رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بجنورد مطلوب نیست


رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بجنورد مطلوب نیست

بجنورد- ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی و بهداشتی خراسان شمالی گفت: براساس بازدیدهای انجام شده از فروشگاه‌های زنجیره‌ای بجنورد، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این فروشگاه‌ها مطلوب نیست.

افشین دلشاد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: گروه های بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی در بازدیدهایی که از نقاط تجمع جمعیتی استان مانند فروشگاه های زنجیره ای، نانوایی ها، درمانگاه ها و مطب های پزشکان داشتند نتایجی را احصا کردند که باید ستاد کرونا و فرمانداری های استان برای تقویت یا رفع آن ها اقدام کنند.

وی افزود: رعایت بهداشت و پروتکل ها در اماکن متبرکه و مساجد استان بویژه بجنورد و شیروان نیاز به کار دارد و باید به آن توجه بیشتری شود و هم چنین نظارت بر وضعیت مسافربری های درون شهری در همه شهرستان ها نیاز به توجه بیشتری دارد.

وی با اشاره به وضعیت بانک ها اظهار داشت: رعایت پروتکل ها در بانک های جاجرم بسیار خوب است اما در بانک های شیروان گرمه و راز و جرگلان نیازمند به کار بیشتر است و بیشترین ایراد به کار بانک های شیروان وارد است.

دلشاد با اشاره به وضعیت مرکز عرضه سوخت در خراسان شمالی اظهار داشت: این مراکز در راز و جرگلان و گرمه نیاز به مداخله دارد و در مورد سوپر مارکت ها نیز وضعیت جاجرم و بجنورد در رعایت پروتکل های بهداشتی بسیار خوب بود هر چند در بجنورد پلمب هم داشتیم اما در مجموع رعایت پروتکل ها در این مراکز خوب بوده است.

وی وضعیت نانوایی های جاجرم را به لحاظ رعایت پروتکل های بهداشتی خوب دانست و افزود: در فاروج و راز جرگلان نیاز به مداخله وجود دارد و فاصله گذاری رعایت نمی‌شود و در مورد غذا خوری ها و رستوران ها نیز وضعیت در مجموع خوب است در مانه سملقان و راز و جرگلان بهتر و در فاروج نیاز به مداخله است.

وی وضعیت هر دو زندان خراسان شمالی را خوب بیان کرد و اظهار داشت: در آرامستان های شیروان نیاز به کار بیشتری وجود دارد زیرا بهداشت فردی و فاصله گذاری رعایت نمی شود اما در بقیه شهرستان ها قابل قبول بود.

وی خاطرنشان کرد: پاساژ ها و مراکز تجاری در شیروان و گرمه نیاز به مداخله دارد اما وضعیت فروشگاه های زنجیره ای در بجنورد نیز به لحاظ ازدحام و رعایت فاصله گذاری خوب نیست و در این مورد نیز باید بیشتر کار شود.

وی افزود: وضعیت بیمارستان ها و مراکز جراحی در فاروج، بجنورد و جاجرم خوب بود اما این وضعیت در داروخانه های شهرستان های بجنورد، جاجرم و فاروج نیاز به مداخله دارد.

وی در مورد مطب های پزشکان نیز اظهار داشت: مطب ها پزشکان در بجنورد و فاروج نیاز به مداخله دارد.

وی با بیان این که طرحی برای رصد بیماران کرونا مثبت در دست اجراست اظهار داشت: وزارت بهداشت و درمان از این هفته در واقع آماده می شود تا بنا به دستور رییس جمهور مجوز های دسترسی نگهبانان های همه سازمان ها، دستگاه های دولتی و اماکنی را که در آن ها رفت و آمد زیاد است به نرم افزاری فراهم کند که بتوانند به اطلاعات افرادی که به این مراکز وارد می شوند با ثبت کد ملی آن ها دسترسی پیدا کنند.

وی گفت: این دسترسی از طریق تلفن همراه فراهم می شود و این افراد می توانند با دوربین تلفن همراه خود کارت ملی افراد را کنترل کنند و اگر نام آنها به عنوان کرونا مثبت ثبت شده از ورود آن ها جلوگیری کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از خانوادگی شدن بیماری کووید ۱۹ در استان انتقاد کرد و اظهار داشت: هر جا که تجمع باشد این بیماری بیشتر دیده می شود و لازم است خانواده ها رفت آمد خود را کاهش دهند.

وی با بیان این که در دهستان هایی که روستاهای پرجمعیت تری دارند شیوع کرونا هم بیشتر بوده است اظهار داشت: بیشترین میزان ابتلا در دهستان راز و غلامان نسبت به سایر دهستان ها دیده می شود.

دلشاد با بیان این که تعداد افرادی که تست کرونای آن ها مثبت بوده و فوت شده اند به ازای هر ۱۰هزار نفر سنجیده می شود گفت: با این نسبت هفته گذشته در اسفراین هفت، دربجنورد ۱۵، و در شیروان هشت فوتی ثبت شده است و هم چنین در گرمه پنج در فاروج دو و در جاجرم یک فوتی و در راز و جرگلان نیز فوت شده ای نداشتیم.

وی میزان میرایی را در گرمه بیش از نقاط دیگر استان دانست و گفت: به نسبت جمعیت اسفراین نیز میزان میرایی بیشتری نسبت به بجنورد دارد.

خراسان شمالی از اوایل مردادماه در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد و در هفته‌های اخیر شمار مبتلایان به این ویروس و فوتی‌های ناشی از آن افزایش یافته است.

اجرای طرح جامع مدیریت هوشمند بیماری کرونا در این استان همزمان با ۲۵ استان دیگر از اولین روز آذرماه جاری آغاز شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز