صندوق‌ اعتبار خرد زنان روستایی بوشهر برای 1568 نفر اشتغال ایجاد کرد


صندوق‌ اعتبار خرد زنان روستایی بوشهر برای 1568 نفر اشتغال ایجاد کرد

بوشهر- ایرنا- مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: هم اکنون 64 صندوق اعتبار خرد زنان روستایی و عشایری با 2هزار و 240 نفر عضو دراین استان فعال هستند که برای 70 درصد اعضای خود شغل ایجاد کرده‌اند.

شهریار مرشدی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: از مجموع صندوق‌های اعتبار خرد زنان روستایی ۴۲ صندوق مربوط به شهرستان دشتستان است؛ همچنین در این شهرستان یک صندوق حمایت از توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی با ۳۲ شعبه زیر پوشش و یکهزار و ۷۰۰ نفر عضو نیز فعال است.

وی بیان کرد: زنان روستایی با ورود به عرصه کار همواره از تاثیرگذارترین افراد در زمینه تولیدات روستایی و عشایری و در پهنه فرهنگی دارای استعدادهای فراوانی در زمینه‌های هنری و صنایع دستی هستند که با شکوفا شدن استعدادهای آنها تاثیر مثبتی بر رشد فرهنگی جامعه دارند.

مرشدی ادامه داد: به طور قطع توجه به زنان روستایی در برنامه توسعه و افزایش بهره‌وری و افزایش در تولید ملی می‌تواند کمک تاثیرگذاری در این زمینه باشد.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر۷۰ درصد زنان روستایی عضو صندوق‌های اعتبار خرد از طریق آنها مشغول به فعالیت شده‌اند گفت: در شرایط کرونا این صندوق‌ها نشان دادند با وجود همه محدودیت‌ها اما با توجه به آموزش‌های ارائه شده بازهم می‌توانند فعالیت‌های اقتصادی - فرهنگی و اجتماعی خود را داشته باشند.

صندوق‌های اعتبار خرد عامل توسعه و رونق مشاغل خانگی

مدیرهماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: صندوق‌های اعتبارت خرد زنان روستایی و عشایری برای جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها، کمک به معیشت خانوار روستایی و ایجاد اشتغال در روستا و بالا بردن فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی از جمله ابزارهای بسیار مهم توانمندسازی زنان روستایی به شمار می‌روند.

وی ادامه داد: شاخص‌ترین فعالیت اعضای صندوق‌های اعتبار خرد زنان روستایی وعشایری در بخش زنبورداری و تولید عسل، بسته بندی خرما و صنایع وابسته به آن، بسته بندی کاغذ، پرورش گل و گیاه زینتی، حصیربافی، صنایع دستی دریایی، کشت گیاهان دارویی، سبزیجات، ترشیجات و شوریجات، پخت غذا، کارگاه‌های پخت نان محلی، تهیه و بسته بندی اسکاچ، فرآوری مواد لبنی، شیرینی پزی و عرق‌گیری است.

مرشدی اضافه کرد: همچنین ازسال گذشته پرورش دام و طیور شامل بز عدنی و بلدرچین هم در برنامه کاری اعضای صندوق‌های اعتبار خرد زنان روستایی استان قرار گرفت که در این ارتباط به صورت پایلوت در روستای زیارت شهرستان دشتستان به ۱۰ نفر از متقاضیان که بیشتر زنان بی سرپرست و بد سرپرست بودند به هر کدام ۵۰۰ جوجه سه روزه بلدرچین تحویل که بعد از یک دوره ۴۵ روزه با کمک ترویج سازمان جهاد کشاورزی زمینه فروش آنها در بازار فراهم شد و در حال حاضر نیز این روند ادامه دارد.

وی در باره پرورش بز عدنی نیز گفت: این طرح با همکاری معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان و با اعتبار سازمان جهانی غذا (فائو) در سه شهرستان اجرا می‌شود.

مرشدی با اشاره به نقش صندوق‌های اعتبار خرد زنان روستایی در توسعه مشاغل خانگی افزود: این صندوق‌ها امکان دسترسی جامعه هدف به تسهیلات کم بهره و آسانی که ارگان‌های مختلف دولتی ارائه می‌دهند را فراهم می‌کنند.

آموزش بازاریابی و توانمندسازی به زنان روستایی

مدیرهماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: ارائه مهارت لازم، توانمند کردن، ایجاد زمینه مناسب برای حضور در نمایشگاه‌های ملی و بین المللی برای فروش محصولات، ارتباط با ارگان‌های دولتی، آشنایی با طرح‌های مختلف و استفاده از تسهیلات کم بهره از جمله دیگر کارکردهای صندوق‌های اعتبار خرد زنان روستایی و عشایری است.

وی یادآور شد: اعضای صندوق‌های اعتبارات خرد زنان روستایی و تسهیلگران روستایی با فراگیری آموزش‌های تربیت مربی به روش "LNSIE"، امکان طراحی ایده مورد نیاز جامعه، مدل کسب و کار، بازاریابی دیجیتالی برای فروش محصولات، برند سازی و تجاری سازی را فراگرفته‌اند و به این وسیله امکان حضور قوی تری در بازار یافته و می‌توانند تولیدات خود را به بازار خارج از کشور ارائه دهند.

باغچه سلامت طرحی برای تولید محصول سالم

مرشدی، ایجاد باغچه سلامت را از دیگر فعالیت‌های صندوق اعتبار خرد زنان روستایی استان بوشهر عنوان کرد و گفت: این طرح با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اجرا شده و زنان روستایی با فراگیری آموزش‌های لازم در قالب این طرح امکان تولید سبزیجات و صیفی جات سالم را می‌یابند.

وی ادامه داد: همچنین تلاش می‌شود در قالب طرح باغچه سلامت با همکاری استاندارد، برندهای خاص محصول سالم تهیه و به این وسیله زنان روستایی تولیدات خود را به قیمت مناسب و خوب در بازار به فروش برسانند.

به گفته مرشدی در سال جاری نیز برای تولید ۲ محصول سالم کنجد و بادمجان برنامه ریزی شده که تاکنون ۲۶ زن کنجد کار ۱۱ تن محصول تولید و نمونه‌ها به اداره استاندارد ارجاع و منتظر گرفتن تائیدیه‌های محصول سالم هستند و ۲۷ زن روستایی نیز اقدام به تولید محصول بادمجان کرده‌اند.

وی کشت گیاهان دارویی از جمله آویشن شیرازی، کاسنی و سیاه دانه در دشتی، تنگستان، عسلویه و بوشهر،پرورش قارچ خوراکی در دشتستان و گناوه را از جمله دیگر فعالیت‌های مهم صندوق‌های اعتبار خرد به شمار می‌رود.

فروش پستی راهکار زنان روستایی در محدودیت‌های کرونایی

به گفته مرشدی شیوع ویروس کرونا و محدودیت فعالیت‌ها باز هم مانع فعالیت کسب و کار و تلاش زنان روستایی استان بوشهر نشد و با انعقاد تفاهم نامه‌ای بین اداره کل پست، امور بانوان و خانواده استانداری و مدیریت ترویج سازمان جهاد کشاورزی باعث شد جابه جایی محصولات تولیدی زنان روستایی از طریق پست به سایر مناطق کشور انجام شود.

وی یادآور شد: همچنین برای انجام این کار تخفیف ۴۰ درصدی نیز ارائه و از سایت بازار و استارتاپ‌های کوچک به صورت مجازی برای تبلیغ و فروش محصولات خود استفاده می‌کنند.

مرشدی تاکید کرد: فراهم کردن زمینه لازم برای کسب و کار زنان روستایی باعث شد محدودیت‌های کرونایی بازار مانع فعالیت و فروش آنان نشود.

میزبانی گردشگران فعالیت جدید برای زنان روستایی بوشهر

مدیرهماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: پرداختن به بحث بوم‌گردی و استفاده از توان صندوق‌های خرد اعتبار زنان روستایی و عشایری در این زمینه از جمله سیاست‌های این وزارتخانه عنوان کرد و در این ارتباط آموزش‌های لازم به زنان روستایی عضو صندوق ارائه شد و در همین ارتباط زنان روستایی آموزش دیده آمادگی لازم برای پذیرش توریست را دارند و این باعث افزایش درآمد و بهبود زندگی آنان می‌شود.

بیمه ارزان زنان روستایی عضو صندوق اعتبار خرد

مرشدی یادآور شد: همچنین براساس تفاهم نامه تنظیم شده با بیمه تامین اجتماعی مشکل همه زنان عضو صندوق‌های اعتبار خرد روستایی در زمینه بیمه برطرف شد و هزینه سال اول بیمه آنها را دولت و از سال‌های بعد هر عضو با پرداخت ۲۸ هزار تومان می‌تواند از مزایای بیمه در آینده برخودار شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دستگیری متهمانی که برای تقلب در کنکور، رمز ارز می‌گرفتند