تشکیل 708 ستاد و پایگاه مقابله با سیل در استان اصفهان


تشکیل 708 ستاد و پایگاه مقابله با سیل در استان اصفهان

اصفهان - ایرنا - حاصل جمع فعالیت دستگاه‌های مختلف در استان اصفهان برای مهار، مقابله و عملیات مناسب در زمان وقوع سیل، از تشکیل و آماده‌باش 708 ستاد و پایگاه ثابت و موقت حکایت دارد.

به گزارش ایرنا، با نگاهی به شمار بلایای طبیعی با عوامل انسانی در جهان و تعداد آنها در ایران به این نتیجه می‌رسیم که کشورمان جزو ۱۰ کشور بلاخیز جهان به شمار می‌رود.

به گفته کارشناسان، ۴۳ بلای طبیعی و انسان‌ساز در جهان شناخته شده است که ۳۵ مورد از آن در ایران رُخ می‌دهد.

سیل یکی از مهمترین بلایای طبیعی است که خطرات بسیاری را در پی دارد، این پدیده اگرچه وفور نعمت الهی باران را نشان می‌دهد اما باید با تدابیر و اقدامات صحیح و به‌موقع از آسیب‌های آن کاست و به مزایای آن افزود.

وقوع سیلاب‌های بهار سال ۹۸ در کشور نشان داد که این پدیده طبیعی بسیار خطرناکتر از آن است که فکر می‌کردیم و خرابی‌ها و خساراتی که در استان‌هایی همچون گلستان، لرستان، خوزستان و البته اصفهان برجا ماند هنوز بطور کامل اصلاح و جبران نشده است.

این روزها کارشناسان هواشناسی و مدیریت بحران بازهم در باره بارش‌های شدید و مُداوم و بدنبال آن خطر وقوع سیل در جای جای استان‌ها هشدار می‌دهند از این رو استان اصفهان

بویژه شهرستان‌های غربی آن برای مقابله با سیلاب و آبگرفتگی احتمالی به حال آماده‌باش درآمده‌اند.

تشکیل 708 ستاد و پایگاه مقابله با سیل در استان اصفهان

تشکیل ۱۰۸ ستاد سیل در شهرداری‌های اصفهان

در این پیوند مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به تشکیل ۱۰۸ ستاد سیلاب و سیل در شهرداری‌های استان خاطرنشان کرد: این ستادها در هر شهر با هماهنگی با مدیریت بحران استانداری مسوولیت برنامه‌ریزی، تدارکات، هماهنگی، پشتیبانی و عملیات را برای زمان وقوع سیلاب در آن منطقه بر عهده دارند.
‌ منصور شیشه‌فروش در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در همین ارتباط ۳۲۰ امدادی در استان فعال شدند و ۴۲ راهدارخانه برای زمان وقوع سیلاب، تشکیلات و تجهیزات خود را به روزرسانی کردند.

توزیع ۲۰ هزار تُن نمک و شن

وی ادامه داد: ۲۰ هزار تُن نمک و شن نیز برای جاده‌های برفی استان در نظر گرفته شده است تا در زمان لغزندگی زیاد جاده‌ها برای سفر ایمن و رانندگی کم‌خطر استفاده شود.
‌مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: هلال احمر ۴۲ پایگاه جاده‌ای و امدادی خود را با تجهیزات بیشتر به حال آماده‌باش درآورده تا در زمان وقوع سیلاب از تجارب و توانمندی‌های این نهاد نیز استفاده کنیم.

شیشه‌فروش به نقش امدادرسانی اورژانس در پایگاه‌های شهری و جاده‌ای تصریح کرد: اکنون ۱۷۰ پایگاه در استان فعال است و تقریباً در اماکن و مناطق مختلف می‌توانیم از توان این مجموعه بهره‌مند شویم.
‌وی با اشاره به تقویت سیل‌بندها در مناطق مختلف گفت: از سوی دیگر شرکت آب منطقه‌ای نیز وظیفه گشت و نظارت بر رودخانه‌ها را برعهده دارد.

مدیرکل مدیریت بحران اصفهان با اشاره به اینکه سامانه بارشی مستقر در کشور در استان اصفهان نیز سبب بارندگی خوبی شده است، ادامه داد: بارش‌ها تا روز دوشنبه ادامه دارد و در ۲۴ ساعته اخیر شهرستان فریدونشهر با ۲۶ میلیمتر و شهرستان سمیرم با ۱۰ میلی‌متر، عنوان اصلی‌ترین کانون‌های بارش بوده‌اند.

وی با بیان‌اینکه از حیث بارندگی وضعیت استان اصفهان زرد و نارنجی است، خاطرنشان کرد: نهادهای مختلف استان برای مقابله با این پدیده و امدادرسانی به‌موقع آماده هستند و این آمادگی در ماه‌های آینده هم ادامه خواهد یافت.

آماده‌باش ۲۶ شعبه هلال احمر اصفهان

معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر اصفهان هم گفت: ۲۶ شعبه این جمعیت برای امدادرسانی در زمان آبگرفتگی و وقوع سیلاب در حال آماده‌باش هستند.

داریوش کریمی در گفت و گو با ایرنا افزود: هر یک از این شعبه‌ها ۲ تا ۳ تیم عملیات امدادرسانی برای هنگام حدوث آبگرفتگی و سیلاب دارند و بعلاوه ۴۲ پایگاه دائم نیز آماده امدادرسانی در این زمینه خواهند بود.

وی با اشاره به تجهیز شُعبه‌ها و دفاتر هلال احمر به ادوات مقابله با آبگرفتگی و سیلاب گفت: وسایلی مانند کف‌کِش موتور برقی، موتور آبکِش بنزینی و نفتی، خودروی لجن‌کِش و ویژه تخلیه آب به همراه شماری خودروی سنگین و نیمه سنگین در اختیار این مراکز قرار گرفته است.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر اصفهان اضافه کرد: غیر از این تجهیزات، وسایل انفرادی مانند بیل، پلاستیک و گونی، دیگر لوازمی است که در زمان بروز آبگرفتگی و کمک‌رسانی استفاده می‌شود که اکنون به تعداد لازم برای شُعبه‌ها فراهم شده است.

کریمی با اشاره به رفع عیوب تجهیزات موجود در مدت اخیر خاطرنشان کرد: اگرچه کمبود وسایل و تجهیزات به حد بحرانی نیست اما تکمیل و افزایش آنها به میزان کافی و لازم مستلزم تخصیص اعتبار است.

تشکیل 708 ستاد و پایگاه مقابله با سیل در استان اصفهان

استقرار ۵۵۰ ماشین‌آلات راهداری در جاده‌های استان

به همت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هم‌اکنون ۵۵۰ دستگاه انواع ماشین‌آلات با هدف خدمات‌رسانی به هنگام بارندگی شدید و وقوع سیل در جاده‌های استان مستقر شده است و ۷۵۰ گروه عملیاتی راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، کار خود را آغاز کرده‌اند.

به نظر کارشناسان و پژوهشگران منابع آبی و آبخیزداری، گستردگی و تنوع زیست محیطی در استان اصفهان همچون بسیاری از مناطق کشور می‌طلبد که تخصیص اعتبارات کافی و اجرای طرح‌های مرتبط با حفاظت از این گنجینه‌های با ارزش در ابعاد مختلف، بصورت تمام و کمال انجام شود.

به اعتقاد آنان، غیر از مهار سیل و کنترل هرزآب‌ها، تغذیه آب‌های زیرسطحی باید بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرد زیرا اصفهان در منطقه‌ای خشک واقع است و هر سال با خشکسالی و کاهش شدید منابع آبی سطحی و زیرسطحی روبه‌روست.

به گفته محققان، مناطق حاشیه کویر استان بیش از سایر نقاط به طرح‌های آبخیزداری برای جلوگیری از سیلاب نیاز دارد و لازم است طرح‌های آبخیزداری با تخصیص اعتبار کافی در مناطق بیابانی استان از شهرستان کاشان واقع در شمال تا شهرستان خُور و بیابانک، بیش از دیگر شهرستان‌ها اجرا شود، زیرا بدلیل ملاحظات زمین‌شناسی، بارندگی‌های جدی در مناطق کویری و بیابانی در کمترین زمان سبب روان‌آب و سیلاب می‌شود که برای منازل و زمین‌های کشاورزی خطراتی را ایجاد می‌کند.

تشکیل 708 ستاد و پایگاه مقابله با سیل در استان اصفهان

البته نباید از یاد برد که اجرای طرح‌های آبخیزداری ۱۲۴ هزار هکتاری در استان اصفهان با صرف ۷۵۰ میلیارد ریال اعتبار در یکی دو سال اخیر گامی در راه توسعه و مهمتر از آن پیشگیری از حوادث و مدیریت منابع در منطقه بوده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: بهره‌برداری از طرح‌های آبخوانداری و آبخیزداری در گستره‌ای به وسعت ۱۲۴ هزار هکتار با اعتبار بالغ بر ۷۵۰ میلیارد ریال در ۲۴ شهرستان‌ استان به غیر از فلاورجان و خمینی‌شهر آغاز شده است.

ابوطالب امینی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این طرح کلی در قالب زیرمجموعه‌های طرح‌های ملی بویژه با محوریت بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده ۳۵ پروژه را شامل می‌شد و محورهای آبخیزداری، آبخوانداری و مباحث مرتبط با پخش سیلاب و استحصال آب را در خود داشت.

تشکیل 708 ستاد و پایگاه مقابله با سیل در استان اصفهان

وی با بیان‌اینکه اجرای طرح‌های آبخیزداری نقش شایانی در جلوگیری از فرسایش خاک دارد، تصریح کرد: کاهش فرسایش سبب کم‌شدن میزان سیلاب‌ها بعنوان یکی از موارد بحران‌زا و پُرخطر می‌شود بنابراین توجه به آن ضروریست.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان خاطرنشان کرد: از دیگر مواردی که در قالب طرح‌های آبخیزداری انجام گرفت اجرای پروژه‌های مرتبط با پخش سیلاب، احداث بند خاکی و ساخت بندهای سنگی ملاتی بود که این امر خود به تغذیه آب‌های زیرزمینی بویژه چشمه‌ها و قنوات کمک شایانی کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد