چه زمانی می‌توان حریم شخصی افراد را نقض کرد؟


چه زمانی می‌توان حریم شخصی افراد را نقض کرد؟

یک روانشناس گفت: حریم شخصی افراد نه باید به خود فرد یا جامعه آسیب برساند.

چه زمانی می‌توان حریم شخصی افراد را نقض کرد؟

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، حریم خصوصی یکی از ابتدایی‌ترین حقوق هرشخص به حساب می‌آید و به زبان ساده به معنای مرز‌های احساسی، ذهنی و فیزیکی است. این مرز‌ها شخصیت و هویت فرد را ساخته و مانع ورود دیگران به آزادی‌های وی می‌شود.

حریم شخصی باعث حفظ هویت، عقاید، احساسات و نگرش شما در مورد موضوعات مختلف شده و ضعف در آن باعث مداخله دیگران در امور شخصی شما می‌شود.

مهرداد ثابت روانشناس در گفت‎‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حریم خصوصی و زمان نقض یا حفظ آن اظهار کرد: حریم شخصی یعنی فرد یا گروهی اطلاعات مربوط به خود را از دیگران مجزا کنند، اما این حریم صرفا شامل اطلاعات نمی‌شود و متحوای حریم خصوصی در میان فرهنگ و جوامع مختلف متفاوت بوده، ولی قاعده مشترکی دارد و لزوما تابع قوانین دولتی یا بین‌المللی نیست و هر فردی حریم شخصی‌اش را خود تعیین می‌کند.

وی با اشاره به مبحثی در روانشناسی مبنی بر اینکه هرچه اضطراب آدم‌ها بیشتر باشد حریم شخصی آن‌ها وسیع‌تر است، افزود: در اتوبوس کنار شما کسی می‌نشیند، احساس خوبی ندارید و حس می‌کنید کسی وارد حریم خصوصی شما شده، میزان این احساس آزاردهنده هرچه بیشتر باشد نشان دهنده وسعت حریم شخصی شما است.

وی ادامه داد: در گذشته حریم شخصی افراد با ورود به حیاط خانه همسایه، بالا رفتن از دیوار مردم، حمله دزدی در نیمه شب و‌... نقض میشد. اما امروزه با هک کردن صفحه اجتماعی افراد و دسترسی به اطلاعات آنان، انتشار عکس/فیلم/شنود تلفن و... از عوامل نقص حریم خصوصی می‌تواند باشد که این موضوع آرامش و اعتماد فرد را از بین برده و آسیب‌های خاص خود را نیز در پی دارد.

ثابت تصریح کرد: عناصر خصوصی بودن حریم شخصی افراد شامل: عمومی نبودن اطلاعات تعریف شده، آزادی از محدودیت‌های حقوقی البته تکالیف فقهی را در بر نمی‌گیرد، استقلال انحصاری در تصمیم‌گیری، عدم جواز دخالت و نظارت دیگران و محرمانه بودن آن است البته تا زمانی که در حریم شخصی خود آسیب به فردی وارد نشود همچنین قوانین مالیاتی نیز شامل این حریم نمی‌شود.

این روانشناس با اشاره به حریم خصوصی فرزند افزود: حریم شخصی فرزند تا زمانی باید رعایت شود که آسیبی به خود و جامعه وارد نکند، چرا که یافته‌های علمی توصیه می‌کند نوجوان شما اگر می‌خواهد دسترسی به شبکه‌های اجتماعی (موبایل یا جامعه) داشته باشد باید حتما با نظارت والدین صورت گیرد و این نقض حریم خصوصی نیست.

ثابت گفت: حریم شخصی در روابط زناشویی محدود بوده و (مرد و زن) با تعیین این مرز یعنی بیان اینکه این حریم شامل چه مسائلی می‌شود، آزادی یک دیگر را نقض نکنند. منتهی این حریم نه باید سبب انحراف به سمت ناهنجاری شود، چون دیگر حریم خصوصی نبوده و نقض آن شاید شخص را ناراحت کند، اما می‌تواند از آسیب‌هایی که به فرد، زندگی مشترک یا گاهی جامعه وارد می‌سازد، جلوگیری کند.

بیشتربخوانید

چرا تولد فرزندان باعث دور شدن زوجین می‌شود؟ دخالت نفر سوم در زندگی مشترک و مشکلات آن چگونه همسر ایده آل باشیم؟

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 31 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق