اهدای خون بانوان در قزوین از میانگین کشوری عبور کرد


اهدای خون بانوان در قزوین از میانگین کشوری عبور کرد

قزوین - ایرنا - سرپرست اداره کل انتقال خون قزوین گفت: آمار اهدای خون بانوان در قزوین امسال افزایش یافته و از میانگین کشوری بالاتر رفته است.

به گزارش ایرنا، مریم مدرسی روز چهارشنبه در نشست کمیته استانی انتقال خون استان قزوین، افزود: با حضور پررنگ بانوان برای اهدای خون در ماه‌های اخیر به واسطه فراخوان‌ها، پویش‌ها و دعوت‌های انجام شده، درصد اهدای خون بانوان از ۶.۱ درصد در مدت مشابه قبل به ۶.۸ درصد افزایش یافته است.

این مسوول با بیان اینکه بانوان نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند و باید مشارکت آنها در اهدای خون برای نجات جان بیماران افزایش یابد، گفت: تلاش داریم تا فرهنگ اهدای خون را در میان بانوان افزایش دهیم که در صورت تحقق این مهم، ذخایر خونی قابل توجهی برای کمک به بیماران خواهیم داشت.

سرپرست اداره کل انتقال خون قزوین همچنین به آمار اهدای خون سال قبل اشاره کرد و گفت: در سال گذشته، ۵۸ هزار و ۲۰۴ بار مراجعه برای اهدای خون در استان داشتیم که از این تعداد ۳۸ هزار و ۸۱ مورد واجد شرایط اهدا بودند و از آنها خون گیری شد که معادل ۷۴ درصد مراجعه کنندگان بود.

وی اظهار داشت: براساس این آمار، شاخص اهدای خون در استان قزوین به ازای هر هزار نفر ۲۹ نفر بوده است.

سرپرست اداره کل انتقال خون قزوین همچنین از رشد ۲ درصدی آمار اهدای خون مراجعه کنندگان در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: در هشت ماهه امسال نیز ۳۰ هزار و ۳۴۷ نفر برای خون گیری به مراکز اهدا در استان مراجعه کردند که از این تعداد، ۷۶ درصد موفق به اهدا شدند.

این مسوول اظهار داشت: با وجود کاهش مراجعات برای اهدای خون به دلیل شرایط کرونا، با تمهیدات اندیشده شده نیاز مراکز درمانی و بیمارستانی استان به خون و فراورده‌های خونی تأمین شده است.

مدرسی افزود: درصد اهدا کنندگان مستمر نیز امسال نسبت به سال قبل کاهش یافته که دلیل آن افزایش خون دهندگان بار اولی است که در پی فراخوان‌ها و پویش‌ها اقدام به اهدا کرده‌اند.

این مسوول با اشاره به ارسال ۱۵ هزار و ۵۵۷ واحد خونی به مراکز درمانی استان در سال جاری و افزایش آمارها در این خصوص نسبت به سال قبل، اظهار داشت: اولویت نخست ما تأمین خون و فرآورده‌های خونی مورد نیاز مراکز درمانی استان و در مرحله بعد ارسال خون مورد نیاز به سایر استان‌ها است.

وی در ادامه با اشاره به تشکیل شبکه ملی خون رسانی، اظهار داشت: در همین راستا هر استان معین چندین استان تعیین شده و اگر استانی به خون و فرآورده‌های خونی نیازمند باشد و نتواند از داخل استان آن را تأمین کند، می‌تواند از استان‌های معین خود تقاضای کمک کند.

در ادامه این نشست در مورد نظارت بر مصرف بهینه خون و برنامه مراکز درمانی در این خصوص، کاهش ضایعات خونی، عوارض خون و مدیریت آن در مراکز درمانی بحث و گفت و گو شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس