی و تجمعات خانوادگی و دوستانه هنوز هم تداوم این رفتار را مشاهده می کنیم.

این کارشناس مسایل اجتماعی تاکید کرد : دست کشیدن از چنین رفتار اجتماعی عمیقی بسیار طولانی و سخت خواهد بود و در این زمینه باید بیشتر مردم را با تبعات یا عواقب ویروس کرونا رو به رو کرد.

وی به تصویر کشیدن مداوم عواقب ویروس کرونا برای مردم از سوی رسانه ها را تنها راه آگاه سازی دانست و گفت: هیچ چیزی نمی تواند بیشتر از مشاهده در رفتارهای اجتماعی و فردی تاثیر بگذارد.

نائیجی با اشاره به اینکه دیگر کرونا و عواقب مرگ آفرین ناشی از ابتلای آن یک مشکل جهانی است ، افزود: باید تمامی زوایای کرونا برای مردم به تصویر کشیده شود و هیچ چیزی از آنها پنهان نماند. مردم باید با تمام وجود کرونا را به صورت مستمر لمس کنند و به معنای واقعی از این ویروس بترسند.

وی ترس را بزرگ ترین اهرم در اثر گذاری رفتاری افراد دانست و افزود : شاید ترس در تعاملات اجتماعی امری منفور باشد ، اما اکنون شرایط مرگ و زندگی است و نباید نسبت به آگاه سازی تعارفی عمل کرد.

بر اساس آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل هم اکنون بیش از ۸۶۰ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند. آمار این بیماران پیش از اجرای طرح محدوتیت های جامع کمتر از ۷۰۰ نفر بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟