پایداری صنعت کاشی و سرامیک میبد در دوره اوج کرونا


پایداری صنعت کاشی و سرامیک میبد در دوره اوج کرونا

یزد- ایرنا- صنعت کاشی و سرامیک میبد یزد در دوره شیوع کرونا نه تنها در مسیر رشد و شکوفایی خود از رونق نیفتاد بلکه توانست در کاهش آسیب‌های ناشی از این ویروس دردناک و حمایت از شهروندان و کادر درمان هم نقش آفرین باشد.

مشارکت کارخانه‌های کاشی و سرامیک و صنایع وابسته به آنها در حوادث و اتفافات و از جمله شیوع کرونا به گونه‌ای بوده و هست که نه تنها از تولید پا پس نکشیده‌اند بلکه محل تأمین هزینه ساخت و سازها و کمک‌های مومنانه بوده و هستند.

در یک ماه گذشته بیش از ۳۸ میلیارد ریال از سوی مردم، بخش صنعت و به ویژه کارخانه‌های کاشی و سرامیک میبد به حساب مؤسسه خیری بیمارستان شهرستان واریز شده که ۲۰ میلیارد ریال از این مبلغ توسط بخش صنعت اهدا شده ‌است.

همچنین دست‌اندرکاران بخش صنعت و از جمله متولیان واحد های کاشی و سرامیک از زمان شیوع کرونا در قالب کمک‌های مومنانه، نسبت به حمایت از مردم نیازمند شهرستان همت داشته‌اند که آمار دقیقی در این بخش از سوی مسوولان اعلام نشده ‌است.

کمک های اعلام شده در فضای مجازی در ماههای گذشته نشان می دهد که واحد های کاشی و سرامیک میبد نقش تاثیرگذاری در کمک های مومنانه(نقدی و غیرنقدی) در پیشگیری از شیوع کرونا و کمک به بیمارستان میبد داشته‌اند.

پیشینه تاریخی صنعت کاشی و سرامیک در میبد

صنعت کاشی و سرامیک به عنوان صنعت مادر در شهرستان میبد فعالیت دارد و با سابقه بیش از ۳۰ سال به گونه‌ای به حیات خود ادامه داده که شاید باور آن سخت باشد.

زمان شکل گیری اندیشه و تفکر ایجاد صنعت کاشی و سرامیک در خطه کویری میبد هنگامی بود که تنها ۲ سال از شروع جنگ هشت ساله و دوران دفاع مقدس می‌گذشت و چند سال پس از آن هم اولین شرکت کاشی در میبد راه‌اندازی شد.

با وجود فراز و نشیب‌ها در پایه گذاری صنایع کاشی میبد، زمان زیادی نگذشت که این صنعت رونق گرفت و موجب شد با به تولید رسیدن اولین کارخانه، سنگ بنای کارخانه‌های کاشی دیگر و همچنین صنایع وابسته به آن در شهرستان گذاشته ‌شود.

تاثیر اندک کرونا بر واحدهای کاشی و سرامیک

مدیرعامل شهرک صنعتی جهان آباد میبد و مسؤول یکی از کارخانه‌های کاشی شهرستان در گفت و گو با گزارشگر ایرنا با اشاره به گذران زندگی ۷۰ درصد مردم میبد از طریق کارخانه‌های صنعتی، به دایر بودن کارخانه‌های کاشی از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون اشاره کرد و گفت: به جز تعطیلی ۱۵ تا ۲۰ روزه ایام عید نوروز، واحدهای تولیدی کاشی و سرامیک همیشه فعال بوده و با همکاری و مشارکت بینابینی با شیوع ویروس کرونا کمتر دچار آسیب جدی شده‌اند.

محمد رضا ماندگاری، مشکلات موجود را مرتبط به وضعیت اقتصادی کشور عنوان و تصریح کرد: با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و نظارت بر انجام این دستورالعمل‌ها در واحدهای تولیدی، این واحدها با حمایت از کارگران و ارائه ماسک و مواد ضد عفونی کننده به آنها و رعایت فاصله اجتماعی که به طور طبیعی در کارخانه‌ها وجود دارد در کنترل شیوع ویروس کرونا نقش آفرین بوده و هستند.

ماندگاری با یادآوری مسئولیت پذیری مدیران عامل کارخانه‌ها، به حمایت بخش صنعت شهرستان از مردم نیازمند با توزیع بسته‌های معیشتی و همچنین کمک به بخش درمان به ویژه در تأمین ۲ میلیارد تومان هزینه خرید دستگاه اکسیژن ساز برای بیمارستان هم اشاره کرد.

رعایت تمام و کمال دستورات بهداشتی در واحدهای کاشی و سرامیک میبد

مسوول یک واحد بزرگ تولید کاشی و سرامیک میبد هم گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا سعی شده تا مواردی چون رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی مانند فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک، قرنطینه شدن کارگران در صورت داشتن علائم ویروس کرونا و کاهش نیروها و یک در میان فعال بودن آنها درکارخانه مورد توجه باشد.

احمد امامی فر افزود: نظارت‌های انجام شده بر رعایت دستوالعمل‌ها توسط شبکه بهداشت شهرستان نیز تأیید کننده آن است.

ادامه داد: یک در میان فعال بودن نیروها خواه ناخواه موجب کاهش تولید و آسیب پذیری از ویروس کرونا می‌شود.

وی با اشاره به حدود ۱۰ سال فعالیت واحد تولیدی تحت پوشش خود گفت: این واحد تولیدی با ۱۸۳ نیرو فعالیت خود را شروع کرد و در حال حاضر بیش از ۳۰۰ نیروی کار دارد.

شبکه بهداشت بر روند رعایت پروتکل‌های بهداشتی در صنایع، نظارت دارد

کارشناس حرفه‌ای شبکه بهداشت و درمان میبد هم گفت: کارخانه‌ها با داشتن کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشتی و عضویت یک کارشناس بهداشت حرفه‌ای در این کمیته‌ها، رعایت کننده دستورالعمل‌های بهداشتی هستند و شبکه بهداشت نیز بر روند رعایت موارد بهداشتی نظارت دارد.

کمال طالبی خانقاه در ادامه به ملزم شدن سرویس‌های تردد کارخانه‌ها و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط رانندگان مانند ضد عفونی کردن مینی‌بوس‌ها و استفاده نکردن از ظرفیت کامل آنها برای سوار کردن کارگران اشاره کرد.

وی همچنین با یادآورشدن دورهمی‌های خانوادگی به عنوان مهمترین عوامل شیوع ویروس کرونا به کارگران و شهروندان توصیه کرد در صورت مشاهده علائم کرونا به مرکز کووید ۱۹ (مرکز شماره یک) واقع در محله یخدان مراجعه کنند.

کرونا، تاثیر اندکی بر صنعت کاشی و سرامیک داشته است

فرماندار میبد نیز در گفت و گو با ایرنا در ارتباط با تأثیر پذیری تولید کاشی و سرامیک از شیوع ویروس کرونا یادآور شد: این ویروس تأثیرگذاری کمتری در بخش صنعت داشته است.

حسینعلی فلاح افزود: کرونا، تنها به دنبال ایجاد محدودیت برای کامیون‌ها و سرویس‌های حمل و نقل کارخانجات به خصوص در دوران پیک این ویروس، مشکلاتی به وجود آورده ‌است.

کاشی و سرامیک میبد در دور اول شیوع کرونا با ضرر و زیان همراه بود

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت میبد نیز گفت: در دور اول این بیماری به دلیل تعطیل بودن مرزها در اسفندماه و ماههای بعد از آن و فعالیت نکردن گمرک‌ها، صنعت کاشی دچار ضرر و زیان مالی شد.

حجت‌الله خلیلی تصریح کرد: واحدهای تولیدی نتوانستند تولیدات صادراتی خود را به کشورهایی که با آنها قرارداد داشتند ارسال کنند، همچنین حدود ۲ هفته شرکت‌ها تعطیل بودند.

وی گفت: البته نباید از نظر دور داشت که افراد فعال به صورت کلان در بازار کاشی چندان متأثر از شیوع ویروس کرونا نبوده‌اند و به نسبت حجم کاری و بزرگ یا کوچک بودن واحدهای تولیدی، میزان تأثیری پذیری آنها از ویروس کرونا متغیر است.

۳۸ کارخانه کاشی و سرامیک با ۱۲ هزار نیرو در میبد فعال است و حدود ۶۰ درصد محصول مورد نیاز کشور را تامین می‌کند .

مرکز شهرستان ۱۰۵ هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403