نهم آذر ماه و مهمترین اخبار کرونا در استان‌ها


نهم آذر ماه و مهمترین اخبار کرونا در استان‌ها

استانها- ایرنا - اتخاذ تصمیم از سوی مسئولان و همراهی مردم در اجرای محدودیت ها از اول آذر ماه تا کنون در استان ها و شهرهای مختلف و همچنین اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی سبب شده است تا وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی وضعیت بیماری کرونا در کشور را رو به بهبود اعلام کند.

همراهی و مشارکت خوب مردم و اصناف مختلف در اجرای محدودیت های اعلام شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا سبب خلوتی شهرهای مختلف کشور با وضعیت قرمز و هشدار شده است که نشان از همبستگی و عزم جدی مردم و مسئولان برای قطع زنجیره انتقال این ویروس دارد.

اقدامات هفته گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا در اعمال محدودیت‌ها، برخورد با عوامل متخلف بهداشتی، نظارت بر اجرای محدودیت ها و نیز افزایش توجه مردم به رعایت موارد پیشگیرانه و در خانه ماندن از جمله عوامل تاثیرگذار در کاهش شمار مبتلایان و بستری‌های کرونا است.

در هفته دوم محدودیت ها که تا ۱۴ آذر ماه ادامه دارد انتظار می رود که شهروندان همچنان با پرهیز از سفرهای غیر ضرور، رعایت توصیه های هشدار دهنده و پروتکل های بهداشتی، حضور نیافتن در اجتماعات و دورهمی های خانوادگی، در خانه ماندن و ماسک زدن به قطع زنجیره انتقال در کنار اجرای محدودیت ها کمک کنند.

محدودیت‌های جدید کرونایی از شنبه اول آذر در ۴۴۸ شهر شامل ۱۶۰ شهر با وضعیت قرمز، ۲۰۸ شهر با وضعیت نارنجی و ۸۰ شهر با وضعیت زرد به مدت دو هفته به اجرا در آمده است.

بر اساس این محدودیت‌ها مشاغل غیر ضروری در شهرهای قرمز و نارنجی تعطیل می‌شوند، ادارات دولتی در حد تعطیل و با حداقل کارکنان فعالیت می‌کنند، تردد بین شهری با خودروهای پلاک غیر بومی ممنوع است و هر گونه تردد با خودرو از ساعت ۲۱ تا چهار صبح در شهرهای قرمز ممنوع است. با اجرای این محدودیت‌ها ۸۷ شهر از وضعیت قرمز کرونا خارج شدند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم امروز یکشنبه در جلسه شورای ناظرین طرح شهید قاسم سلیمانی (گام چهارم بسیج ملی مبارزه با کرونا)، وضعیت کووید ۱۹ را در کشور رو به بهبود دانست.

سعید نمکی در این نشست گفت: وضعیت بیماری در کشور به ویژه در شهرستانهایی که آبان ماه محدودیت در آنها اعمال شد، رو به بهبود است و پیش بینی کرده بودند که در این ماه، مرگ های ۸۰۰ تا یک هزار مورد در روز را تجربه کنیم اما خوشبختانه آمارها رو به بهبود است و هنوز اثرات محدودیت های جدید و طرح شهید قاسم سلیمانی خودشان را نشان نداده است.

طرح شهید حاج قاسم سلیمانی (گام چهارم بسیج ملی مبارزه با کرونا) با همکاری مشترک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بسیج مستضعفین همزمان با دوم آذر ماه و آغازین روز از هفته بسیج در سراسر کشور به اجرا درآمده است.

نهم آذر ماه و مهمترین اخبار کرونا در استان‌ها

خبرهایی از تاثیر محدودیت ها در کاهش آمار مبتلایان و بستری شدگان

از اصفهان خبر رسیده که آمار بستری بیماران دارای علائم ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان‌های اصفهان در هفته نخست ماه آذر با مشارکت و همراهی مردم و صنوف در اجرای محدودیت‌های کرونایی ۱۵ درصد کاهش یافته است.

بررسی آمار موارد ابتلا، بستری، ترخیص و فوتی بیماری کووید ۱۹ استان اصفهان از اول تا هفتم آذر نشان می دهد که تعداد کل موارد مثبت و قطعی ابتلا به کرونا با وجود فراز و نشیب هایی که داشته، کاهش یافته و میزان بستری بیماران دارای علائم ابتلا به کرونا نیز به زیر ۲ هزار نفر در این خطه رسیده است.

استاندار کرمانشاه هم همکاری مردم در هفته دوم اعمال محدودیت‌های جدید بسیار امیدوار کننده دانست و گفت: از اقشار مختلف مردم درخواست می‌کنیم که ضمن انجام اقدامات پیشگیرانه از جمله استفاده از ماسک و حضور در تجمع‌ها، در ترویج این رفتارمطلوب نیز در جامعه کوشا باشند.

هوشنگ بازوند با اشاره به اینکه تداوم روند محافظت و صیانت از سلامت مردم با همراهی و همکاری همه آحاد میسر می شود؛ خاطرنشان ساخت: راهکار اصلی مبارزه با بیماری کرونا تغییر سبک زندگی، رعایت توصیه های بهداشتی و تقویت مسوولیت پذیری اجتماعی است و اگر این مهم رعایت نشود، فرد مبتلا می تواند سلامت جامعه را به خطر بیاندازد.

وی تأکید کرد: امروز شاهد هستیم میزان همدلی در جامعه بیشتر شده و باید همه احساس مسوولیت کنند که می توانند در کنترل این بیماری با رعایت بهداشت فردی و اجتماعی و کاهش ترددها به سلامت عمومی کمک کنند.

جواد آقازاده رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی از روند نزولی شیوع بیماری در استان خبر داد و افزود: این استان یک موج بسیار سهمگین را در شیوع بیماری کووید ۱۹ گذرانده و اکنون سیر نزولی را طی می‌کند.

در خبری خوش دیگر و به گفته رییس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی خلخال، با کاهش ابتلا به ویروس کرونا و تعداد بستری‌ها، این شهرستان از وضعیت نارنجی خارج شد و هم‌اکنون آمار بستری‌های کرونا در بیمارستان امام خمینی این شهرستان به ۱۴ نفر کاهش یافته که در مقایسه با بستری‌های هفته گذشته خلخال ۴۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

دکتر محمد مهرتک اظهارداشت: در این مدت آمار فوتی‌های ناشی از کرونا نیز کاهش یافته، طوری‌که در هفته گذشته یک بیمار کرونایی جان باخت.

در استان چهارمحال و بختیاری و به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی استان با گذشت هشت روز از اعمال محدودیت‌های آذرماه تعداد بیماران سرپایی کرونا کاهش یافته است.

مجید شیرانی گفت: هرچند این روند بسیار شکننده است و چنانچه رعایت پروتکل‌های بهداشتی تداوم نداشته باشد شیوع ویروس کرونا در استان همچنان سیر صعودی به خود می‌گیرد.

استاندار ایلام هم از اجرای طرح غربالگری محله ای کرونا از فردا در ایلام خبرداد و افزود: طرح شهید سلیمانی موسوم به غربالگری محله به محله به عنوان یکی از مهمترین طرح‌های کرونایی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و سپاه امیرالمومنین (ع) از فردا در سراسر استان آغاز می‌شود.

قاسم سلیمانی دشتکی اظهار داشت: در این طرح مبتلایان کرونا، اطرافیان آنها، افراد دارای بیماری زمینه‌ای و کسانی که از طریق سامانه اعلام کرده اند که دارای علائم هستند توسط تیم‌های سیار پزشکی و سفیران سلامت رصد و سعی می‌شود از تردد و رفت آمد این افراد با تامین نیازهای آنها در سطح شهر جلوگیری شود.

وی همچنین به کاهش تعداد بیماران بستری کرونا اشاره کرد و افزود: تعداد بستری‌ها از ۳۴۰ مورد به حدود ۷۰ مورد کاهش یافته است که نشان از تلاش‌ها و اقدامات گسترده‌ای است که صورت گرفته است.

معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان‌وبلوچستان هم به همکاری خوب مردم این استان و اصناف در اجرای طرح محدودیت‌های هوشمند مقابله با کرونا اشاره کرد و افزود: تداوم این طرح همچنان مستلزم همکاری مردم است.

محمد هادی مرعشی اظهارداشت: درخواست ویژه از همه اقشار مردم این است که برای کمک به سلامتی خودشان و ریشه‌کن شدن ویروس کرونا به تداوم و ادامه اجرای طرح و عملیاتی کردن پروتکل‌های بهداشتی در سیستان‌وبلوچستان کمک کنند.

نهم آذر ماه و مهمترین اخبار کرونا در استان‌ها

اما در خمین و بنا بر اعلام رئیس شبکه بهداشت و درمان محلات و با توجه به رصد گروه های واکنش سریع و آنالیز کارشناسان این مرکز، آمار مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ و بستری‌های منطقه مسکن مهر محلات رو به افزایش است.

دکتر «بابک نامغ» روز یکشنبه افزود: تراکم جمعیت در این منطقه، راهروهای مشترک، استفاده از آسانسورها از سوی ساکنین و رعایت نکردن پروتکل‌ها، احتمال ابتلا به بیماری کووید ۱۹ را افزایش می‌دهد.
وی اظهار داشت: ضدعفونی مجتمع ها به ویژه دستگیره درها، آسانسورها و راهرو ها، استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی و حضور نیافتن در تجمعات از مهم‌ترین راه‌های کاهش میزان مبتلایان در منطقه مسکن مهر است.
نامغ با اشاره به کاهش سن مرگ و میر و ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در محلات اضافه کرد: با گذشت حدود ۹ماه از شیوع کرونا در شهرستان، هم اکنون حداقل سن فوت شدگان دراین شهرستانبه ۳۷ سال کاهش یافته، هر چند مسن‌ترین جانباخته، ۹۳ سال داشته است.

اجرای طرح مراقبت خانه به خانه کرونا با مشارکت ۱۵۰ گروه در صومعه سرا رشت نیز از مطالب مرتبط با کرونا است که فرماندار صومعه سرا از اجرای طرح به شیوه محله و خانواده محور و مبتنی بر شعار"هر خانه یک پایگاه سلامت" با همکاری ١۵٠ گروه سه نفره با مشارکت سپاه بسیج و شبکه بهداشت و درمان این شهرستان خبر داده است.

در این طرح مراقبتی و برای مدیریت و کنترل اپیدمی ویروس کرونا سه موضوع مراقبت، حمایت و نظارت در دستور کار قرار دارد و شناسایی و بیماریابی، جداسازی و رهگیری بیماران، تقویت فرآیند درمان و کاهش اپیدمی بیماری کووید ١٩ از اهداف این طر ح است.

در بندرعباس هم به گفته فرماندار برگزاری هرگونه مراسم اجتماعی اعم عروسی، ترحیم در این شهرستان همچنان ممنوع است و انجام آن جرم تلقی و متولیان مراسم به مرجع قضایی به عنوان ایجاد اختلال در سلامت معرفی می شوند.

در زنجان هم یکی از مدافعان حوزه سلامت به جمع شهدا پیوست، شهید "سیدنعمت موسوی" از مدافعان خط مقدم مبارزه با کرونا و مشغول خدمت در بیمارستان ولی عصر (عج) بود که عصر شنبه هشتم آذر پس از ۳ روز بستری در مرکز آموزشی درمانی آیت‌اله موسوی دعوت حق را لبیک گفت.

اما در استان اردبیلشاهد تداوم روزهای مرگبار کرونایی بودیم به طوری که طی شبانه‌روز گذشته، علاوه بر جان باختن ۱۳ فرد مبتلا، ۸۴ نفر نیز به علت ابتلا به کووید .۱۹ در مراکز درمانی این استان بستری شدند.

روز گذشته تعداد فوتی‌های در استان اردبیل در رکوردی کم سابقه به ۲۲ نفر در یک شبانه روز رسید ولی امروز با وجود کاهش ۹ نفر تعداد فوتی‌ها، همچنان ۲ رقمی و مجموع جان‌باختگان کرونا در این استان به یک‌هزار و ۴۱ نفر رسیده است.

تازه ترین آمار وزارت بهداشت

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۳۸۹ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی بیماری کووید ۱۹ در کشور به ۴۷ هزار و ۸۷۴ نفر رسید و ۲۷ استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند.

سیما سادات لاری روز یکشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (نهم آذر ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۲ هزار و ۹۵۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و هزار و ۷۹۵ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۹۴۸ هزار و ۷۴۹ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۶۵۸ هزار و ۲۹۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۸۵۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۶ میلیون و ۸۱ هزار و ۹۵۲ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استانهای هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

آمار مرگ کرونا در ایران از ۱۰ آبان به بالای ۴۰۰ نفر رسید و بعد از حدود یکماه دوباره به زیر ۴۰۰ نفر کاهش یافت.

نهم آذر ماه و مهمترین اخبار کرونا در استان‌ها

عناوین گزارش خبرنگاران ایرنا درباره وضعیت کرونایی استان ها در ذیل آمده است:

یک بام و دو هوای تعطیلی کرونایی آجیل‌فروشان فاروج

تصمیم خودجوش برخی اصناف جهرم برای کمک به مهار کرونا

زنده شدن امیدها برای به زانو درآمدن کرونا در قم

بهبود یافتگان کرونا؛ زخمی که از نگاه سرد می خورند

مثلث طلایی مصاف با ویروس تاج‌دار

فتیله پیچ کرونایی کشتی مازندران

همکاری مردم لازمه تحقق اهداف محدودیتهای کرونایی

تکرار یک روایت به وقت کرونا

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از ۶۲ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از داده‌اند. ایران از نظر تعداد فوت کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک، انگلیس، ایتالیا، فرانسه و اسپانیا بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه و سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس دچار بیماری خفیف می‌شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در