هزار توی کرونا


هزار توی کرونا

سنندج - ایرنا - این روزها همه فعالیت‌ها، کارها، مباحث، گفت وگوها به کرونا خلاصه می‌شود و اینگونه این ویروس در همه مشکلات جامعه بویژه مسائل اقتصادی اضافه شده است در این بین با اجرای طرح محدودیت کرونایی بار دیگر سختی‌ها و معضلات پیش‌روی مشاغل بویژه بازاریان و اصناف نمایان شد.

به گزارش ایرنا، هر روز وضعیت دارد پرپیچ و خم تر می‌شود، هر روز اخبار متفاوتی می‌شنویم که برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بزرگنمایی کرده و مسوولان به کم‌کاری و یا کم توجهی در خصوص بیماری کووید ۱۹ متهم می‌شوند.

هر روز که می‌گذرد مردم سرگردان تر و بلاتکلیف تر می‌شوند دیگر نمی‌دانند چه کسی یا کسانی واقعیت را بیان می‌کنند و به حرف چه افراد و گروه‌هایی باید گوش داد، چشم به اخبار رسانه‌های رسمی بدوزند یا شبکه‌های اجتماعی.

کرونا در هزار توی پیش آمده در بسیاری از کشورها بویژه ایران جولان می‌دهد و از هر راهی که سد و مانعی مقابلش قرار می‌گیرد از جای دیگری ظهور کرده و خود را نشان می‌دهد.

در این گیرودار پزشکانی در پیج‌های شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی به بیان برخی مطالب می‌پردازند که با آنچه از سوی منابع رسمی منتشر می‌شود تفاوت‌هایی دارد ولی آنچه در این بین مشترک است اینکه کرونا همچنان هست.

کرونا با آمدن پاییز بویژه سومین ماه این فصل زیبا قدرت گرفته افراد زیادی را راهی بیمارستان کرد و برای قطع زنجیره انتقال آن دولت طرح محدودیت کرونایی را به اجرا در آورد و در این راستا در شهرهای با وضعیت قرمز ناشی از شیوع این بیماری فقط گروه یک مشاغل حق فعالیت دارند و مابقی باید تعطیل شوند.

بیشتر صاحبان مشاغل مشمول این طرح تا زمانی دیگر که وضعیت به حالت عادی برگردد، دست از کار کشیدند تا شاید از تعداد مبتلایان به کرونا کم شود ولی در این بین با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند و خواهان انعکاس آن به گوش مسوولان و ارائه راهکاری برای رفع آن هستند.

هزار توی کرونا

داستان غم انگیز بازاریان کردستانی

بی شک اجرای هر طرحی دارای نقاط قوت و ضعف است و زمانی که به صورت گسترده به اجرا درآید آن همه در سراسر کشور، نقاط ضعف بیشتر به چشم می‌آید، البته در مناطق صنعتی اجرای این طرح آنگونه که به استان‌های کمتر توسعه یافته همچون کردستان از لحاظ اقتصادی و معیشتی به مردم آن فشار وارد می‌کند، اثرگذاری منفی ندارد.

بیشترین اشتغال و کسب درآمد مردم در کردستان مربوط به بخش کشاورزی، خدمات و بازار است و اینجا از صنعت زیاد خبری نیست، اگر فقط به آمار بخش اصناف و بازاریان اشاره کنیم در این استان تا ۱۶ آبان امسال مجموع واحدهای دارای پروانه کسب، ۷۰ هزار و ۷۹۲ واحد است.

قطعا واحدهایی هم هستند که بدون داشتن پروانه کسب در بازار فعالیت می‌کنند و از این تعداد هم برخی پرونده‌شان در دست تکمیل است ولی بدون احتساب این واحدها، تعداد افراد مشغول بکار در واحدهای صنفی استان با در نظر گرفتن میانگین اشتغال چهار نفر در هر واحد، ۲۹۱ هزار و ۱۶۸ نفر است.

این افراد مسوول تامین معیشت خانواده‌هایشان هم هستند که با توجه به اینکه بعد خانوار در کردستان ۳.۴ است یعنی معیشت تعدادی زیادی از خانواده‌ها وابسته به واحدهای صنفی و خدماتی است.

با وجود همه تنگناها و مشکلات اقتصادی از ابتدای شیوع کرونا تاکنون چندین مرتبه بسیاری از بازاریان اقدام به تعطیلی مغازه‌هایشان کردند و در جدیدترین مورد آن که از اول آذر شروع شد هم بار دیگر عده‌ای کرکره واحدهایشان را پایین کشیدند و در این بین برخی‌ها هنوز در مقابل اجرای طرح مقاومت می‌کنند البته برای این کار خود دلایلی هم دارند.

تعطیلی بازار صنف پوشاک را ورشکسته می‌کند

رییس اتحادیه پوشاک و کیف و کفش سنندج در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه همه مردم خواهان سلامتی هستند و برای داشتن آن تلاش می‌کنند، گفت: دولت طرحی را به اجرا در آورد که باید رعایت کنیم ولی برای جبران ضرر و زیان وارده به اصناف نیز باید راهکاری اتخاذ شود.

بهروز داداش‌پور اضافه کرد: طرح دولت برای اعطای تسهیلات به واحدهای صنفی علاوه بر سخت بودن مراحل دریافت آن، بازاریان را بیشتر بدهکار می‌کند تا اینکه ضرر وارد شده به آنها را جبران شود.

وی با اشاره به اینکه در هر فصل، پوشاک مرتبط عرضه می‌شود، افزود: وقتی پوشاک فروشی‌ها، ۱۴ روز تعطیل شود جنس پاییزه روی دست‌شان می‌ماند و متضرر می‌شوند.

رییس اتحادیه پوشاک و کیف و کفش سنندج یادآور شد: پوشاک فروشی‌ها در قبال اجناسی که خریداری کرده چک داده و تعهداتی دارند که باید سر موقع آن را ادا کنند تا بتوانند برای فصل زمستان هم اجناس مدنظر را خریداری کنند.

داداش پور اظهار داشت: امسال چندین مرتبه مغازه‌های بازاریان را برای قطع زنجیره ویروس کرونا بستند ولی نتایج نشان داده با اقدامات مقطعی و تعطیلی کامل مشاغل نمی‌توان به نتیجه مدنظر در خصوص مقابله با ویروس کرونا رسید.

وی تاکید کرد: می طلبد در این خصوص از دیگر کشورهای دنیا که توانستند زنجیره انتقال این بیماری را قطع کنند الگوبرداری و قرنطینه عمومی اعلام شود اینگونه هیچ کسی هم معترض نخواهد بود که چرا ما فقط باید ضرر کنیم.

رییس اتحادیه پوشاک و کیف و کفش سنندج گفت: قشر کارمند چه سرکار برود و چه در خانه بماند حقوق ثابتی برای تامین معیشت خانواده‌اش دارد ولی بازاریان و آنهایی که مشاغل آزاد دارند اینگونه نیستند بنابراین نیاز به حمایت مالی بیشتری از سوی دولت دارند.

داداش‌پور اضافه کرد: در بازدیدهایی که به همراه اکیپ نظارتی به مغازه‌ها داشتیم صاحبان این واحدها به مشکلاتی که با آن مواجه هستند و تعطیلی هم بر آن می افزاید اشاره کردند که همه آنها حقیقت دارد و نمی‌توان کتمان کرد.

۲ هزار واحد پوشاک، کیف و کفش در سنندج وجود دارد که بطور میانگین در هر واحد ۲ نفر مشغول بکار هستند، با تعطیل شدن این واحدها معیشت چهار هزار نفر در این شهر دچار مشکل شده و در این بین، فروشندگان روزمزد آسیب زیادتری می‌بینند.

با همه این موارد و مشکلات براساس اعلام معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان، ۸۰ درصد اصناف و بازاریان استان در راستای اجرای طرح محدودیت کرونایی همکاری داشته و اقدام به تعطیلی کسب و کار خود کرده‌اند که این نشان می‌دهد بسیاری از اصناف برای حفظ سلامتی خود، خانواده و همشهریانشان دغدغه دارند.

هزار توی کرونا

بسته شدن قنادی موجب تعطیلی کارگاه‌های تولید شیرینی شده است

قنادی‌ها و کارگاه‌های تولید شیرینی هم از دیگر اصنافی هستند که بارها اعلام کردند ماهیت کار آنها بیرون‌بری است و نمی‌بایست در گروه مشاغلی که تعطیل شدند قرار می‌گرفتند ولی به این تقاضای آنها توجهی نشد.

رییس اتحادیه صنف قنادان سنندج در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در واحدهای قنادی، خشکبار و آب میوه و کارگاه‌های تولید شیرینی از ۶ تا ۴۰ نفر مشغول به کار هستند.

مظفر ارج اضافه کرد: اصنافی که ماهیت بیرون‌بری دارند همچون قنادی‌ها نباید جزو گروه مشاغل تعطیل شده قرار می‌گرفتند این نشان می‌دهد افرادی که در این راستا تصمیم گرفتند اشرافیت کامل نداشته و از اتحادیه‌ هم اعلام نظر نخواستند.

وی با اشاره به اینکه قنادی‌ها برابر پروتکل‌های بهداشتی فعالیت می‌کنند، افزود: این واحدها اگر هم تعطیل شوند باید حقوق و بیمه کارگران، اجاره مغازه و قسط وام هایشان را پرداخت و چک هایشان را هم پاس کنند البته کسی هم آنها را حمایت نکرده است.

رییس اتحادیه صنف قنادان سنندج یادآور شد: برخی از صنوف به صورت زنجیروار به هم مرتبط هستند حال با بسته شدن قنادی‌ها، کارگاه‌های تولید شیرینی و فروشگاه‌های عرضه آن هم تعطیل شده و اینگونه بر آمار افراد خسارت دیده از لحاظ مالی افزوده شده است.

ارج تاکید کرد: اتفاقی که موجب شده بسیاری از بازاریان گله مند و معترض باشند این است که در تعطیلی واحدها و مشاغل سلیقه‌ای عمل شده و در این بین بیشترین فشار بر روی بازاریان و صاحبان حرف مختلف است.

حرف اکثر افرادی که مغازه‌هایشان را در سنندج هنوز نبستند این است که اوایل شیوع کرونا بدون اینکه به آنها ابلاغ شود واحدهایشان را خودسرانه و برای حفظ سلامت عمومی تعطیل کردند و اگر امروز این کار را حتی به قیمت پلمب مغازه‌شان انجام نمی‌دهند بدلیل مواجه شدن با مشکلات مالی فراوان است.

هر چند انتظار می‌رفت خود مردم خودجوش اقدام به تعطیلی مغازه‌هایشان می‌کردند تا دیگر نیازی به نظارت و بازرسی نبود ولی با توجه به مواجه شدن بازاریان با مشکلات مالی فراوان، عده‌ای در مقابل بستن واحدهایشان مقاومت می‌کنند.

هزار توی کرونا

نظارت ۲۵ نفر بازرس بر اجرای طرح محدودیت کرونایی در سنندج

رییس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۲۵ نفر در قالب پنج اکیپ متشکل از استانداری، سازمان صمت، فرمانداری، اماکن و نیروی انتظامی و اتحادیه بر روند تعطیلی مشاغل اعلام شده در طرح محدودیت کرونایی نظارت دارند.

فرزاد سردارزاده اضافه کرد: براساس بازرسی و نظارت هایی که بربازار داشتیم بازاریان با توجه به مشکلات مالی که گریبانگریشان شده تمایلی به تعطیلی مغازه‌هایشان ندارند البته در مرحله اول به همه بازاریانی که مغازه‌هایشان باز بود اخطار و تذکر لازم دادیم و در صورت لزوم هم اقدام به پلمب واحدها می‌کنیم.

رییس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: بدون شک تعداد نیروهای بازرسی ما برای سرکشی از همه واحدهای صنفی کافی نیست و در این راستا به مشارکت همه مردم نیاز داریم.

مسوولان استان هم بارها در مصاحبه‌هایی که داشتند به بازاریان اعلام کردند از تصمیم تعطیلی مغازه‌های آنها ناراحت هستند ولی زمانی که بین ۲ مساله مهم جان و مال مردم قرار می‌گیرند اولویت آنها حفظ جان و سلامت اقشار مختلف است لذا درخواست کردند همه در راستای اجرای طرح محدودیت کرونایی با آنها همکاری لازم را داشته باشند.

سخن مشترک بازاریان هم این است که انتظار دارند مسوولان نسبت به وضعیت درآمدی و مشکلات اقتصادی آنها بی تفاوت نباشند و راهکاری برای قطع زنجیره کرونا انتخاب کنند که کمترین آسیب را به همراه داشته باشد یا برای جبران بخشی از زیان وارد شده به آنها اقدام کنند.

به گزارش ایرنا، طرح جامع اعمال محدویت‌های پویا ستاد ملی کرونا، از روز شنبه یکم آذر با ممنوعیت ورود خودروهای غیر بومی و خروج خودروهای بومی به شهرهای نارنجی و قرمز از نظر وضعیت شیوع ابتلا به ویروس کرونا به مرحله اجرا در آمده و تا ۱۴ آذر ادامه دارد.

هم اکنون چهار شهرستان استان شامل سنندج، کامیاران، مریوان و قروه در وضعیت قرمز و ۶ شهرستان استان شامل سروآباد، دیواندره، سقز، بیجار، دهگلان و بانه نیز در وضعیت نارنجی از نظر شیوع ویروس کرونا هستند.

در تمام شهرستان‌های استان در ۲ هفته اول آذر مشاغل گروه‌های ۲، سه و چهار تعطیل است و در شهرهای سنندج، کامیاران، مریوان و قروه ادارات خدماتی با ۵۰ درصد و سایر اداره‌ها با حداق نیرو طبق نظر مدیران دستگاه‌ها و بقیه به صورت دورکاری فعالیت خواهند کرد.

فعالیت دستگاه‌های خدماتی با ۷۰ درصد در شهرهای وضعیت نارنجی شامل سقز، بانه، سروآباد، بیجار و دیواندره و سایر اداره‌ها با ۵۰ درصد نیرو و بقیه به صورت دورکاری کار می‌کنند.

بین ۸۰ تا ۹۲ درصد مردم در سطح شهر و حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد اصناف کردستان محدودیت های کرونایی را رعایت می کنند که مردم دیواندره با ۹۲ و قروه با ۹۱ درصد در صدر هستند.

استفاده از ماسک در وسایل حمل و نقل عمومی ۱۰۰ درصد، در بانک‌ها و ادارت ۹۸ درصد بوده و به صورت میانگین ۷۱ درصد مردم از این کالا استفاده می‌کنند.

با توجه به اعلام اداره کل راهداری، حمل و نقل جاده‌ای کردستان تردد بین جاده‌ای در استان طی هفته اول آذر نسبت به مدت مشابه سال گذشته از ۴۰ درصد کاهش برخوردار شده است.

در حال حاضر ۵۵۳ بیمار در بیمارستان‌های استان بستری هستند و از این تعداد ۳۵۱ نفر در سنندج، ۲۹ نفر در سقز، ۴۴ نفر در مریوان، ۳۴ نفر در قروه، ۳۴ نفر در کامیاران، ۲۷ نفر در بانه، ۱۹ نفر در بیجار، هفت نفر در دیواندره، ۲ نفر در دهگلان و ۶ نفر در سروآباد تحت درمان قرار دارند.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا ظهر شنبه هشتم آذر در مجموع ۱۳ هزار و ۴۰۲بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی و ۳۹۱ بیمار نیز جان خود را از دست دادند.

از اسفند پارسال تاکنون شمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور به ۹۳۵ هزار و ۷۹۹ نفر رسیده و ۴۷ هزار و ۶۸۶ نفر هم جان خود را از دست داده‌اند که ۶۴۸ هزار و ۸۳۱ نفر بهبود یافته اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


175 سوال جرات و حقیقت برای دختران و پسران + ایده عاشقانه