10 درصد از اعتبارات آبرسانی روستایی به سیستان‌وبلوچستان اختصاص دارد


10 درصد از اعتبارات آبرسانی روستایی به سیستان‌وبلوچستان اختصاص دارد

زاهدان- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان ‌و بلوچستان گفت: به ‌طور متوسط هر ساله معادل 10 درصد از اعتبارات آبرسانی روستایی کل کشور به این استان تعلق گرفته که از این حیث در کشور رتبه اول را دارد.

علیرضا قاسمی روز یکشنبه با تشریح گزارشی از آبرسانی به روستاهای چابهار و دشتیاری، اظهارداشت: از تعداد پنج هزار و ۵۹۴ روستای دارای سکنه سیستان‌وبلوچستان با جمعیت ۱.۴ میلیون نفر، تعداد ۴۳۹ روستا با جمعیتی حدود ۱۷۱ هزار نفر(۱۲ درصد جمعیت روستایی استان) در روستاهای ۲ شهرستان‌ چابهار و دشتیاری ساکن هستند.

وی با اشاره به وضعیت اعتبارات بیان کرد: از سال ۹۴ تاکنون، اقدامات زیربنایی مهمی در آبرسانی به جمعیت روستایی سیستان‌وبلوچستان انجام شده به‌طوری‌که در قالب طرح ملی «آبرسانی به تک روستاها و تکمیل مجتمع‌های آبرسانی اولویت‌دار روستایی» با تحت پوشش قرار گرفتن ۲ هزار و ۱۹۴ روستای استان با جمعیت ۷۵۳ هزار نفر(۵۶.۳ درصد جمعیت روستایی استان)، یکهزار و ۵۹۹ روستای بالای ۲۰ خانوار و ۵۹۵ روستای زیر ۲۰ خانوار تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان‌وبلوچستان تصریح کرد: بر این اساس از سال ۹۳ تا پایان سال ۹۸ اعتباری به مبلغ ۶ هزار و پنج میلیارد ریال برای تامین آب آشامیدنی روستایی استان تخصیص یافته که از این حیث بالاترین میزان تخصیص اعتبار در سطح کشور بوده است.

وی بیان کرد: تقریبا به‌طور متوسط هر ساله معادل ۱۰ درصد از اعتبارات آبرسانی روستایی کل کشور به سیستان‌وبلوچستان تعلق گرفته که از این حیث در کشور رتبه نخست بوده به عنوان مثال در سال ۹۸ مبلغ ۲۳۰ میلیارد تومان معادل ۱۰.۶ درصد کل کشور و در سال ۹۹ نیز ۱۵۸ میلیارد تومان (۹۴ میلیارد تومان صندوق و ۶۴ میلیارد تومان بودجه عمومی) معادل ۱۰ درصد کشور به استان تعلق گرفته است.

قاسمی با بیان اینکه جمعیت شهرستان چابهار معادل ۲۰۳ هزار و ۲۹۳ نفر است، خاطرنشان کرد: از این جمعیت تعداد ۹۶ هزار و ۲۰ نفر معادل ۴۷ درصد در روستاها زندگی می‌کنند.

وی درصد بهره‌مندی از آب آشامیدنی سالم در سیستان‌وبلوچستان را معادل ۴۸.۸۸ درصد دانست و تاکید کرد: این شهرستان دارای ۲۷۵ روستا بوده که تعداد ۱۸۵ روستا در بخش‌های پلان و مرکزی با جمعیت ۴۵ هزار نفر دارای شبکه آب آشامیدنی فعال هستند.

مدیرعامل شرکت آبفای سیستان‌وبلوچستان درصد بهره‌مندی از آب آشامیدنی سالم را در شهرستان دشتیاری معادل ۴۰ درصد عنوان کرد و افزود: هم‌اینک از ۱۶۴ روستا، تعداد ۹۴ روستا با جمعیت ۴۴ هزار نفر دارای شبکه آبرسانی بوده که شبکه ۷۴ روستا فعال و ۲۰ روستا نیز دارای شبکه نیمه‌فعال یا غیرفعال هستند و ۷۰ روستا فاقد شبکه است.
وی خاطرنشان کرد: تعداد ۱۸ دستگاه تانکر آبرسان دولتی و استیجاری مسوولیت آبرسانی به ۱۲۰ روستای بخش‌های مرکزی و پلان چابهار با جمعیت ۶۱ هزار نفر و همچنین تعداد ۲۳ دستگاه تانکر آبرسان دولتی و استیجاری مسوولیت آبرسانی به ۱۳۹ روستای بخش‌های با هوکلات و مرکزی این شهرستان با جمعیت ۶۹ هزار نفر را بر عهده دارند.

به گفته مدیرعامل شرکت آبفای سیستان و بلوچستان، یکی از معضلات آبرسانی سیار فرسوده بودن ناوگان دولتی و بالا بودن هزینه‌های ماشین آلات و کرایه حمل ماشین‌های استیجاری بوده و این در حالیست که اعتبارات اختصاص یافته به استان جوابگوی هزینه‌ها نیست.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده درخصوص برنامه تامین آب حوزه روستاهای چابهار و دشتیاری، گفت: پروژه‌های آبرسانی روستایی بزرگ و مهمی در این شهرستان‌ها مشتمل بر ۴۷۴ روستا با جمعیت ۱۷۵ هزار نفر که اغلب فاقد شبکه آب آشامیدنی و بهداشتی بوده یا تاسیسات و منابع آبی آنها به‌طور کامل از بین رفته‌اند در دست اجرا قرار گرفته که مجتمع ۲۶۱ روستایی تلنگ، پلان و پیرسهراب(زیرمجموعه سد زیردان) و مجتمع ۲۱۳ روستایی زیرمجموعه سد پیشین که آبرسانی به تعدادی از روستاهای شهرستان‌های قصرقند و سرباز نیز از جمله این اقدامات است.

قاسمی افزود: هم‌اینک ۱۸۵ روستای فاقد شبکه با جمعیت ۴۵ هزار نفر در قالب مجتمع تلنگ، پلان و پیرسهراب از منابع آبی پایدار سد زیردان و با استفاده از سیستم پکیج تصفیه آب در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه برای مجتمع زیرمجموعه سد پیشین در فازهای مختلف تاکنون مبلغی معادل ۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است، اظهارداشت: حجم عملیات اجرا شده در قالب مجتمع تلنگ شامل اجرای ۳۰۰ کیلومتر خطوط انتقال اصلی و فرعی از قطر ۱۴۰۰ تا ۱۱۰ میلی‌متر، ۳۷۰ کیلومتر شبکه توزیع آب شرب، ۲۱ هزار متر مکعب مخزن ذخیره و پکیج تصفیه آب به ظرفیت ۲۰۰ لیتر در ثانیه با صرف اعتباری بالغ بر ۱۹۰ میلیارد تومان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام